• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FAQ ... ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Det finns inte underlag för en FAQ avdelning ?

( FAQ eller Frequently Asked Question(s) är en samling ofta ställda frågor och deras svar.)

Så här ser den ut på nordicaudi och den handlar ju om olika tips och trix när det gäller reparera och fixa med bilarna med 4 ringar i grillen .

Titta gärna omkring lite .
New Page 1

Det kan ju handla allt från hur man enklas byter en glödlampa som sitter besvärligt till mera avancerade saker och att man gärna har haft med sig en kamera ut och tagit något kort .

Sen kan det ju bli en lika stor om inte större än den på nordicaudi .

Är detta en dum idé eller genomförbar ?

Vad säger "Webbfolket" som får slita med att lägga in det .

F

F.d. 12156

Guest
Sv: FAQ ... ?

Bra ide Bengt-Åke
skulle vara kanon med nåt liknande....:)

F

F.d. 25023

Guest

Mycket bra ide', men behövs det inte jättemycket jobb att strukturera, ordna och lägga om de olika inlägg? Tipsen finns ju i så många olika trådar, inte alltid lättast att hitta.

Hoppas dock att vi kunde få det så, många gånger kan det vara svårt att söka efter tipsen via sökmotorn eller ämnesdelningen.

hälsning
jyrki

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På nordicaudi så gör vi att man tar med kameran när man skall göra något och sedan skriver man en liten redogörelse på hur man gått tillväga och sedan så kan man ju skicka in bilder och kort till webbarna (om det är genomförbart ) och sedan kan detta läggas i en separat avdelning som man bara läser om sakerna = att man inte gör några inlägg utan bara läser och tittar .

Som ni ser här så ligger FAQ under en separat flik : NordicAudi.com - Skandinaviens strsta Audicommunity

Sedan finns ju även möjligheten att kontakta upphovsmannen/kvinnan för på nordicaudi så står det ju med vem som gjort artiklen smt även mailadressen om man vill .

Ex min renovering av bromsoken : Renovering av bromsok som förövrigt GTIklubben ville ha på deras sida för VW har ju samma bromsok .

Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Utan att på något sätt ta ställning för eller emot en FAQ så använde jag forumets sökfunktion och sökte på bromsok.
Det blev 11 träffar, mer eller mindre tekniskt djupgående.

Databox gav tre träffar, Truma gav 178 träffar, gasolugn 25 träffar.

Vad jag försöker säga är att det finns väldigt mycket information här på vårt forum, använder man sökfunktionen upptäcker man ofta att någon redan har skrivit något i ämnet man är intresserad av.

Men en sorts FAQ finns ju egentligen redan här på forumet, HUSBILSDOKTORN har ett mycket omfattande informationsmaterial sorterat på biltyp mm och ett besök hos den doktorn kan ge även djupgående svar på många frågor.

Däremot kan en FAQ om forumreglerna kanske ge ett förklarat skimmer när det handlar om de regler som styrelsen har spikat för HBK.
Men det var nog inte det du menade antar jag... :)

F

F.d. 25038

Guest

En sak som jag saknar är ett sk facit alltså vad det var för fel på bilen eller bodelen att den som ställde frågan även knyter ihop säcken med vad det var för fel typ ett felsökningsschema med rätt svar?!
var nåt liknade som du menade eller

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kjell;

Det var väl en lite teknisk användarhandbok i en flik på klubben men som du skriver så kan man ju iofs använda sökfunktionen men då blir det kanske inte lätt att hitta , men den som söker finner ju .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En sak som jag saknar är ett sk facit alltså vad det var för fel på bilen eller bodelen att den som ställde frågan även knyter ihop säcken med vad det var för fel typ ett felsökningsschema med rätt svar?!
var nåt liknade som du menade eller

Visst saknar man kanske lite respons om någon person har fått ett fel på sin bil och får sedan massor med tips så kan det ju vara kul (och bra ) med lite feed back på vad som det var för fel .

När det gällde en FAQ så har jag ju oftast med mej kameran i garaget när jag grejar och en fråga som ibland har kommit upp är ju varför det juktar ruttet eller gammal mosse när man kör med klimatanläggningen och vips så har man ju då ett kort och en förklaring till varför detta händer .

Så tanken var ju med tiden så är ju "bibloteket " rätt så välfyllt och om någon får ett problem och så går denne personen in i bibloteket och får då svaret med en gång i bild och beskrivning .

Detta var bara en tanke .

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det är inget problem att skapa en FAQ avdelning.
Men det behövs någon eller några som sköter den.

Faktum är att det redan finns en avdelning som heter
Värt att veta Husbil
och denna var tänkt som en början på en FAQ men det "lyfte" aldrig.

Även Husbilsfakta där Husbilsdoktorn är en ingående del var tänkt för detta men även den behöver några frivilliga som sköter om innehållet.

Så det är bara att använda Kontakta Oss och anmäla intresse för att arbeta med detta så ordnar vi en arbetsgrupp och behörigheter att sköta en FAQ avdelning för er som vill arbeta med detta.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håkan;

Ja där fanns ju en avdelning med en massa tips och trix och man kan väl kanske göra inlägg i det forumet när man har gjort en modernisering eller reparation för om man tar denna : http://www.husbilsklubben.se/forums/t21455/
och denna : http://www.husbilsklubben.se/forums/t21668/ det var sådant grejer som jag tänkte på bla.

Sajten är större än vad man har "hittat" så det är väl iofs bara fortsätta fylla på den avdelningen , jag såg redan flera tips där som jag skall genomföra på nästa husbil .

Skulle det finnas något intresse för en FAQ avdelning så kan jag väl hjälpa till med det lilla jag kan .

Senast ändrad:
Toppen