• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fantastic Vent fjärrkontroll fungerar inte

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Efter några månaders användning av Fantastic Vent så slutade fjärrkontrollen fungera. Fläkten kan jag starta manuellt i läget så den drar ut luft på full styrka. Så funktionen att kunna justera hastighet och riktning saknar jag just nu.

Är det något jag kan försöka göra själv eller ska jag lämna in den på verkstad för åtgärd?

Har provat med allt jag kan komma på, bytt batterier, tagit ut och rengjort glassäkringen i fläkten. Inget har hittills hjälpt.

Tack på förhand.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vår fläkt som varit med sedan 2013, lade av 2018. Tänkte då köpa en ny men någon dag efter så fungerade den igen. Jag trodde att någon fukt stört något kretskort, men torkat upp igen. För några dagar sedan, augusti 2020, gick den inte starta med fjärren. Bytte batteri, men det hjälpte inte. Körde upp luckan genom manuella ratten och när jag då använde fjärren så startade fläkten, men gick ner o stängde av. Trodde att givare i nerläge kommit ur läge och därmed försökte komma till läge. Kollade skissen, men hittade ingen givare. Dagen efter så försökte jag igen. Nu gick fläkten helt ok! Har testat flera gånger efteråt och den fungerar hur bra som helst. Kanske det är kretskortet i alla fall?
Jag fortsätter tillsvidare, men det retar mig när jag ska låta hunden vara i husbilen, vid värme. Vi har nog inte samma version, eftersom du skriver om reversivel fläkt genom fjärren, den delen gör vi med knapp i kanten. Lycka till med er fläkt, som normalt är Fantastic.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Pratade med Dometic och de tror att mottagardelen i fläkten behöver bytas. Eftersom den är så pass ny så lär detta bli ett garantiärende. Ska kontakta ett serviceställe och boka in en tid för byte.
 
Toppen