• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsklarm mitt i natten

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vårt larm går igång då och då, men bara på natten..
Hemma på infarten kan det starta helt plötsligt.
Det är ett DEFA-larm.
Man kan se på lampan som blinkar var det är som gjort att larmet löst ut, och det verkar vara någon dörr. Antagligen förardörr eller bodelsdörr.
Men man kan inte få igång larmet genom att dra eller trycka på dörren, som om det var glapp-kontakt.
Nån som har samma problem med defa-larm?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Falsklarm mitt i natten

Om du misstänker en speciell dörr så koppla bort den för att se om just den falsklarmar. Koppla bort den så nära larmkontakten som möjlig för att säkerställa att du hittat rätt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Falsklarm mitt i natten

Har du PIR-sensor kopplad till larmet så kan det vara den som utlöser.
Det kan hända när det är varmt i bilen och kall luft kommer in genom ventilation od.
 

biancoL

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
16800
Medlemskap
2024
Sv: Falsklarm mitt i natten

Hej.om det är defa dvs90 larm kan det vara att glaskrossen måste ställas ner från 3 till 1 likaså om ni har installerat microvågsensor.då måste larmboxen plockas ner ock kopl. In i servicedatorn. Men det kan också vara huvkontakten som är känslig vid kraftig vind så motorhuven reser sig. Och alla ni som är så duktiga på allt svara inte på detta brev eftersom jag jobbar med detta defa larm dagligen.mvh Roland
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Falsklarm mitt i natten

Hej.om det är defa dvs90 larm kan det vara att glaskrossen måste ställas ner från 3 till 1 likaså om ni har installerat microvågsensor.då måste larmboxen plockas ner ock kopl. In i servicedatorn. Men det kan också vara huvkontakten som är känslig vid kraftig vind så motorhuven reser sig. Och alla ni som är så duktiga på allt svara inte på detta brev eftersom jag jobbar med detta defa larm dagligen.mvh Roland

Okey, tack!
Får höra av mig till installatören för omprogrammering.
Men dioden blinkar 3 gånger efter ett larm gått. Enl bruksanvisningen är det en av dörrarna. Eller det kan visa så även om det är glaskross som är känslig?
Har en rörelsevakt också, när larm löser ut via den, så blinkar dioden 8 gånger.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Falsklarm mitt i natten

Åk till en montör så kan den se exakt vad som löst ut och ev. justera inställning. Vissa vill ha en hög känslighet med risk för falsklarm andra tvärt om.
Kommer inte ihåg vilka exakta inställningar vår montör ställer men jag vet att han ställer så att man inte ska få falsklarm. Eventuella justeringar/koll upp/ner på känslighet brukar den som monterat larmet göra kostnadsfritt.


Peter :)
 

Eura M

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2024
Sv: Falsklarm mitt i natten

Ja du har väl ett simkort i larmet, det kan också vara att batteriet är dåligt, Defa tar rätt mycket ström (sim kortet söker hela tiden, ska ju meddela om bilen rör sig) och då går larmet om bilen står några veckor och grar ur batteriet


Bosse
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Falsklarm mitt i natten

Ja du har väl ett simkort i larmet, det kan också vara att batteriet är dåligt, Defa tar rätt mycket ström (sim kortet söker hela tiden, ska ju meddela om bilen rör sig) och då går larmet om bilen står några veckor och grar ur batteriet


Bosse

Jaha. Nä de finns inte simkort i detta larmet.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Falsklarm mitt i natten

Jag hade liknande problem. Det visade sig vara kontakten till motorhuven som blivit dålig efter att vatten korroderat den efter ca 3 år. Han som monterade den kom och bytte den och sedan har vi inte haft något falsklarm.
mvh
Claes
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Falsklarm mitt i natten

Ser att det är en gammal tråd som inte har något slut, undrar så hur det gick? När ni får era larm installerade så är det bra att få uppskrivet vad som är kopplat på respektive ingång. För då kan man börja med uteslutningsprincipen. Inte alltid detta funkar då jag felsökte på en entreprenad maskin som falsklarma lite då och då, oftast mitt i natten för det är ju då larmet är påslaget. Det var ingen av sensorerna eller huvudenheten som bråkade. Helt otroligt att det skall krävas så mycket kretsar för att en högtalare skall ge ifrån sig ett waw waw ljud. Felet slutade när jag bytte utomhus sirenen.
 

Bilagor

  • Defa installaion.jpg
    Defa installaion.jpg
    4,1 MB · Visningar: 45
  • Kablar.jpg
    Kablar.jpg
    3,8 MB · Visningar: 41
  • Defa utomhussiren.jpg
    Defa utomhussiren.jpg
    2,4 MB · Visningar: 37
Toppen