• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fallgropar

F

F.d. 15459

Guest
Novis i ämnet husbilar. Var är goda råd vid inköp av en beg. husbil?:eek:

F

F.d. 24280

Guest
Sv: fallgropar

Goda råd,det är väl som vanligt att den skall genom gå ett fukttest..resten..du skall tycka om bilen direkt..vad vi andra tycker har inget betydelse..fast är man riktigt novis så nog skulle jag välja då en ganska stor etablerat firma.Kanske något dyrare en privat,å andra sidan lite trygare om det är nåt som går sonder..men visst var detta en svår fråga..förhoppningsviss så kommer många fler att svara på din fråga:)

F

F.d. 673

Guest

Förutom det tekniska (bilens skick), prova på att se hur den funkar att använda.

Funkar bäddningen för er?
Funkar köksdelen att använda som ni tänkt det? (Får man plats? Slår man huvudet i något? Går det att gå förbi?)
Känns garderoben acceptabel för vad ni tror att ni ska ha i den?

Listan kan nog göras hur lång som helst, men försök tänka er in i hur ni ska använda bilen.

De här sakerna kan man kolla in rätt bra även på en bil som står på en gård. Det är ni som ska använda bilen, så det som är acceptabelt för en användare kanske inte alls är det för er, och tvärtom. Och köp bilen till er själv! Fundera inte för mycket i banor att kanske andra i familjen ska låna den. I så fall är det de som får kompromissa, inte ni!

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Är ni sugna men tveksamma på en bil. Fösök att hyra den en vecka. Många slår av hyran vid köp. Är det fel bil, så har ni komit, reltivt enkelt och biligt undan.
Bosse B

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej

Ett gott råd, använd näsan, luktar det muggigt så avstå från köp oavsett vad husbilsförsäljarens fukt-test-intyg visar.
Jag tror dessutom att man inte skall köpa en för stor husbil första gången, inte mer än 7 meter, annars kan det bli jobbigt, överhänget där bak är otäckt och svår att hantera, man kan lätt bli innestängd vid parkeringar etc, en för stor husbil kan nog förta det roliga om man är oerfaren, och detta vore ju synd.

Jag har bara haft husbil en säsong och har därför inte så mycket erfarenhet att ge dig, men jag kan garantera dig en sak, att du har något roligt att se framemot. Själv blev jag är helt betagen av husbilslivet, denna gångna semestern har nog varit bland det bästa vi har haft tillsammans. Inga väskor att släpa på, inga förseningar eller köer att reta sig på eller långa buss-transferresor till överfulla hotell, samt det allra bästa med husbilslivet, inga tider att hålla reda på. Jag hade verkligen inga förhoppningarn om att det skulle vara så trevligt och avkopplande som det blev. Dessutom gillade min fru det skarpt, och HON är en kräsen rackare, hon visade NOLL intresse när jag köpte den.

Mvh Torbjörn

Toppen