• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

falkenberg vallarna

F

F.d. 4754

Guest
Sv: falkenberg vallarna

Någon från Falkenberg kan kanske sätta sig in i detta?

Utdrag:
Camping​
§ 15
Camping får inte ske på offentlig plats och därmed enligt § 3 jämställda områden.
Med camping jämställd övernattning i fordon (husvagn, husbil och liknande)
får därutöver inte äga rum på offentlig plats längs badstränderna eller intillligande
fritids- eller bostadsområden utefter kommunens kustområde under
tiden 15 maj till 15 september.
I föregående stycke omnämnd fordonscamping får inte heller ske på offentlig​
plats i Ullareds samhälle under någon del av året.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

"Med camping jämställd övernattning" borde betyda att om man definierar camping som att använda sittmöbler, fälla ut markis, sätta upp vindskyd, grilla, m.m., d.v.s. att för egenräkning ockupera ett områda utanför fordonet, då får man inte övernatta i fordonet. Huruvida man får övernatta utan detta campingbeteende är väl den fråga som uppstår i nästa skede.

Hälsn EssoJ (inte från Falkenberg men väl Halland)

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det intressanta i sammanhanget är just att Falkenberg inte har definierat ordet camping. Om kommunen haft för avsikt att förbjuda övernattning i Lätt lastbil med bostadsinredning eller Personbil typ 2 så faller detta på just avsaknaden av definitionen.

F

F.d. 4754

Guest

För mig, så förfaller det som om vi skulle behöva en landsomfattande upplysningskampanj…

I förlängningen kan det inte vara rimligt att vi ska hålla på och tolka lokala föreskrifter runt om i Sveriges kommuner när vi ska köra innanför stadsgränsen.

/Knausen

F

F.d. 4220

Guest

Som det står i artikeln som finns länkad i denna tråd:

"– Utgångsläget är hopplöst. Hur ska du bevisa när något övergår från parkering till camping? Är det när bord och stolar kommer fram, eller när grilloset breder ut sig, säger Chester Bernsten, utredare på Vägverket." (citat från Sydsvenskan)

Det känns som trögheten i förändringsarbetet hos kommunerna är särskilt tydligt när det kommer till husbilsturismen.

Vi skall f.ö. till Vallarna den 6 juli, vi får se var vi ställer oss... :cool:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Är det någon som vet om de lokala ordningsstadgarna måste skyltas, eller måste man uppsöka kommunkontoret i varje kommun man kommer till för att be att få läsa dem?

I Frankrike finns ofta en skylt vid infarten: "Camping, uppsök kommunkontoret för info". Inte helt lätt utanför kontorstid. Men i gengäld har man oftast ordnat en fin övenattningsplats.

Håkan

F

F.d. 7282

Guest

Någon från Falkenberg kan kanske sätta sig in i detta?

Utdrag:
Camping
§ 15
.
Med camping jämställd övernattning i fordon (husvagn, husbil och liknande)

Denna mening i paragrafen är väl ganska tydlig.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tycker inte att den meningen är entydig eller tydlig. Hade det stått övernattning i fordon hade det varit tydligare. Men "med camping jämställd" betyder att det finns alternativa övernattningsmöjligheter som inte är att jämställa med camping. Ett sådant alternativ är övernattning i fordon som bara parkerats enligt anvisningar på parkeringsplatsen.

Sedan kan man undra vad övernattning innebär. Är det att bilen står över natten, att bilen står över natten och personer befinner sig i bilen utan att sova eller att bilen står över natten med personer sovandes i bilen?

F

F.d. 3088

Guest

hej igen tror jag skiter i deras författningssamling:mad:, skulle det komma en p-vakt exempelvis kl: 23.15 och sätter en lapp på bilen så motsvarar väll det campingavgften plus moms:D Så slapp jag ju stå i kö vid inchekningen oxå
Föresten var det någon som kunde tyda ut om det fanns någon plats överhuvudtaget att stå på. I ställplatslistan finns ju en del kanske några av platserna finns inom områdena som är förbjudet :confused: Vore kanske en bra ide om den som tipsar om nya platser kollar upp läget så det kan skrivas in i beskrivninge (det står nog i en del redan)
Detta var väll inte första tråden om eländet:mad:

Stact återkommer innan den 6/7 med lägesrapport om jag kommer åt dator

gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest

Är det någon som vet om de lokala ordningsstadgarna måste skyltas, eller måste man uppsöka kommunkontoret i varje kommun man kommer till för att be att få läsa dem?

I Frankrike finns ofta en skylt vid infarten: "Camping, uppsök kommunkontoret för info". Inte helt lätt utanför kontorstid. Men i gengäld har man oftast ordnat en fin övenattningsplats.

Håkan

Jag har inte hört annat än att det är upp till var och en att informera sig om de regler som gäller. Rimlig tanke om man bor i kommunen men knappast om man kommer som turist.

Det måste finnas ett ansvar hos kommunerna att utforma regelverket så att det är lättbegripligt. De viktigaste reglerna borde ligga lättillgängligt på kommunernas hemsida och på infoskyltarna som brukar omge städerna. Jag har känslan att kommunerna gömmer sig bakom lokala ordningsstadgan och plockar fram den vid behov och jag tror inte det är många som läst den...

/Knausen

Inge K

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025

Angående parkering vid Vallarnas Friluftsteater fins det två stora asfalterade planer (för minst 20 husbilar) varje sommar står här bilar o husbilar, se bild 1 o 2,
kordinaterna är N 56 54 14,2 E 12 30 12,1 platsen är ca 100 meter från ingången till teatern o ca 500 meter till centrum, gatan heter Läroverksgatan.

Bild 3 visar parkering vid Ätran ca 500 meter till teatern men 100 meter till centrum
gatan heter Hamngatan kordinaterna är N 56 53 58,3 E 12 29 45,4

MVH Inge K

Senast ändrad:

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Skulle till friluftsteatern i Falkenberg den 8 augusti och ringde turistbyrån för att fråga om man fick parkera husbilen vid vallarna. De svarade att det var förbjudet och hänvisade till småbåtshamnen. När vi på kvällen kom cyklande till Vallarna stod där minst 25 husbilar. Några skyltar om att det var förbjudet att parkera husbil syntes ej. Dåligt av turistbyrån att inte lämna korrekt information

Tomhoff

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027

Vi låg vid Vallarna i Juli månad och det var nog en 10 husbilar till som gjorde samma sak. Vi såg inte något förbud mot övernattning och ingen sade något heller. Det var en perfekt parkering och 50-75 meter till entren , och sen en bra föreställning. Mvh Caysson

Toppen