• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fadderverksamhet

F

F.d. 24284

Guest
Det finns säkert en hel del husbilsägare här, som mer än gärnna skulle vilja resa ut i Europa på semester men som tvekar för att de känner sig osäkra till att ta och ge sig iväg första gången. Många frågor surrar i huvudet. Hur gör man med det och det och det.
Visserligen kan man få många tips här på forumet, men teori och verklighet är ibland inte samma sak.
De svenska kommunernas inställning till husbilsägare har säkert fått många att istället vilja ge sig ut i Europa på sin semester men vågar inte ta steget för de har ingen att samåka med.
Här kommer min tanke in. Alla ni som har stor vana vid att resa i utlandet kanske kunde ställa upp som " Fadder " under en del av er resa för nybörjare.
Man kunde t.ex. annonsera på forumet i en speciell tråd där man talar om att man skall resa iväg.
Tidpunkt, vart,hur lång tid o.s.v. och att ni bjuder med nån att slå följe, om inte hela tiden, men under första veckan fungerar som fadder.
Jag tror att maxantalet bilar som kan slå följe är 3 st. Det är svårt att hålla ihop fler och man bör ju inte bilda karavaner.
Jag tror att en vecka med nån erfaren räcker för att en nybörjare i utlandet känner att han/hon kan ge sig vidare själv i de flesta fallen.
Vet inte om jag har lyckats förklara vad jag menar, men kom med synpunkter!
Vet själv hur mycket jag uppskattade att åka med en erfaren resenär första gången. Minns hur nervös jag var första veckan.

Så....nu väntar ajg med spänning på förslag!

Svend

F

F.d. 8796

Guest
Sv: Fadderverksamhet

Jag kan se mig en caravan med husbilar från Svergie komma i en rad.
Intern radiokomunikation mellan bilarna. Då kan första bilen (guiden) även berätta lite om området.....:yes:.
Bra idé tycker även jag!
Jag som är nybörjare på det här med husbil skulle tycka det var mycket bra att följa med i en sån grupp. Sällskapresa men ändå inte....
Bra idé!!!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest

Visst är detta en alldeles utmärkt idé.

Vi känner stolthet och glädje över våra erfarenheter vi har skaffat oss. Självklart vill vi dela med oss av vår glädje till andra som är intresserade av samma sak.

Tänk så mycket lättare allt är nu än när vi började -76. Hunden kan följa med, pengarna är i stort sett giltiga i hela i Europa. Visakort och andra plastkort har tillsammans med valutan gjort att man inte behöver ha en massa olika plastpåsar med mynt och sedlar. Nu behöver vi inte längre gömma semesterkassan i fordonet. Nu hittar vi fram också tack vare navigatorn.

Språket har också utvecklats. Franska ungdomar talar gärna engelska. Det gör också tyska, spanska, italienska, portugisiska och alla andra unga.

Så ni som ännu inte tagit språnget, gör det -Europa väntar med öppna armar.

Webbansvarig -kanske en sida där vi kan koppla ihop oss, vi som varit med förut och ni som vill skaffa er erfarenheterna.

F

F.d. 24284

Guest

Precis så är det jag tänkt mig. Det är ju inte bara till nytta för de som är nya och på väg ut i Europa. Det måste ju också vara en stor glädje för de som varit med länge, att få dela med sig av sina erfarenheter på ort och plats. Vem vet vilka vänskapsband som kan bildas.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tanken är inte ny, prova HBK konvoj, kanske! För mig känns Europa utanför Sverigelandet tryggare och säkrare än hemmavistet (Stenungsund), numera.

M a f

Jappe

Senast ändrad:

ANJO13

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2033
Medlemskap
2025

Kanonförslag,vi åker till Kroatien den 28 juli Trelleborg-Rostock kanske finns det någon mer som åker då eller kan komma med bra förslag ang Campingplatser,Mobil samt Internet mobilt bredband Telia och tillvägagångsätt på olika områden , det är nämligen Premiär för oss utanför Sverige, så Alla förslag är bra,vore trevligt om nån mer som åker eller finns där då hör av sig.

Anna-Karin o Johnny

ANJO13

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2033
Medlemskap
2025

Kan nån svara oss om man måste beställa Camping i Kroatien,eller finns det andra möjligheter t.ex fricampa?

Anna-Karin o Johnny

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Toppenförslag.
Jag skall till Kroatsien nästa år, finns det någon som kan bistå mig?
Har alrig varit utomlands med husbil och känner osäkerhet på detta, skall även ha med jycke.
Jag vet att jag är tidigt ute med frågan men vill planera tidigt så att allt klaffar.
Ha det gött vänner.
MVH KEJO:D

F

F.d. 14924

Guest

Tycker det var ett mkt bra förslag . Man kan nog vara lite "vilse i pannkakan" vid första utlandstrippen. Var kan man stå, tömma, fylla på osv...:swoon:

Vi åker på vår första husbils-semester i morgon . Denna gång i Sverige och troligen Norge . Nästa år blir det troligen nån längre tripp.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29758

Guest

Hej Kejo. OK om Kroatien nåsta år. Var ute i god tid och se till att "fyrbeningen" har fått rabiessprutan och att den kollats att "den har tagit" Minst 6 månader före utfart / hemfärd. Bandmaskspruta och övriga sprutor är mycket viktigt ! Läs mera på Jordbruksverkets hemsida. Har haft Sigge= katten med i flera år och det har fungerat OK !
Vi hörs! Janne B

F

F.d. 1082

Guest

Kan nån svara oss om man måste beställa Camping i Kroatien,eller finns det andra möjligheter t.ex fricampa?

Anna-Karin o Johnny

Vi är inga experter på just Kroatien eftersom det är första gången vi är där.
Beställa behöver ni nog inte,det brukar i regel finnas någon liten plats någonstans,däremot så fårman inte ha samma krav som hemma när det gäller avstånd mellan ekipagen.
Fricampa är nog inget att rekommendera,har inte sett en enda ställplats,för emellan orterna är det väldigt ödsligt.
Lycka till och ha det jättebra!

Lennart

F

F.d. 11293

Guest

vi är också tidigt ute, sommaren 2009 funderar vi på Alsace, vi har inte varit ute i Europa med husbil förut men det lockar. och det här med fadder tycker vi är en bra ide
:):)

F

F.d. 11346

Guest

Hejsan. Låter inte så tokigt, men som Winston Churchill sade "Av tio farhågor är det minst nio som aldrig blir verklighet" Vi gjorde premiärturen med en Folkabuss när jag muckade från lumpen 1968 och har inte missat ett enda år sen dess så nu på onsdag eftermiddag drar vi iväg på 40-års-jubileumstur på 5 veckor. Och aldrig har det hänt något speciellt trist eller otrevligt. Så var inte ängsliga utan åk bara. Men vi kan ställa upp på iden, så ser ni oss så häng på för då vet man aldrig var man hamnar:D:D

ANJO13

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2033
Medlemskap
2025

Ja vi kanske ses nånstans,Ha en Trevlig Resa önskar Anjo 13

Toppen