• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Facebook

F

F.d. 53358

Guest
Hej!
Idag läste jag om en kvinna som uppdaterade sin facebooksida, medan hon körde. Uppdateringen skedde 08.33 larmet gick 08.34. Hon frontalkrockade med en lastbil när hon av okänd anledning kom över på fel sida. Hon dog. Jag har sett liknande vid två tillfällen i Uddevalla.
En bil kom från Trollhättan, for rakt över vägen, rakt in i mitträcket, som skjuten ur en kanon. Hon överlevde.
Vi körde efter en bil, det gick ganska sakta, helt plötsligt drog bilen sig mot mitträcket som bestod av vajer, det flög skärmar och bildelar högt och lågt.
Jag kan inte säga att dessa höll på med sin mobiltelefon, men att uppmärksamheten brast, är ganska tydligt.
Jag bävar för att möta dessa personer som skiter i säkerheten.
Jag pratar aldrig i telefon när jag kör, jag inser min begränsning.
Ha en bra sommar och använd mobilen när bilen står still. Då kan det inte hända något.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Facebook

Med en riktig handsfree är det inte farigare att prata i telefon än med en passagerare i bilen. Det gör nog de flesta. Jag kommer ihåg när det fanns en skylt på bussar och spårvagnar där det stod att det var förbjudet att prata med föraren under färd.:)
Det är tyvärr för vanligt med förare som håller på med diverse leksaker under färd och då blir det tyvärr olyckor ibland. Olika prylar kräver dock olika mycket uppmärksamhet.
I min nya volvo kan man hantera telefon och ljudmaskinen utmärkt under körning. Den multimediamaskin som sitter i husbilen har samma funktioner men gränssnittet mot föraren är så mycket sämre så den är inte att tänka på att hantera när man kör.:mad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ett litet inlägg i diskussionen?

På torsdagsmorgonen förra veckan körde 32-åriga Courtney Sanford i North Carolina när hon via Facebook ville berätta för sina vänner hur glad en viss sång gör henne. Hon uppdaterade sin Facebook-status med raden ”Den glada sången gör mig GLAD!”. Sekunder senare var hon död. Hon hade kommit över på fel sida av vägen och krockat med en lastbil och Courtney Sanfords bil började brinna. Lastbilsföraren, en 73-årig man, klarade sig med mindre skador men var chockad efter kollisionen som kastade lastbilen av vägen och in i ett träd.
Polisen i North Carolina fick klockan 08.34 in samtal om att en bil hade krockat och stod i brand. Senare fick polisen reda på av Courtney Sanfords vänner att hon hade uppdaterat sin Facebook-status klockan 08.33.
– Facebook-uppdateringen gjordes vid 08:33. Vi fick samtalet om olyckan vid 08:34. På bara några sekunder, var ett liv över bara för att hon meddelade några vänner att hon var glad, säger konstapel Chris Weisner vid High Point-polisen till tv-stationen Fox WGHP.
En annan poliskonstapel vid namn Barry Roberts hoppas att denna hemska olycka fungerar som väckarklocka till andra förare att körningen ska ha full uppmärksamhet.
– Det finns inget textmeddelande, inget inlägg, inget telefonsamtal, ingen e-post, det enda som är viktigt är att vart du än är på väg ska du komma fram säkert, säger han till Global News.
Roberts berättar också att den i förolyckade Courtney Sanfords mobiltelefon hittades flera bakom ratten-selfies, självporträtt tagna under körning, som tagits dagarna innan olyckan.
Dessutom informerade han att Courtney Sanford inte använde bilbältet på ett korrekt sätt. Bältesdelen som ska sitta över bröstkorgen och axeln hade hon bakom sig. Roberts är dock osäker på om bältet hade räddat hennes liv om det hade använts på rätt sätt.

Från Teknikens Värld.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

På den tiden folk rökte bakom ratten hände olyckor p.g.a. att man tappade glöd eller hela cigaretten i knät. Klart att det var lätt att reagera fel då.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Det har väl gått alldeles för långt med dessa mobiler :confused: Spelar ingen roll vart man går så sitter/står det människor och maniskt knappar på sina nallar oavsett ålder också . Var på fotbollsträning med ett av barnbarnen och där ver det en del föräldrar också med barn som tränar i samma lag , men på bänkarna längs fotbollsplanen satt föräldrarna som svalor på en telefontråd ivrigt knappande på sina "kära" mobiler :confused: ungarnas framsteg sket man fullständigt i :confused: det var mycket viktigare med mobilen

F

F.d. 53358

Guest

Min grabb Tommy, var resande montör för Kärcher under 10 år. Han reste mellan Ystad och Östersund. Han talade om för ledningen att han inte svarar i telefon under körning. Kom det ett samtal ringde han upp när han stannat vid en parkeringsplats. Detta fick alla aceptera och gjorde så med. Tommy körde mellan 8000 och 10000 mil varje år. Han råkade aldrig ut för någon olycka, men lyckades avvärja många, kanske för att han inte var upptagen av annat.

F

F.d. 53358

Guest

Kvinnor brukar klara minst två uppgifter samtidigt, det är värre för oss män!
Jag har fullt upp att konversera med min fru samtidigt som jag får kvinnlig röstvägledning via iGO!

Kvinnor brukar säga så. Har man 100% uppmärksamhet och delar denna i två, blir det 50% på var. Enkel mattematik. För denna kvinnan i USA gick det åt skogen. 50% räckte tyvärr inte. Straffet blev döden.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag anser nog t.om. att delad uppfattning 100% inte blir 2x50%, utan snarare 2x40% p.g.a. att den ena uppgiften stör den andra, och det gäller även kvinnor, kanske i ännu högre grad, för kvinnorna verkar vara de som blir allra mest förälskade i sin mobil? :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Eller är det möjligen så att hon egentligen pratar med syrran i telefon, medan alla apparaterna bara står på, ingen av dom behöver ju övervakning? :)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ha, ha, om det vore så lätt Montreal... Mikron 2-3 minuter, sen piper det. Tvättmaskin piper också när den är klar med centrifugen och då ska den stängas, TV serien vill hon inte missa för nå't i världen fast syrran har otroligt mycket att berätta (allt som har hänt sen dagen innan). För att inte ha dåligt samvete (att försumma sin man), då vinkar hon lite då och då mellan varven...

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Såg ett intressant tvprogram om just uppmärksamhet/koncentration på nån vetenskaplig kanal. Dom utförde tester på folk bakom ratten som påstod sig klara av att göra flera saker samtidigt. Alla överbevisades, och misslyckades!
Vi människor kan bara koncentrera oss på EN sak i taget!
däremot kan vi växla vår konc. till flera olika uppgifter, men bara en sak i taget.
Jag själv kan dock cykla och tugga tuggummi SAMTIDIGT :D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag försökte att stå på ett ben och samtidigt blunda. Det gick inget vidare, undrar om inte kvinnor klarar detta bättre? Ungdomar gör det definitivt!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Min kära fru kan värma maten i micron, titta på TV, prata i telefon med syrran, ha tvättmaskin igång OCH vifta då och då åt mig i soffan... SAMTIDIGT! ...dock är helskärpt i trafiken! (jag gillar att åka bil med min fru, he, he...)

Har du funderat på varför hon viftar åt dig ibland? Alternativ: Hon tycker att du skall göra nåt nyttigt, inte bara sitta i soffan. Eller: Hon försöker påminna dig om nåt du glömt. Eller: Har inte glömt dig, älskar dig fortfarande.

:)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hej Alve, jag tror hon älskar mig fortfarande efter alla dessa år tillsammans. Jag brukar stryka soffan när jag surfar på HBKs sidor (heligt), innan dess har jag gjort alla mina hem-plikter (matlagning, diskning, iordningställt mångt & mycket osv. Hon har aldrig klagat på mig i alla fall : )

Toppen