• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fabriksbeställa husbil

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2025
Vi funderar på att byta upp oss till en större husbil och dyrare. Priset på den husbil vi funderar att byta till ligger på 1,5-1,6 miljoner. Hur har det varit för er, har ni fått provköra, låna över helg etc. för att "känna" efter att det är rätt husbil för er? Det är ju otroligt mycket pengar och man går ju inte och köper en ny personbil utan att provköra.

//Karin:yes:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Fabriksbeställa husbil

Vi hade inte möjlighet att provköra, för den modellen vi skulle ha fanns inte i landet (Finland)
Mvh Ulf Wikar

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

När man är beredd att satsa så pass mycket pengar finns möjlighet att beställa ett unikt bygge, precis så som man vill ha det, men naturligtvis då inte möjligt att provköra. Tvärtom får man lov att betala ett rejält förskott innan bygget påbörjas.
Spekulerar man på en standardbil och känner sig osäker så finns ju alltid möjligheten att leta rätt på en likadan men beg. bil på mobile.de och provköra den. Kan nog vara värt en flygbiljett t.o.r. Själv flög jag ner till München för en provkörning innan jag bestämde mig vid det senaste bilbytet.

aake

Senast ändrad:

Jatta

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2025

För en vecka sedan var jag ned till München, testade och gick igenom en intressant bil.
Om jag gör ett avrop, vad bör jag tänka på? Ev affär görs i euro, cirka en femtedel av köpeskillingen skall läggas i handpenning när de börja bygga min bil. Bankgaranti på det beloppet? Euron rör ju sig lite upp och ner, är det vettigt att redan nu öppna ett konto i Tyskland för att "låsa" valutarisken?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Några negativa erfarenheter jag har från vänner som beställt bil från svenska handlare. (Säkert samma utomlands)

1. Leveransdatum (ofta försenade) skriv ett datum när det senast ska vara levererat och att ni därefter har möjligheten att häva avtalet. Det finns köpare som beställt till april/maj men fått bilen oktober/november och missat en hel sommar.

2. Nya bilar har ofta ett antal garantifel. Ta tid i början att åtgärda dessa.

3. Håll koll på pengarna. Har firman problem så har du problem.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

För en vecka sedan var jag ned till München, testade och gick igenom en intressant bil.
Om jag gör ett avrop, vad bör jag tänka på? Ev affär görs i euro, cirka en femtedel av köpeskillingen skall läggas i handpenning när de börja bygga min bil. Bankgaranti på det beloppet? Euron rör ju sig lite upp och ner, är det vettigt att redan nu öppna ett konto i Tyskland för att "låsa" valutarisken?

Valutarisken kan du gardera dig för genom att öppna ett valutakonto (i €) i svensk bank, ett sådant har jag i Swedbank.

Som ett alternativ till bankgaranti så vet jag att byggare brukar erbjuda ngt som kallas "Sicherheitsübereignung", vilket innebär att basfordonet är din egendom om byggaren skulle gå omkull, men som även skyddar byggaren om du skulle hoppa av.

aake

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Valutakonto gick inte att öppna i Handelsbanken

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Bortsett från köregenskaper och betalning finns det ett problem som kanske till och med är större än båda - vikten.

Under flera år har jag och annan HBK försökt att sätta oss in i vad tjänstevikt, totalvikt och last innebär i praktiken. Och det är långt i från så enkelt som det låter.

Till detta kommer att vissa regler sägs ändras till nyår, och att inte ens expertisen verkar känna till alla detaljer.

Jag har hört att det förekommit en tråd i detta forum som handlade om någon som beställde en Concord som vid leveransen visade sig väga så mycket att köparen ville häva köpet. Men dessvärra kan jag inte hitta inläggen.

I ett liknande fall var parterna senast på väg till domstol av samma skäl.
//Conny

F

F.d. 53074

Guest

Vi beställde vår husbil hos Nordic Husbilar i Kristinehamn. Då man påbörjade bygget fick vi besked från Nordic att det var på gång. Jag var där och dokumenterade rördragning och kabeldragning etc under byggets gång och det tyckte jag var väldigt värdefullt. Jag har koll på varenda sådan grej på bilen. Vi bor visserligen i Karlstad (45 km) så det var lätt att sticka över till fabriken när vi ville. Inga problem med leveranstider eller annat. Enbart goda erfarenheter.
Hade heller inga problem med provkörning.

Kjell

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Vi beställde vår husbil hos Nordic Husbilar i Kristinehamn. Då man påbörjade bygget fick vi besked från Nordic att det var på gång. Jag var där och dokumenterade rördragning och kabeldragning etc under byggets gång och det tyckte jag var väldigt värdefullt. Jag har koll på varenda sådan grej på bilen. Vi bor visserligen i Karlstad (45 km) så det var lätt att sticka över till fabriken när vi ville. Inga problem med leveranstider eller annat. Enbart goda erfarenheter.
Hade heller inga problem med provkörning.

Kjell

ja det är klart att det funkade bra det är en svensktillverkad bil.

Toppen