• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

F-Camping/Ställplats

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Alternativ till ställplatser kan ju vara F-Campingarna, som jag sett flera hålla en "normal" nivå på hyra av egen gräsplätt. En ide vore att kontakta samtliga och erbjuda en länk på vår sida om dom har ett maxpris för husbil på säg 150:-.
Bara en tanke för att få fram fler platser till en rimlig peng

//Niclas

F

F.d. 50069

Guest
Sv: F-Camping/Ställplats

Smart tanke!
För många av dem ligger faktiskt inte mycket över redan idag vad man betalar i snitt för en ställplats.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Oftast 100kr plus el. Fördelen är att F-Campingen ofta finns på en trevlig plats, t.ex. vi en sjö. Tömning/fyllning kanske inte finns tillgängligt. Jag tycker det är ett bra alternativ till naturparkering

F

F.d. 50069

Guest

Vi har inte stått på så många campingar alls de senare åren!
Fast förra året åkte vi Klarälven upp och då stod vi på många campingar. Det måste ha varit F-campingar för jag vill minnas att priserna var mycket låga runt 150-200 kr. Egentligen kan man nog erkänna att dessa är ett (iaf för oss) ett bortglömt kapitel.
Tänker man in dessa + alla ställplatser så är vi rätt bra gynnade, eller hur?

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Ja... bra idér födds bara utanför boxen...150 lapp=perfekt med el o tömmnig

Som F-campingägare skulle jag hugga direkt. En husbil sliter inte gräs, inga förtält
extra parkering för dragbil etc. Det flesta kanske kommer relativt sent och åker tidigt.

Har sett så många halvtomma campingar med fina lägen som borde fyllas med glada husbilscampare :)

Bosse

S

Sören-6830

Guest

Är det bara jag som inte vet vad en F-camping är?
Någon som kan ge en kort beskrivning?

F

F.d. 50069

Guest

Ja du Sören, Jag tror att det är en fristående Camping som INTE är med SCR (svenska campingägarnas riksförbund).

OBS. Detta sagt utan att veta exakt, men jag tror att det är så!

T

Teddi

Guest

björkebo camping--bengt--gun,,är våra vänner,,ligger ihop med klarälven en halvmil söder om stöllet,,
han var medlem i S:C:R för flera år sedan,,han fick besök av en slipsfikus därifrån som hade synpunkter på det mesta,,bengt slängde ut han,,

idag tillhör han FC-camping,,om han inte sålt stället,,vidhem kanske vet,,???

så visst kan man gå in centralt ock kolla rabatt hos denna organisation,,

H

hianders

Guest

Sitter nu med Campingkatalogen framför mig, som Husvagn och camping ger ut och som kom med tidningen. Innehåller 504 fristående campingar, 217 ställplatser och 292 rastplatser.

Definitionen på Fristående campingplatser (FC) är campingplatser som inte är anslutna till någon organisation, som exempelvis SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation. På fristående campingplatser krävs inte att du har ett campingkort för att övernatta.

www.campingkatalogen.se

Katalogen kostar 79:90 att köpa separat.

Inger/fru hianders

Senast redigerad av en moderator:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Finns det någonstans man kan ladda ner koordinater till dessa platser?
/Bertil

F

F.d. 29925

Guest

Har lite funderingar över det historiska perspektivet på just "Camping".
Att man kunde slå upp ett tält eller bivack när det ansågs nödvändigt eller lämpligt nästan var som helst är ju tydligen just "historia". (i alla fall om man tror på SCR)
Men hur utvecklades egentligen dagens kommersiella campingverksamhet? Var det i samband med husvagnarnas intåg som behövde större utrymmen eller var det så att tältarna efterfrågade mera bekvämligheter i form av toa och dusch?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hittade tidigare filer på nätet som heter
FC-CampingXtra Nord, respektive Syd.

Kommer bara banne mej inte ihåg VAR jag hittade dom!

Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Det var säkert från Campingwebben.se som jag hämtade dom.
Ser nu att denna sida verkar vara nersläckt?

Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Ja, men ingenstans där kan jag hitta något ställe där man kan ladda ner alla platserna till GPS:en...:(

/Bertil

Bertil, har du intresse av csv-filer på FC-Campingar, så har jag detta.
Skicka mej i så fall din e-postadress.

Hälsar
Kåre

Toppen