• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förvirrad angående Malus på ny plåtis.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det där ser ut som en beskrivning för vad som gäller husbilar med malusbeskattning. Jag antar att någon justering av det hela sker (eller att 4-dygnsregeln automatiskt upphör) när Malus tagits bort?
Det var dygn eller månadsskatt det gällde, har du en skatt under 4800kr/år gäller månadsskatt, det innebär om du har bilen påställd en dag får du betala för hela månaden, tex. påställd 30/1-2/2 då kommer du få betala för två hela månader, det är det få husbilar som har skatt under 4800kr så det är ett mindre problem, annars gäller 15dagar som tidigare.
Jag har inte läst att detta skulle ändras när malus upphör.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Godmorgon.
Har precis köpt ny plåtis, och visste att årsskatt skulle vara hög. 27.000 drygt i mitt fall...men också att Malus för husbilar skulle försvinna från 1/2 2025..gott så men nu har jag blivit lite förvirrade och orolig, när jag på fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen så står det följande: -Fordonsslag : Personbil
- Fordonsslagsklass :Husbil
- Fordonskategori : M1

Så nu undrar jag...vad gäller för min bil? Skattas den som husbil, och Malus försvinner efter 1/2? Eller är det en personbil...och skatt utifrån det? Förvirrad och skulle uppskatta om någon här kan skingra dimman angående klassificering . Ringa Transportstyrelsen är väl nästa steg annars, men brukar inte vara en helt positiv upplevelse ‍.

Mvh Arne P.
Finns inget i lagen som heter Husbil.. är Klass2 personbil eller några få som är lätt lastbil av någon dunkel orsak.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
några få som är lätt lastbil av någon dunkel orsak
Orsaken är alls inte höljd i dunkel: Fram till 1/5 2006 registrerades i princip alla svenska husbilar som lastbil (lätt eller tung, beroende på totalvikt). Några enstaka personbils- och bussregistreringar förekom också.

När jag för några år sedan köpte ut uppgifter om antalet husbilar i Sverige fanns det 29.529 lastbilsregistrerade husbilar, så "några få" handlar det inte om.

Pålle

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Finns inget i lagen som heter Husbil.. är Klass2 personbil eller några få som är lätt lastbil av någon dunkel orsak.
Det finns det visst det! "Lagen" är ganska omfattande. Däremot är definitionen på husbil i trafikförordningen (1998:1276) klassad som personbil klass II. Den definitionen tillkom 2006, efter krav från EU!

Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Det finns det visst det! "Lagen" är ganska omfattande. Däremot är definitionen på husbil i trafikförordningen (1998:1276) klassad som personbil klass II. Den definitionen tillkom 2006, efter krav från EU!
Uttrycket HUSBIL finns inte i Lagtexten, idag Klass2 tidigare var det skåpbil med bostadsinredning liksom att Husvagn betecknas som släpvagn med bostadsinredning.
Husbil är något som vi konsumenter förstås kallat skåpbilen för.. vad annars..? :)

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Uttrycket HUSBIL finns inte i Lagtexten, idag Klass2 tidigare var det skåpbil med bostadsinredning liksom att Husvagn betecknas som släpvagn med bostadsinredning.
Husbil är något som vi konsumenter förstås kallat skåpbilen för.. vad annars..? :)
I vilket fall som är även din egen bil registrerad som "Fordonsslagsklass Husbil".

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Språk med dess ord är till för att förklara för någon annan vad man menar. I detta fall fungerar ordet "Husbil" klart bäst eftersom alla begriper vad som avses. Att myndigheter hittar på förkortningar eller andra tekniska benämningar som kan passa bättre i vissa sammanhang och förstås av de som är berörda är inte så konstigt; är väl en utveckling av kanslisvenskan kan tänka.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Nyare husbilar är testade med WLTP, en ny körcyckel, som generellt ger ett mycket högre koldioxidutsläpp. Då det är bland annat koldioxidutsläpp fordonet blir skattat för så blir det höga skatter. Våran plåtis hade runt 34000 om året under malusåren.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Tyvärr står som Klass2 inget husbil.
Men läs även under Fordonsslagsklass. Där står Husbil.
Vill du att jag ska kopiera in uppgifterna för din bil?
Jag tittar nästan alltid på Transportstyrelsens hemsida via dator om jag vill veta något om ett fordon. För VanEroks (även min) står:
VanErok2.png
VanErok skriver att det står "Klass2 inget husbil".
Jag tittade därför i telefonen på Mina fordon som är Transportstyrelsens app.
Där blir det tydligen vissa kompromisser/förkortningar pga platsbrist. Så för VanEroks (även min) står:
Fordonsslag PB
Fordonsslagsklass II

I Registreringsbeviset (alltså pappersvarianten) för min bil (jag kan ju inte se VanEroks) står inte något om Fordonsslagsklass alls.

Konstigt att samma myndighet ska ha olika presentation av uppgifterna beroende på var man tittar.

Så detta är kanske förklaringen till att VanErok inte känns vid "Husbil" för sin bil. Dock står det "Fordonsslagsklass Husbil" även för den på Transportstyrelsens hemsida.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Jag tittar nästan alltid på Transportstyrelsens hemsida via dator om jag vill veta något om ett fordon. För VanEroks (även min) står:
Visa bilaga 237651
VanErok skriver att det står "Klass2 inget husbil".
Jag tittade därför i telefonen på Mina fordon som är Transportstyrelsens app.
Där blir det tydligen vissa kompromisser/förkortningar pga platsbrist. Så för VanEroks (även min) står:
Fordonsslag PB
Fordonsslagsklass II

I Registreringsbeviset (alltså pappersvarianten) för min bil (jag kan ju inte se VanEroks) står inte något om Fordonsslagsklass alls.

Konstigt att samma myndighet ska ha olika presentation av uppgifterna beroende på var man tittar.

Så detta är kanske förklaringen till att VanErok inte känns vid "Husbil" för sin bil. Dock står det "Fordonsslagsklass Husbil" även för den på Transportstyrelsens hemsida.
Fordons klass 2 är husbil!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Toppen