• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försvåra stöld av nummerplåtar

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Försvåra stöld av nummerplåtar

Men det var ett litet problem. Tjuven blev så förbannad att han hade sparkat sönder hela bilen istället. Men ljusen satt kvar :D

Så kan det också gå och sett ur det perspektivet så vore det nog att föredra ett par stulna x.traljus.
Värre är det med stälder av nummerplåtar då dessa sedan används för grövre kriminalitet, det gör knappast ett par x-traljus.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Beträffande mitt inlägg om det olämpliga med rakblad monterade lite här och där:

Antag att du råkar ut för en olycka och inte kan meddela räddningsmanskapet om dina rakblad. Det är kanske inte så roligt för de som skall röja efter olyckan att riskera få sina fingrar sönderskurna av dina rakblad.

Antag att du parkerat och några barn råkar skjuta iväg en lång boll från den intilliggande lekplatsen. Den fastnar under din bil och barnen försöker lirka fram den. Inte roligt om de råkar ta tag i dina rakblad då.

Antag att..... Äsch, varför räkna upp en massa scenarier för vad som kan hända?

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

På detta forum sticker man inte ut hakan ostraffat! Som vanligt nämns inte vad offret får utstå. De som stjäl, fördärvar och gör livet surt för vanligt hederligt folk är det synd om. När du väl står där med en stulen identitet på bilen, HB eller annat fordon är det inte roligt längre.
Kunskapen på detta forum är som bekant stort. Någon kanske kan tala om vad som kan hända när nummerskylten väl är stulen. Har själv blivit drabbad!! " förgfärligt förargligt att detta kunde ske".
:swoon:

F

F.d. 53078

Guest

Jag hoppas inte någon tar efter ejerbloms uppmaning om rakblad ihop med montering av registreringsskylt. Detta är inte bara olagligt (framkallande av fara) utan kan få allvarliga konsekvenser vid olycka eller reparation av icke invigd reparatör.

Men inlägget kanske bara var lite skämtsamt skrivet?

//Michael, medlem

I hörby i slutet av 70 talet var det stölder av extraljus

Jag vet många som skyddade sina ljus med rakblad istuckna i plastic padding.
Stölderna slutade väldigt fort.
För tjuvarna har jag inget medlidande. Problemet kommer när en behörig person skadar sig. Verkstad, billackare mm

Om det nu är ett problem med stöld regestreringsskyltar så skulle jag heldre limma fast dom med sikaflex.

Här i Spanien sitter dom fast med en speciell popnit

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vet någon hur frekvent dessa tillgrepp av registreringsskyltar förekommer?
Varken Polismyndigheten eller Brå har någon statistik tillgänglig.

Detta med rakbladen anser jag sakna rimlig proportionalitet, i värsta fall kan allvarliga skador på fingrarnas böjsenor och nerver tänkas uppkomma. Att skruva fast ordentligt bör väl räcka om man nu har bilen stående på en stöldutsatt plats.

aake

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Statestik är för mitt vidkommande helt ointressant. När en reg.skylt kommer i orätta händer kan många oförutsedda händelser ske. Ex. stölder av bensin. felparkeringar mm. Intill dess att ny identitet ordnas är du fortfarande ägare till bilen. Att kommunisera med myndigheter har nog många erfarenheter av. Garranterat får du ta ledigt från arbetet för att återställa äganderätten till ditt eger fordon. Ber om ursäkt om många fula tankar infinner sig i denna situation, denna gången skall jag inte delge dem!!!

F

F.d. 50080

Guest

Sedan 2006 får nya bilar åter begagnade nummer. Detta innebär att det finns risk att just ditt nummer ligger på en bilskrot! I värsta fall kan numret vara återcirkulerat många gånger...:wideeyed:

F

F.d. 53053

Guest

Det skall svida i skinnet när man inte kan låta andras ägodelar vara ifred. Sätt fast nummerskylten med en längre skruv och en mutter, därefter ett rakblad och ytterligare en mutter. Kanske i grymmaste laget, men buset skall lära sig!!!

Om man nu gör som du har föreslagit med rakblad så kan det vara stor risk att få bilen vandaliserad på rent djävelskap, det har hänt mej, jag monterade rakblad på extraljusen, buset hade skrurit sig ganska dycktigt följden av detta var att dom sparkade in både extra ljusen och som lök på laxen sparkat in båda huvudstrålkastarna och även sabboterat grill och repat lacken :mad:

F

F.d. 53078

Guest

Eslöv Hörby Hmmm Kommer ihåg det där, Jag hade bara moppe då men mina äldre kompisar...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Statestik är för mitt vidkommande helt ointressant. När en reg.skylt kommer i orätta händer kan många oförutsedda händelser ske. Ex. stölder av bensin. felparkeringar mm. Intill dess att ny identitet ordnas är du fortfarande ägare till bilen. Att kommunisera med myndigheter har nog många erfarenheter av. Garranterat får du ta ledigt från arbetet för att återställa äganderätten till ditt eger fordon. Ber om ursäkt om många fula tankar infinner sig i denna situation, denna gången skall jag inte delge dem!!!

Visst måste det vara intressant att veta hur många skyltar som stjäls. Om det endast vore någon enstaka per år skulle vi knappast diskutera saken här.
Av de uppgifter som Hasse hittat på Transportstyrelsen framgår endast balansen, inte hur många nya efterlysningar som tillkommer per månad (eller hur många skyltar som ev. återkommer till rätt ägare). Det kanske stjäls 150 skyltar per månad (och en stor del av dessa i Stockholm)? Utslaget på runt fyra miljoner registrerade fordon så skulle det innebära att du löper risk att få en skylt stulen vart 2.200 år.
Viss aktsamhet är påkallad men det finns förvisso mer att oroa sig över här i livet.

aake

Lars48

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023

Om man använder torx T20 så har Dorma små mässingkulor som passar att knacka i. Finns hos låssmeder.

Ett tips har ni kontakt med någon hissfirma de skruvar de använder sk (KONEskruv)
har invändig triangel med spets. Det krävs en speciell mejsel för att montera demontera.

F

F.d. 29910

Guest

Då jag har en plåtis, har jag en omkopplare där skydsjord och Fas byter plats!:wideeyed:

Zizzafitz säger det när nån rör vid den!:wub:

F

F.d. 29925

Guest

Då jag har en plåtis, har jag en omkopplare där skydsjord och Fas byter plats!:wideeyed:

Zizzafitz säger det när nån rör vid den!:wub:

Du lever nog lika farlig som eventuella tjuvar. Skulle du falla på eget grepp får du nog stå ditt kast. Skulle en tjuv eller någon annan av någon anledning komma i kontakt med bilen är jag nog ganska säker på att påföljden inte blir "samhällstjänst" utan du får nog räkna med att dela tillvaron under rätt lång tid med dem som du ville slippa.

F

F.d. 53078

Guest

Du lever nog lika farlig som eventuella tjuvar. Skulle du falla på eget grepp får du nog stå ditt kast. Skulle en tjuv eller någon annan av någon anledning komma i kontakt med bilen är jag nog ganska säker på att påföljden inte blir "samhällstjänst" utan du får nog räkna med att dela tillvaron under rätt lång tid med dem som du ville slippa.

Var inte orolig differencialbrytaren slår av. Och skulle den inte göra det så går en massa elektronik i sönder. Bilradio, databox. mm.

F

F.d. 29925

Guest

Var inte orolig differencialbrytaren slår av. Och skulle den inte göra det så går en massa elektronik i sönder. Bilradio, databox. mm.

Visst under förutsättning att den finns.
Skall man skrämmas med elektricitet är nog typ "elstängselaggregat" att föredra men även då kan personer med "peacemaker" råka illa ut.

Toppen