• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förslag: Förbjud gamla dieselbilar

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Förslag: Förbjud gamla dieselbilar

Skall vi vara riktigt ärliga är det ju väldigt få av oss som borde ha så bra miljösamvete alls.
Att åka husbil är ju i grunden en lyx som inte är nödvändig annat en för de få som bor permanent i bilen. Vi kan ju hävda att vi annars skulle flugit på charter men det är ju inte heller nödvändigt. Vi skall givetvis ha bästa teknink vi har råd med men så duktiga är vi ju inte. Det vi har gemensamt är ju att vi har ganska rymliga samveten nät vi puttrar runt i våra husbilar.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det var rätt länge sedan jag körde i Paris. Då hade jag en bensindriven personbil. Det var vidrigt att köra i tunneln som går runt i stan och fastna i kö. Tror parisarna att man kan lösa en idiotiskt byggd trafikapparat genom att förbjuda vissa fordon så biter de sig nog i tummen.

F

F.d. 25200

Guest

Det var rätt länge sedan jag körde i Paris. Då hade jag en bensindriven personbil. Det var vidrigt att köra i tunneln som går runt i stan och fastna i kö. Tror parisarna att man kan lösa en idiotiskt byggd trafikapparat genom att förbjuda vissa fordon så biter de sig nog i tummen.

Tanken är nog inte att lösa alla trafikproblem i Paris utan att försöka att minska utsläppen.

Mvh
Stig

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ur miljösynpunkt så borde man kanske börja med flygplan och drösvis med industrier m.m. innan man börjar förbjuda äldre bilar som är en sådan jätteliten klick i nerskitningsstatistiken.
Mobba inte folk som varken har råda eller helt enkelt kanske inte vill äga och köpa ett elektronikmonster som troligen kommer att dö i förtid som svårplacerat elskrot, som redan påpekats i ett inlägg ovan.

Med ett leende :p: JANKRO.

Ifall nu Paris har "drösvis" med industrier, och vi ska lägga ner dem, var ska Parisarna jobba då då :confused:

F

F.d. 50609

Guest

Oj vilken gammal länk du hittat...
Idag finns det statoil b100 på.
Ljungby, Jönköping, Göteborg, Helsingborg ,Malmö X2, Gävle, Lunda, Örebro, Karlstad, Snapparp. :) (Lunda är lite xtra krångligt då den tanken står inne på schenker's område)
Eller så kan man tanka hos ecobränslen ( sö Sverige upp till Gävle ungefär, oftast på Scanias områden) eller ... BioFuelExpress /Preem /OKQ8 mfl ... Jag bara hajade till när det stod "andra b100 anläggning" det har hänt lite sedan dess... :D

Sorry för OT,

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du glömde den nära mig i Hogstorp mellan Uddevalla och Munkedal.
Priset 10,79 igår.

F

F.d. 50609

Guest

Du glömde den nära mig i Hogstorp mellan Uddevalla och Munkedal.
Priset 10,79 igår.

Hogstorp bio100 är BioFuelExpress , statoil har ingen b100 där ;)
Den b100 som säljs där tillverkas i perstorps anläggning i Stenungsund så du kan köra på lokalproducerat bränsle...
Din närmaste statoil b100 är i Arendal/Gbg , den produkten kommer på lastbil (som körs på b100) ifrån Kalmar-depå dit den levereras med båt ifrån fabriken i Litauen ...

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vær obs på om din motor tåler B100, mange både litt eldre og nye har problemer. Riktig gamle tåler stort sett det meste, noen pumper har pakninger som ikke tåler B100. Noen partikkelfilter får kort levetid, så sjekk hva fabrikken sier om B100 før du fyller.

F

F.d. 50609

Guest

Vær obs på om din motor tåler B100, mange både litt eldre og nye har problemer. Riktig gamle tåler stort sett det meste, noen pumper har pakninger som ikke tåler B100. Noen partikkelfilter får kort levetid, så sjekk hva fabrikken sier om B100 før du fyller.

Absolut, detta bränsle är i första hand avsett för den tunga trafiken, lastbilar bussar och entreprenadmaskiner även om jag vet att det rullar nyare Volvo, Porsche , Fiat ,Chevrolet som körs på det, frågar man sin tillverkare så fungerar det inte men det är inte alltid teori och praktik stämmer.

Om man tankar ren biodiesel (B100) så står man själv "risken" om något händer, och idag är det tveksamt att det lönar sig då förbrukningen i dom flesta fallen stiger med omkring 10%, och man bör byta motoroljan med tätare intervall.

F

F.d. 53358

Guest

Skall vi vara riktigt ärliga är det ju väldigt få av oss som borde ha så bra miljösamvete alls.
Att åka husbil är ju i grunden en lyx som inte är nödvändig annat en för de få som bor permanent i bilen. Vi kan ju hävda att vi annars skulle flugit på charter men det är ju inte heller nödvändigt. Vi skall givetvis ha bästa teknink vi har råd med men så duktiga är vi ju inte. Det vi har gemensamt är ju att vi har ganska rymliga samveten nät vi puttrar runt i våra husbilar.

Ja du, det bästa för miljön är nog att skrota husbilen. Sälja går ju inte, någon annan kan ju fortsätta att köra med den, och så bosätter sig i en grotta och fryser ihjäl. Då har man löst en liten del av miljöproblemen, men till vilken nytta?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Om vi nu blandar in lilla Sverige i detta.

Vad vi utsläppsmässigt gör, eller inte gör i detta mikroland är knappt mätbart globalt. Ifall man "lade ett lock" över hela Sverige i ett helt år,
så skulle denna totala utsläppsbomb motsvara 0,4% av planetens totala påverkan.

Dock kan stark tro hos vissa upphöja oss i skyn :)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hidalgo skrev: "Redan i juli förbjuds dieseldrivna bussar och lastbilar som är 14 år och äldre att köra i huvudstaden eller dess ringleder under dagtid."

Fr.o.m. i höstas så gäller Euro VI regler med t.o.m. kväveoxid rening (gäller nyproduktion av dieselbilar) utöver partikelrening som redan finns. Med andra ord, det funkar bra att ta ett varv (ett?) runt triumfbågen för den som "vågar" ge sig ut på sitt livs stora äventyr... Vi stod där uppe och tittade ner på rondellen, aldrig att någon av oss skulle våga sig på några varv där.

Ett smakprov från nätet (inga synliga husbilar?):
[youtube]lElTtHLdmPw[/youtube]

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det gick ju väldigt lugnt och städat, det borde inte vara några större problem. Utanför Milano finns en stor motorvägsrondell, i rusningstid är där sex filer och ett antal på-avfarter, allt går i 70-80 km/tim ungefär, det är riktigt spännande! :wink:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Bra tips Montreal, vi älskar mat från norra Italien men det kommer inte på tal att vi ska handla Milano-gourmet-lufttorkade-delikatesser på plats efter ditt tips.

Vi har åkt både i Europa och Skandinavien en hel del (dock med personbil) och min bästa erfarenhet är att åka på "natten". Har man gjort det några gånger då lär man uppskatta bekvämligheten med mindre trafik, svalare, inget som stör visuellt från "sidled" osv. Marianne gillar inte det riktigt då det är "mörkt", men jag älskar den typen av transportkörning från A - B. Visst kräver det att man sover när alla andra är vakna, men vad gör det? Det har jag inga som helst problem med, he, he... Ska ta upp nattkörning (med alla sina fördelar) i en annan tråd, det finns säkert fler som uppskattar samma sak!

homer-sleeping.jpg
Källa: Internet

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Om vi nu blandar in lilla Sverige i detta.

Vad vi utsläppsmässigt gör, eller inte gör i detta mikroland är knappt mätbart globalt. Ifall man "lade ett lock" över hela Sverige i ett helt år,
så skulle denna totala utsläppsbomb motsvara 0,4% av planetens totala påverkan.

Dock kan stark tro hos vissa upphöja oss i skyn :)

Och enbart eftersom vi är så få så skall var och en av oss få släppa ut mycketmycket mer än vad varje Japan skall få göra?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej, hur kom just Japan in i det här, är dom ett miljöföredöme? Obs! ingen ironi, jag blev bara förvånad?! :wideeyed:

Toppen