• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FÖRSTORINGSHJÄLPMEDEL VID LÄSNING AV FINSTILT

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: FÖRSTORINGSHJÄLPMEDEL VID LÄSNING AV FINSTILT

Hej Relax!
(jag avstår från att citera din långa text för den kan man läsa nedan)
Jo, jag har inte berättat att hon har opererats för hål i gula fläcken och grå starr på ena ögat men inte blivit avgjort bättre. Hon ser fortfarende krokigt med det opererade ögat och får i bland ont i båda, men det skall hon ta upp med läkaren.

När hon exempelvis arbetar med dokumnet och i bland även läser på kartor har hon en förstoringslampa på borsstativ. Men så fick hon tag i en pocket om "Den odödliga Henrietta Lacks" (vilken alla borde läsa). Den är väldigt finstilt som var svår att ligga och läsa, varvid tanken på ett förstoringshjälpmedel dök upp motsvarande förstoringslampan. Behovet av belysning kan dock i efterhand ifrågasättas då hon har läslampa ovanför sängen.

Hur som helst så letade jag på nätet och frågade på HBK som alla vet. Resultatet blev att vi fastnade för två olika förstoringsglasögon (40113 med lupp och belysning och 40116 för den intresserade) med ställbar styrka hos Kjell som vi köpte i går efter att ha provat i butiken.

Hon provade båda utan sina ordinarie glasgögon och tyckte att det hjälpte, men precis som du skriver så kunde hon lika gärna köpt ett par billiga läsglasögon. Det enda oklara är om det finns läsglasögon med den styrkan, som hon slutligen inte bestämt sig för.

Av detta kan vi lära att man inte skall gå över ån efter vatten, men å andra sidan kan hon nu ägna sig åt nattorientering :)
//Conny

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Resultatet av prov i hemmet är att båda hjälpmedlen fungerade dåligt eller inte alls för min hustru i praktisk användning.

Vi skall lämna tillbaka dem till Kjell vid tillfälle.
//Conny

F

F.d. 28145

Guest

Den odödliga Henrietta Lacks finns som talbok, så din fru kan lyssna på den.

Hon måste ta kontakt med biblioteket för att få tillgång till "Legimus" (fd tal&punktskrifts-biblioteket). Sen kan hon ladda hem talböcker.

Toppen