• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvirrad angående Malus på ny plåtis.

arnep64

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40509
Medlemskap
2024
Godmorgon.
Har precis köpt ny plåtis, och visste att årsskatt skulle vara hög. 27.000 drygt i mitt fall...men också att Malus för husbilar skulle försvinna från 1/2 2025..gott så men nu har jag blivit lite förvirrade och orolig, när jag på fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen så står det följande: -Fordonsslag : Personbil
- Fordonsslagsklass :Husbil
- Fordonskategori : M1

Så nu undrar jag...vad gäller för min bil? Skattas den som husbil, och Malus försvinner efter 1/2? Eller är det en personbil...och skatt utifrån det? Förvirrad och skulle uppskatta om någon här kan skingra dimman angående klassificering . Ringa Transportstyrelsen är väl nästa steg annars, men brukar inte vara en helt positiv upplevelse ‍.

Mvh Arne P.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Godmorgon.
Har precis köpt ny plåtis, och visste att årsskatt skulle vara hög. 27.000 drygt i mitt fall...men också att Malus för husbilar skulle försvinna från 1/2 2025..gott så men nu har jag blivit lite förvirrade och orolig, när jag på fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen så står det följande: -Fordonsslag : Personbil
- Fordonsslagsklass :Husbil
- Fordonskategori : M1

Så nu undrar jag...vad gäller för min bil? Skattas den som husbil, och Malus försvinner efter 1/2? Eller är det en personbil...och skatt utifrån det? Förvirrad och skulle uppskatta om någon här kan skingra dimman angående klassificering . Ringa Transportstyrelsen är väl nästa steg annars, men brukar inte vara en helt positiv upplevelse ‍.

Mvh Arne P.
Husbilar är vanligen registrerade som Personbil klass 2. Dvs Husbil gjord för att "bo" i. Vanliga bilar gjorda för att "bara" transportera personer är Personbil klass 1. Det är för Personbil klass 2 (Husbilar) som malusskatten ska (det är väl fortfarande inget beslut?) försvinna och därmed kommer du också att få lägre skatt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Och när malusskatten försvinner för dig kommer årskatten att bli 7438 kr. Allt under förutsättning att inget annat ändras.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så här står det i fordonsregistret om din bil:

Fordonsslag: Personbil
Fordonsklass: Husbil (kallas i dagligt tal pb2)
Fordonskategori: M1 (Bil som är konstruerad och byggd för persontransport, med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen)
Kaross: AF (Fordon Avsett För Fler Ändamål)
Kaross särskilda ändamål: Campingbil

Någon tvekan om att Transportstyrelsen anser din bil vara en husbil råder således inte.

Pålle
 

arnep64

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40509
Medlemskap
2024
Så här står det i fordonsregistret om din bil:

Fordonsslag: Personbil
Fordonsklass: Husbil (kallas i dagligt tal pb2)
Fordonskategori: M1 (Bil som är konstruerad och byggd för persontransport, med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen)
Kaross: AF (Fordon Avsett För Fler Ändamål)
Kaross särskilda ändamål: Campingbil

Någon tvekan om att Transportstyrelsen anser din bil vara en husbil råder således inte.

Pålle
Tack för att ni tog er tid och förklarar för en nybörjare på detta . Arne P
 
Toppen