• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvara reservbensin till elverk

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Du kanske kan göra någon anordning så du kan fästa även reservdunken under bilen?
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Får väl kanske nöja mig med en liten 5 l dunk typ denna?

Ska locket vara helt åtskruvat, eller ska man ha lite luftning. Men fastsurrad såklart.
 

Bilagor

  • 16034395421557438856771239426728.jpg
    16034395421557438856771239426728.jpg
    3,8 MB · Visningar: 3

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ska locket vara helt åtskruvat, eller ska man ha lite luftning. Men fastsurrad såklart.
Locket ska definitivt vara åtskruvat. Att tanklocket på motorns bränsletank har luftning är för att det inte ska bli undertryck i tanken när motorn suger ur bränslet. Det tanklocket sitter alltid en bra bit över tankens högsta del.
En reservdunk som den på bilden bör man öppna genom att skruva bort den inåtvända pipen tillsammans med locket, annars är det risk att ev. övertryck i dunken pressar ut bensin genom pipen som går ner i vätskan.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Har du elverket under bilenså behöver du säkert inte oroa dig för några bensin ångor... vårt lilla Honda har vi aldrig märkt någon doft av, det står tryggt i garaget. Reservbränslet står bredvid i sina godkända originalemballage, känns oxå tryggt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hut förvarar du din reservtank? Hur stor är den?
Har lite svårt att förstå oron. Små bensindunkar har i alla tider förvarats i fordonens bagage. Vårt lilla elverk används bara till laddning och drar inte så mycket bensin. Normalt har vi med oss 1-2 fyraliters”dunkar”. De slits inte heller, de är ju engångsemballage. På mig så känns det som lite obefogad oro.89CBF176-3CE9-425D-8423-D0BAEFEF3835.jpeg
 
F

Fd.47585

Guest
Har lite svårt att förstå oron. Små bensindunkar har i alla tider förvarats i fordonens bagage.
Men man sover ju inte i ett vanligt fordon, har inte kylskåp, gasolvärmare, ev ugn eller spis som samtliga kan skapa gnistor som potentionellt kan starta brand, detta till skillnad från våra husbilar. JAG väljer att inte ha brandfarliga vätskor i husbilen pga detta.
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Har lite svårt att förstå oron. Små bensindunkar har i alla tider förvarats i fordonens bagage. Vårt lilla elverk används bara till laddning och drar inte så mycket bensin. Normalt har vi med oss 1-2 fyraliters”dunkar”. De slits inte heller, de är ju engångsemballage. På mig så känns det som lite obefogad oro.Visa bilaga 201366

Ok. Ser att du har Alkylatbensin, är den mindre "farlig" än vanlig 95/98 bensin?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tack för era svar.
Tänker främst på bensinångor och det övertrycket som ibland man varit med om med sina plastdunkar till båten.
Fast de dagar man fått uppsvällda dunkar med övertryck i båten har ju varit soliga varma sommardagar.
Och då kanske man inte har med sig bensin till elverket utan kör med solceller istället? ;-)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Men man sover ju inte i ett vanligt fordon, har inte kylskåp, gasolvärmare, ev ugn eller spis som samtliga kan skapa gnistor som potentionellt kan starta brand, detta till skillnad från våra husbilar. JAG väljer att inte ha brandfarliga vätskor i husbilen pga detta.
Man kan ju plocka ut bensindunkarna och ställa/gömma en bit från bilen innan man lägger sig om man är orolig. Och skriva en lapp på ratten: "glöm ej dunkarna". :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det luktar mindre om akrylatbensin så man slipper det mesta av avgaslukten spiller man luktar det också mindre och man slipper att bensinen kan lösa upp lim osv.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Det er vel en "lov" for hvor mye drivstoff det er lov å ha med i kanner i en bil. Tipper det er 10 l som jeg tror det er i Norge.
 

Thomas S.

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2024
60 liter i Sverige... borde vara samma i Norge, men det kanske finns nationella bestämmelser där om 10 liter?
 

Bilagor

  • dunk.PNG
    dunk.PNG
    25,9 KB · Visningar: 13

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
60 liter i Sverige... borde vara samma i Norge, men det kanske finns nationella bestämmelser där om 10 liter?
Japp
 
Toppen