• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtydliga "Husbilslivet" i tryck???

L

Lärkan 321

Guest
Den senaste tiden har vi sett allt för många bevis på att politiker, campingägare, journalister m fl inte förstått grundtanken i "husbilslivet".
De har inte insett skillnaden i servicebehov mellan den genomsnittslige husvagn- resp husbilsturisten.

Det finns många före detta husvagnsägare som idag kör husbil ... varför?
Jo därför att det är ett annorlunda sätt att se sig omkring. Att se sig om i naturen att möta andra kulturer. Det innebär i många stycken ett rörligare liv. Husbilarna har också en längre rörlig säsong än vad husvagnarna vanligtvis har.

Den större rörligheten hos husbilarna och de ofta korta stoppen ger ett begränsat behov av service som ser helt annorlunda än tidigare.

Information om, och enkla möjligheter till, att nå till kulturella aktiviteter såsom museer, teatrar, restauranger, köpcentra, bad etc bör förbättras i de flesta kommuner. En viktig del är då parkerings-/ställplatser för husbilar.

Att som flera kommuner i dag försöka "tvinga in" husbilarna på befintliga campingar när de inte alls har behov av den servicenen känns inte genomtänkt.

Självklart kommer det även i fortsättningen vara så att vi ibland passar bäst att ta in på en camping. Så det handlar ju inte om att det är det ena eller andra utan att vi nu vill att man bygger ut servicen utifrån dagens nya behov.

Kanske det nu behövs att HBK tar fram en egen enkel broschyr (papper + digitalt) som sammanfattar husbilslivets behov och önskemål. Det kan nog vara bra om vi enas om några gemensamma generella ståndpunkter.

Det finns ju en hel del erfarenheter och lösningar i andra länder.

Kanske kan vara nå´t för styrelsen att fundera på tycker ...L-Å

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Förtydliga "Husbilslivet" i tryck???

Hej.

Det materialet har jag använt men budskapet nådde inte fram i min hemkommun.

Man ska kanske ha en något kortare text. Denna fråga har grott i mina hjärnceller och vid något tillfälle hade jag synpunkter på informationsbladet. Tyvärr så uppfattades min kritik som negativ här i forumet, vilket inte var mitt syfte...

Detta är en ytterst viktig fråga som jag verkligen hoppas kommer i fokus till hösten. Just nu är det semester och andra aktiviteter som sysselsätter oss...

Mvh
Knausen

Toppen