• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förtält till Husbil

F

F.d. 27273

Guest
Hej!
Lite osäker under vilken rubrik jag skulle skriva, men provar här...

Har en husbil med Omnistor 5002 Markis och vi är i tankarna att köpa ett förtält, eller kanske rättare sagt - väggar till vår markis.

Några förslag? Vi är helt nya på husbil och har egentligen ingen aning, men vi känner att förtält vore toppen för barnen att leka i, och bra när det är lite ostadigt väder.

Vilka är bra? Dåliga? Vad bör man tänka på? förslag?

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Förtält till Husbil

Vi har en Omnistor 5003 och skaffade ett Thuletält. Vi köpte detta i Munkedal, då de lämnade 10% rabatt till medlemmar i Caravan Club. Priset med rabatt var ca 11 000:- Det är lite prylar som ska borras fast på rätt ställe, men det går ganska bra. Man bör sätta upp det hemma först, för att ordna detta. Att märka varje del med olika färger, som ska sitta ihop är nödvändigt. En trappstege måste man ha med för att nå. När detta är ordnat tar det ca en halvtimma att sätta upp för en person.
Vi hade ett fristående tält tidigare, men Ritva blev sjuk och kan inte medverka vid monteringen, därför köpte vi detta tält. Jag skulle nog föredra ett fristående tält, då det kan stå kvar om man vill använda bilen eller fylla vatten och tömma tanken.
Jag har en vattenkanna att fylla vatten med och en avfallslunga att tömma gråvatten med. Ritva duschar alltid i bilen. Var annan dag tre lungor och sju vattenkannor.

F

F.d. 27273

Guest

Tackar så mycket för ditt svar Uno.
Är det detta som kallas Thule Residence ni har?

Det är Residence, eller ett som kallas Privacy room vi blivit rekommenderade.

Även Svenska tält har något liknande, men har inte riktigt fått bekräftat än om de har en komplett lösning med allt som behövs.

Om det kostar några tusen upp eller ner är inte det viktiga för oss, utan att det är något som fungerar och vi trivs med.

Men det finns ju ingenstans dessa kan ses i verkligheten, bara några bilder i en broschyr. Svårt att få en uppfattning utan att kunna se och prova sakerna.

F

F.d. 53358

Guest

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Så här ser vårt tält ut när vi monterade delarna i vår verkstad i vintras. Jag har för mig att vikten var ca 35 kg. Som sagt när förarbetena är gjorda, går det lätt att montera, men man måste ha en trappstege med sig, för skenorna i sidorna ska klämma runt markisen.
Ha en bra dag Uno
Jag glömde en sak. Markisarmen fram flyttade vi fram så långt det gick, för dörren tar i och går dåligt att öppna. Det är noga att flytta båda fästena exakt lika på millimetern, annars kommer inte markisen att gå in i sitt läge och låsa ordentligt.
Vi monterade en kederlist i nerkant på bilen och drog i en kappa, i hjulhuset och trappan satte vi en dubbellist klippte till en del av kappan, drog i och tejpade upp denna i överkant. Vi skaffade sugproppar, men detta funkade inte, då de hela tiden lossnade.

Bilagor

• 001.JPG
    001.JPG
    1,9 MB · Visningar: 51
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27273

Guest

Är det någon som har, eller hört något (Bra/Dåligt) om "Svenska Tält" ?
Hur är dessa? Och hur fungerar/passar de mot Omnistor ?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det är litet att tänka på med förtält till husbilsmarkiser. Att starta med så blir det mera kg av lastvikten som åtgår då man också troligen vill ha matta och markpinnar mm.
Att ha markisen ute i sämre väder är inte att rekomendera då de är riktiga segel. Det blir stora skador om vinden rycker loss förankringen i marken. Markiser har också en tendens att fånga upp vatten och vid kraftiga regnskurar blir det lätt damm och den vikten håller de sällan för. Slutligen så är det ju inget som man kan använda på ställplatser utan att reta upp folk. Förtält är campingtillbehör och hör hemma på camping.
Markiser bör man bara ha utrullade när man sitter under dem. Jag har personligen sett vad ett åskväder kan göra med en utrullad markis och det var inte så roligt att se efteråt.
Markis med sidoväggar är inte att jämföra med ett Isabela förtält på en husvagn och håller inte för samma bruk.

F

F.d. 27273

Guest

Hej Jan!

Tackar för detta svar!
Vi kommer stå på camping någon vecka här och där.
Därav att vi kollar på detta och vill ha förtält.

Men som jag förstår ditt svar avråder du egentligen hela konceptet med markis+sidoväggar då det inte tål om det blir busväder? Är det så känsligt alltså??

Ser att du också är Tjörnbo :)

Hej
Det är litet att tänka på med förtält till husbilsmarkiser. Att starta med så blir det mera kg av lastvikten som åtgår då man också troligen vill ha matta och markpinnar mm.
Att ha markisen ute i sämre väder är inte att rekomendera då de är riktiga segel. Det blir stora skador om vinden rycker loss förankringen i marken. Markiser har också en tendens att fånga upp vatten och vid kraftiga regnskurar blir det lätt damm och den vikten håller de sällan för. Slutligen så är det ju inget som man kan använda på ställplatser utan att reta upp folk. Förtält är campingtillbehör och hör hemma på camping.
Markiser bör man bara ha utrullade när man sitter under dem. Jag har personligen sett vad ett åskväder kan göra med en utrullad markis och det var inte så roligt att se efteråt.
Markis med sidoväggar är inte att jämföra med ett Isabela förtält på en husvagn och håller inte för samma bruk.

F

F.d. 53358

Guest

Hej Jan!

Tackar för detta svar!
Vi kommer stå på camping någon vecka här och där.
Därav att vi kollar på detta och vill ha förtält.

Men som jag förstår ditt svar avråder du egentligen hela konceptet med markis+sidoväggar då det inte tål om det blir busväder? Är det så känsligt alltså??

Ser att du också är Tjörnbo :)

Är man två som kan hjälpas åt att sätta upp ett fristående tält, är det absolut det bästa alternativet. En sak man bör tänka på när man använder ett fristående tält är, att man kan komma loss, så man inte blir inlåst av grannar på båda sidor, när man vill köra därifrån och låta tältet stå kvar. Sedan är det precitionsparkering när man kommer tillbaka. Det finns för och nackdelar med båda alternativen, för vi har provat båda. Tyvärr funkar inte fristående för oss, då Ritva är handikappad och därför tar vi alltid in på campingplatser. Men det är ganska skönt att sitta i tältet när det smattrar på taket.
Ha en bra dag Uno

Toppen