• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtält på vintern

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Jag har en fråga till er som använder husbilen på vintern på camping för t.ex. att åka skidor.
Använder ni ett så kallat vinterförtält?

Martin
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förtält på vintern

Om du tänker stå på camping någon vecka åt gången kan det nog fungera, annars verkar det som att de flesta prövar någon gång, och sedan lämnar det hemma. Vi själva fricampar nästan alltid, även på vintern, då är det ju inget alternativ.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Förtält på vintern

Första resan blir två veckor till fjällen där vi kommer att stå på två olika campingar, 1 vecka på varje ställe.

Vi är en familj med två barn 4 & 7 år och jag tänker att det kan vara bra med denna sluss när alla ska in och ut ur bilen med pjäxor och skidkläder.
Martin
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Förtält på vintern

Hej igen
Jag funderar på tältet WIGO Voyager KAMA Fritid inför vinterns campingresor till fjällen. Tycker det verkar lagom men jag förstår inte riktigt hur man fäster det i bilen är det någon som har ett sådant här tält som kan förklara?

Tältet är "fristående" och kan stå kvar utan husbilen med en vägg på baksidan. I dag när jag pratade med en säljare om hur man fäster det i bilen sa han att man lägger upp bakväggen på husbilstaket och att man skall fäsa spännband i väggen som man drar över taket och ner på andra sidan stämmer det verkligen? Då går ju tältduken och remmarna över takluckor, solceller m.m.

Martin
 

Bilagor

  • Wigo_voyager.jpg
    Wigo_voyager.jpg
    149,3 KB · Visningar: 649

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Förtält på vintern

Ja vi köpte ett sådant som vi använt några vintrar nu.
Längst upp hänger en bit tält duk med tre öglor i. Tältduken läger jag på taket med tre spännband i som jag drar över taket, de två yttre fäster jag i hjulen på andra sidan bilen.
Brukar också dra två spännband under bilen från hörnstolparna närmast bilen till hjulen på andra sidan bilen. Gör man så är det ingen risk att det blåser bort, det är ju lite svårt att slå ner tältpinnar när det är käle i marken:)
Jag skulle inte sätta upp tältet för några dagar men står man en vecka är det värt jobbet.
Med vänlig hälsning,
Martin
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Hej Martin, gammal tråd, men här verkar svar på mina funderingar finnas:). Jag funderar på samma tält, har inte kunnat hitta något som egentligen konkurrerar med detta för husbil och vinterbruk(?). MEN, hur ser det egentligen ut mot bilen upptill. Jag har en markis, har du också det? Jag skulle vilja se hur väl det sluter där under och/eller om det går att förbättra, vill ju inte ha blåst och snö in där i en stor glipa..

Har du sett andra vintertält som skulle kunna vara alternativ? För den som står länge på samma plats.

Med vänlig hälsning,

Henrik
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Hej Henrik
Jag har en markis på bilen och den gör att det inte sluter helt tätt där uppe men det blir tillräckligt tätt. Tältet har en bit tältduk som jag brukar lägga uppe på taket och spänna fast med spännremmar över taket och ner till hjulen på andra sidan. I tältdelen som går mot bilens väggar stoppar man in en skumgummibit för att det skall bli tätt mot bilen och det blir det men längst upp mot markisen har jag inget skumgummi och där blir det inte helt tätt men det kommer inte in snö där. Jag har haft bilen uppställd på vintercamping i Stöten från December till april i 5 år och har aldrig upplevt att det kommer in snö så det stör den vägen, i så fall är det snarare längst ner under bilen det kommer in. Jag har någon enstaka gång behövt borsta bort lite snö som legat på golvet i tältet.
Jag har även satt spännband från tältstativet närmast bilen under bilen till hjulen på andra sidan för att tältet inte skall blåsa bort.

Har inte sett något annat vettigt tält.

Om jag står stilla typ 3 dagar hade jag inte gjort mig besväret att sätta upp tältet men om vi står 1 vecka tycker jag det är värt tiden med att sätta upp det.
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Hej Martin! tack, bra svar! Rimligt att det är en glipa men bra höra att det inte gör så mycket. Kul att du står med bilen under vintern, har tänkt göra detsamma. Har du 265cm tältet? Jag har 266 cm upp till överkant markis så gissar att det är rätt storlek för mig.

Med vänlig hälsning,
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Snyggt! Tack för att du delade, det där såg mycket tätare ut än jag befarade.

När jag ändå har en husbilsvintercampare på tråden.. :) gör ni några tilläggsisoleringar, fönster, golv? Under bilen? Tack igen för all info.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Efter som vi står på samma ställe hela säsongen har vi haft ett trägolv i tältet. Även träreglar som stöttar upp tältramen samt ett extra ben mitt i tältet när vi inte varit i bilen. På framrutan brukar vi ha ett vintertäcke men inte alltid.
Innan vi stod säsong använde vi tältet utan golv.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Att täta på något sätt runt husbilen så det inte blåser rakt igenom under bilen förbättrar komforten mycket. Skotta upp snö eller hänga en kjol....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Hur ser det ut med riskerna med att tältduken skaver/gör repor på husbilen vid blåst?
Har på vår gamla bil haft sidor rill markisen som jag monterade upp en gång. Den ena sidan gick rakt över ett fönster. Vinden på natten fick sidan att repa fönstret. Dvs. dålig konstruktion.

Kan hända att man skulle ha monterat upp sidorna på annat sätt men jag tvivlar på det. det var ganska straight fprward och ingen rocket sience.

Därav min fråga.

Mvh!
// Niklas
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Så här ser vårt tält ut! Vi köpte den till vår förra lägre bil men den fungerar bra även på vår nuvarande bil. Däremot använder vi inte flärpen som dras upp mot taket utan förankrar tältet i marken med Peggy Peg skruvar.
/KjellIMG_5102.jpg
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa ett Vintertält till husbilen. Frågan är hur "bökigt" är det att montera Vintertältet, då vi står kortare perioder på fjället. Åker upp till Sälenfjällen (Tandådalen) på en torsdag hem på söndag kväll med husbilen. Hur gör ni ?
 
Toppen