• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtält eller lösa väggar?

MariOlof

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21644
Medlemskap
2024
Funderar på vilket som kan vara bäst att skatta, Förtält eller 3 lösa väggar? Någon som kan tipsa och har erfarenhet av båda.
Vill få lite ombonat på utsidan en ruggig/blåsig dag.
Har tittat lite på Biltemas luftförtält, men den höjden är 240 och det är 260 till underkant på markisen.
(Har en Carado A461).
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
kan tyvärr ej ge dig något svar men vi är själva intresserade av din frågeställning. Är dock tveksam till luftförtältens hållbarhet i regn.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
På förra husbilen köpte vi gavlar och front till markisen. Blev inte tätt som ett tält och när det blåste så ryckte och slet i markisen
Det finns förlängare till kederlisten
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Funderar på vilket som kan vara bäst att skatta, Förtält eller 3 lösa väggar? Någon som kan tipsa och har erfarenhet av båda.
Vill få lite ombonat på utsidan en ruggig/blåsig dag.
Har tittat lite på Biltemas luftförtält, men den höjden är 240 och det är 260 till underkant på markisen.
(Har en Carado A461).
Vi har tidigare haft Thule Panorama med lösa väggar och instämmer med nyhlen. Dessutom slår markisduken mot markisens bärarmar så nattsömnen blir störd. Idag har vi ett Kampa All Season lufttält och är väldigt nöjda. Jag tycker att du skall satsa på ett lufttält som är anpassat till din husbil från början. Det finns en hel del på Blocket.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Sedan vi skaffade husbil som är mer rörligt så går vi hellre in i bilen än att krångla med markiser och tält. Jag vet att det inte är svar på din fråga, men fundera lite på hur mycket jobb det är värt för att sitta ute i ett tält.
I det fall ett exteriört rum fortfarande är av intresse skulle jag gå för de där rummen som man fäller upp i en handvändning. Typ denna fast med täta väggar06203015-E1C7-4142-9598-442A6D587538.png
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Absolut ett lufttält.
Vi har nu ett Kampa och det funkar mycket bra.
DCD7FE73-BE85-4615-89E7-50844D500EB7.jpeg
 
Senast ändrad:

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Vi har också haft väggar till markisen. Markisen fladdrar fram och tillbaka i vinden så mycket så man tror den ska gå sönder. Inget bra.
Skulle också satsat på ett fristående tält som UffeA visade i tidigare inlägg. Flera fördelar, enkelt att slå upp, du har bilen fri att köra med, man "reseverar" sin plats på campingen så att ingen annan tar den av misstag.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Vi har Biltemas luftförtält, 2 sektioner, och det fungerar perfekt. Vi har 250 cm upp till markisen. Vi skruvade fast kederlisterna själva, som även finns på Biltema. Aluminiumprofiler tror jag dom heter. Det ser lite sladdrigt ut på bilden, men det var bara första testet vi gjorde hemma, utan att spänna och justera.

117229166_3023354401109041_1773960579810954028_o.jpg
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Luft tält är bra. Enligt min åsikt bäst om man skall stanna kvar en tid. Det tar längre tid att sätta upp än vad reklamen säger. Plus vikten, glöm inte den.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
För vår del var alternativet enkelt då vi ställde oss samma fråga.
Det blev ett förtält från Kampa.
Visst är det lite tungt och skrymmande när man ska ha det med sig, men det är det värt, tycker vi.

En riktigt stor fördel med tältet är att det kan blåsa bra mycket utan att man behöver vara orolig för att något ska gå sönder. Har man markisen utvevad med påmonterade sidor och vinden ökar i styrka blir man lätt lite orolig för att den ska knäckas. Hittills har vi aldrig oroat oss för tältet ska gå sönder. Det finns ju inga pinnar, etc i metall som kan knäckas.

I övrigt tycker vi att tältet är både snyggare och ger lite mer trevnad än motsvarande lösa sidor och markis.

//Jocke20180428_113004.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen