• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försvåra stöld av nummerplåtar

F

F.d. 10098

Guest
Stölder av nummerplåtar blir allt vanligare. Om de är monterade med spår- eller stjärnskruvar åtkomliga utifrån så kan man byta dessa skruvar mot envägsskruvar - finns hos Biltema. Säkra dessutom med Loctite. Om dessa envägsskruvar inte har passande gängor kan man istället använda torxskruv och efteråt förstöra spåret genom borrning.

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Försvåra stöld av nummerplåtar

Bra tips goldfinger, Allt som kan försvåra för de "långfingrade" är bra

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag hoppas inte någon tar efter ejerbloms uppmaning om rakblad ihop med montering av registreringsskylt. Detta är inte bara olagligt (framkallande av fara) utan kan få allvarliga konsekvenser vid olycka eller reparation av icke invigd reparatör.

Men inlägget kanske bara var lite skämtsamt skrivet?

//Michael, medlem

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Jag återkommer med en lösning i morgon. Har lagt ut en förfrågan på en skruv

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Rubriken löd " Försvåra stöld av nummerplåt" Vad jag svarade på var ju just detta!!Naturligtvis har jag inte denna installation utförd på min HB. Har man blivit av med nummerskyltarna och vet vilket elände detta medför har jag förståelse för att utföra denna handling.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Om man har reklamhållare så är skyltarna lätta att plocka ur dessa.Kanske man kan använda superlim då eller???????????:spinny::twitcy:
HaDe Hasse

Ö

örjan o irene

Guest

Det var så man gjorde i början av 80-talet när man ville ha sina extraljus i fred. Det kanske fungerar även idag med annan utrustning

F

F.d. 55256

Guest

Enklast är att ta borrmaskinen och borra en försänkning i skruvhuvudet.
Ove.G

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Genomgående skruv och nylockmutter på baksidan brukar bli tillräckligt besvärligt?

F

F.d. 29911

Guest

Använd genomgående skruv med mutter och stryk på lite Loctite Gängförslutning på skruvgängorna och skruva fast muttern ( För att få loss muttern krävs mycket kraftiga
doningar )
Hälsningar HBK 5081

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024

I Frankrike popnitar man fast nummerplåtarna. Det gör det lite svårare i alla fall.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

För min del så prioriterar jag att utan större möda kunna byta skylt. Första vintern med min gamla plåtis (vilken ännu ett tag finns med i avataren) så skrövlades nummerplåt och skylthållare sönder när jag körde ut i snödrivorna för att kunna vända på smala fjällvägar och jag nödgades byta skylthållare två gånger och ena gången även nummerskylten.
Några skylttjuvar har jag inte hört talas om här hemma.

aake

F

F.d. 9344

Guest

Jag hoppas inte någon tar efter ejerbloms uppmaning om rakblad ihop med montering av registreringsskylt. Detta är inte bara olagligt (framkallande av fara) utan kan få allvarliga konsekvenser vid olycka eller reparation av icke invigd reparatör.

Men inlägget kanske bara var lite skämtsamt skrivet?

//Michael, medlem

Ja vad skall man säga om detta:confused: Olagligt!! det är väl olagligt att stjäla också vad jag vet:mad:
Framkallande av fara för vem:confused::confused: Tyven:wideeyed: Vad skulle den med sina fingrar på min bil att göra:confused:
Troligen är inlägget en kvarleva från för -70 talets flum då det var synd om buset de "hade ju haft en så svår uppväxt".
Naturligtvis informerar man en verkstad om vad som finns monterat vid eventuell reperation av fordonet, för vi får väl utgå ifrån att reperatören inte vill stjäla mina nummerplåtar:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53022

Guest

Varför ägna tid åt att försvåra stöld av nummerplåtar, det är väl inte ofta det stjäls nummerplåtar. Har för mej att 2 nya bara kostar ca 70 kr.
Bosse

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Stulna nummerplåtar används vid olagliga handlingar ex. tjuvtankningar, trängselavgifter, brott över huvud taget. Inte vill jag att mina nummerplåtar ska finnas med i dessa sammanhang. Därför är det viktigt att göra det så svårt som möjligt för dom som använder stulna skyltar till brott. Har inget att göra med hur mycket dom kostar.

Här finns det mer att läsa Registreringsskylt och bevis - Transportstyrelsen
Eva

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Det var så man gjorde i början av 80-talet när man ville ha sina extraljus i fred. Det kanske fungerar även idag med annan utrustning

Tjena!

Hade en vän till en kompis som hade problem med att någon snodde hans extraljus flera gånger. Han tröttnade och monterade dit nya ljus för tredje gången och lödde fast rakblad på muttrarna.

2 dagar senare när han kom ut bilen så var det lätt att se att dom försökt sno ljusen igen, men nu var det massor med blod runt bilen och ljusen var kvar. Med andra ord så funkade uppfinningen.

Men det var ett litet problem. Tjuven blev så förbannad att han hade sparkat sönder hela bilen istället. Men ljusen satt kvar :D

Toppen