• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstagångsköp av billigare husbil

F

F.d. 1159

Guest
Hej!

Jag och min fru är lite sugna på att köpa en billig husbil för en långsemester i Europa. På blocket hittar man ju en del gamla husbilar (typ Fiat Ducato) från -88 till -92 som gått runt 12000mil för ca 100.000.

Min fråga är om det är idiotiskt att överhuvudtaget fundera på en sådan bil om man vill ut i Europa (och är utan ett enormt motorintresse).

Har läst en del inlägg här på sidan och många rekommenderar att börja lågt. Är detta lite för lågt eller?

Tacksam för hjälp i denna djungel!

//Björn
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Hej på Dig Granne. Tycker inte alls att det är idiotiskt att börja "lågt". Det viktiga är att Du kollar bilen väldigt noga innan Du kommer till skott. Kolla hur servicen har gjorts o.s.v. Dessutom är det inte fel att ha med en erfaren "kompis" som kan mycket om bilar.
12000 mil på en bil idag som är välskött är inga problem.

Det som är problem på en gammal bil KAN va rosten. Det behöver inte vara så men kolla noga.
Lycka till med Ert bilköp. MVH / Kurt.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Hej BjörnÖ!

Vi var i precis samma läge som du förra hösten. Vi var nya i den här världen och har t ex aldrig haft husvagn.
Jag började i slutet av sommaren titta på blocket och hade satt ett max på 120 000. Det är bara att hålla i och kolla hela tiden. Jag var och tittade på ett par stycken bilar inom tio mils radie men dom var ganska sunkiga. Rätt som det var small det dock till, det kom ut en Dethleffs A522 bara 2.5 mil härifrån, och jag ringde direkt. Det var en Ducato diesel 92:a som bara gått 9500 mil. Säljaren begärde 95 000 vilket jag tror var ett bra köp. Bokade bums tid för en fuktmätning, och den visade inga större fel, frontrutan i alkoven behövde tätas om, det var allt. Lät fuktmätarsnubben fixa det, för jag kände att det var en ganska vital punkt och han verkade erfaren. Gick dock på dryga 2000 spänn.
Bilen var faktiskt riktigt fin inuti, och fri från rost och skavanker under. En spricka på avgassystemet var allt jag hittade, och den gick att svetsa. Förre ägaren hade själv privatimporterat den från Tyskland samma år, och jag pallade inte att pressa honom på varför han sålde den så snabbt.
Alltnog slog vi till och köpte snabbt, det fanns flera spekulanter.....
Till höstlovet tog vi vår premiärtur, en bad och äventyrslandsresa med barnen (8 och 10), och fann såklart att det fanns en del fel:
1: Duschgolvet, åldrat och sprucket.
2: Duschkranen gick ej att stänga. Vattnet rann hela tiden ut från varmvattenberedaren som sitter högt.
3: Den dränkbara vattenpumpen slutade att suga när det var säkert 15 liter kvar i vattentanken.

Nu fick jag lära mig att det lönar sig att köpa volymmodeller när man köper gammalt. Duschgolvet fanns att köpa för 1600 spänn!! Häpnadsväckande billigt.
Jag fick lägga några helger på att byta det, och passade samtidigt på att byta väggpanelerna i badrummet till standard våtrumsmatta på 2metersbredd. Den täckte två hörn utan skarv. Den innersta väggpanelen behöll jag. Den var i bra skick, och hade integrerat fäste för handfatet. Handfatet var i en obestämbar blålila blekt kulör, och jag lämnade in det hos en billackare och fick det vitlackat med ett par lager klarlack på topp. Har hållit bra.
Duschkranen trodde jag man kunde byta packning på men jag fick lära mig att i campingvärlden byts inga kranpackningar, man köper nytt! Kostade cirka 800 som original reservdel, iofs också ett helt ok pris.
Bytte också till en extern självsugande vattenpump frå Jula, med ett helt annat tryck och flöde. Gjorde ett "sänke" till sugslangen, så den suger från lägsta delen av tanken.
Ja jag har fixat en massa andra smågrejor också, och på semestern åkte vi till Nordkap, via släktingar i Kirkenes. En tur på drygt tre veckor och cirka 550 mil utan missöden.
Borde vara än bättre köpläge nu, med ekonomikrisen. Om man inte känner att man måste ha nya grejor och är lite händig rekommenderar jag absolut en lite äldre bil.

PS fick lite sotbekymmer på besiktningen nyligen, men det löste sig bra med ett bränsletillskott.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Det är inte alls någon dum idé vi har en Citroén C25 turbodiesel (17000mil) med Pilotebygge och den har vi haft i 5,5 år och varit på resor som .
Ena året : Tyskland, Holland ,Belgien,Frankrike ,Luxemburg och sedan hem igen .
Nästa gick ner till Tyskland .
I somras åkte vi ner till Italien (Gardasjön,Pisa och Venedig).

Inga problem bara lite varmt ibland då vi inte har ac i bilen .


Men nästa år byter vi för att vi trivs med husbilslivet och känner at vi vill satsa lite mera på detta .

Dock är kravet som vi har nu att solceller är kanonbra och det skall sitta på nästa samt AC i bil och bodel .

Så mitt råd är "kört hårt" ..
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Det finns en stor nackdel med gamla bilar , de är billiga i inköp men kan vara väldigt svåra att bli av med om du vill uppgradera.
Jag hade min Solifer 5500 tillsalu förra vintern , fick till slut dumpa iväg den för en skitsumma pga att den hade stora fuktskador som jag hittade förra våren , men nu till saken

jag hade koll på mina konkurerande annonser på blocket , det fanns ett par för 139000 en av dessa står fortfarande till salu för 139 och en annan är nu nedsatt till 99 , dessa är på företag med en viss garanti...

Så försök att verkligen pruta , kolla upp dem på vägverket så du ser hur länge de stått på firman tilsalu , och pruta sedan efter denna uppgift , har den stått 1 år så kan de knappast säga att det är ett sug efter dessa och prutmån finns ej.

Lycka till med köp
MVH Mats o Cilla
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Hej

Mitt råd är att titta på en SMC det är bra kvalitet på bodelen. Chassiet är samma som på alla äldre bilar. Krävs säkert lite arbete med.

Bodeln kan ni också få hjälp av från SMC husbilar i Partille om ni behöver renovera något.

Claes
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Jag tror inte det har så stor betydelse. Räkna med att första bilen kostar lite "lärpengar". Man vet inte riktigt vad man vill ha. Nästa bil passar bättre det egna kravet. Det är som att köpa sitt första hus....
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Hej BjörnÖ!

Vi köpte vår första bil en Burstner T 620 TD 89a utan ac hösten 2007 med den körde vi
över 600 mil i Europa utan problem. Vi bet 122000 för den och fick 139000 när vi bytte.
Turbo diesel och Ac är ett måste tycker jag. Fiat är ett stort märke med många verkstäder i Europa om problem uppstår. Bra att testa med en billigare bil första gången.
Mvh FraMia 1014
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Förstagångsköp av billigare husbil

Hej på er
Visst kan man köpa en lite äldre och billigare bil som förstaHusbil.
Vi köpte vår Solifer 5500 -88 bensinare för 2,5 år sedan som då hade gått 9400 mil, vi gav 105000:-
Nu efter 2,5 år och drygt 1800 mil har vi inte ångrat en enda minut, visst har det krånglat lite emellanåt, men om man jämnför kostnaden i helhet så har det ändå blivit mycket billigare än om vi köpt en nyare och betydligt dyrare bil.
OK jag erkänner en slö bensinare på 79HKR är inte värdens bästa alternativ men efter en sommar i norges Fjordar o fjäll och en Långresa till Kroatien så funkar det, man har ju semester och behöver inte ha så bråttom. Marchfart på ca 90 funkar helt ok med en snittförbrukning på 1,1l/mil Bensin dessutom mycket lägre skatt och inköpspris än en motsvarande bil med Diesel.
Så jag ser inget hinder i att åka omkring i en lite äldre bil till ett mycke bättre pris, man kan lägga dom pengarna på resor och upplevelser istället för skatt och amortering.
Mitt råd är helt klart börja lågt och prova på, fastnar man för detta med husbil och har möjlighet eller viljan att satsa på en nyare och dyrare så är det upp till var och en
Visst skulle vi kanske ha råd med en nyare bil men den gamla duger gott till våra behov och vi använder den året om, sommar som vinter
ha det gott så ses vi kanske på vägarna
mvh Claes
HusbilsBjörk
 
Toppen