• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första turen och så klart var där fel.

D

Deleted member 11118

Guest
Jag slutar aldrig bli förvånad, haft 2 nya husvagnar och 2 nya husbilar. Den senaste en Adria Matrix Supreme som gjorde sin premiärtur i helgen till Ullared. Självklart upptäcktes ett fel. Vattnet från vasken i köket rann inte in i tanken som tänkt, vattnet rann ut på marken. Eftersom plaströret har en isolering kan jag inte se var läckan är, kan dock konstatera att den inte är vid anslutningen till gråvattentanken för jag pillade lite på isoleringen. Vattnet rinner längs röret och isoleringen som jag kan se det. Nu blir det att uppsöka handlaren för det är ju en garantisak.

Men varför är det alltid fel på något i nya husvagnar, husbilar. Vad händer nästa tur och vad upptäcker vi då.

Lars Jönsson
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Hej Lars! Vi är inne på vår 3:e husbil och ingen av dem har varit felfri vid leverans. Jag tror att varken tillverkare eller försäljare har arbetat upp rutiner kring leveransservice som förkänar namnet. Visserligen har "våra" fel inte haft någon avgörande betydelse för nyttjandet av bilen, men icke för ty så är det ett störningsmoment när det inträffar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Hej
Detta är inte ovanligt alls och säger inget om kvaliten när de första buggarna är åtgärdade. Har du bara en bra återförsäljare fixar han säkert detta utan problem.
En ny husbil är ju både en ny bil och ett nytt hus kombinerat. Ofta beställer vi ju också en massa tillbehör och saker som plockas dit efteråt. Min erfarenhet både från nya hus, bilar och husbilar är att det oftast är något att justera men att det fixar sig utan större problem. Man bör ta en "avlusningshelg" och sedan boka tid hos handlaren för justering och när det är gjort blir det bra. Jag gjorde på det viset för en månad sedan och justeringarna gjordes torsdagen efter avlusningshelgen utan problem. Jag fick till och med diesel för turen till handlaren utan att ens be om det. Att testa allt under verkliga förhållanden skulle innebära att du får en beg bil med några mil på mätaren och där nybilskänslan gått förlorad. Det skulle också kosta en hel del. Lycka till med din nya bil som säkert blir precis så som du tänkt när småbuggarna fixats:)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

För min del smyger sej alltid tanken på. Hur är slangar el och gasledningar dragna, där det inte syns och kann fixas till lika lätt.
Det brukar gå åt en del buntband klamrar och småfix i början.
Som tur är, är jag av den typen som såver lika gott i alla fall.
bosse b
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Jag förväntade mej inte en felfri bil, har förstått att det alltid är småfel som man kan åtgärda. Och att testa den en helg i verkligheten som någon skrev är bara bra. Men det är irriterande när det händer och det går tid åt om man inte själv kan fixa till det. Vet ju inte hur mycket jag vågar göra själv, för det finns en garanti som kanske upphör om jag gör något "galet".

Det blir säkert bra i slutändan men är lite irriterande.

Lars Jönsson.

Tack för svaren
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Varför ska man inte kunna förvänta sig en felfri produkt?
När ni köper en dator är det då brukligt att 80% av kunderna ska behöva skicka in den för justeringar innan den startar?
Jag tänker samma sak om Gaslosystemet som tidigare skribent, hur ska jag veta att det är 100% om vattelnedningar är dåligt monterade på en del bilar...
Om det hela tiden är återkommande "småfel" på bilar som säljs så verkar det brista i återrapporteringen från försäljarna till fabriken.
Om inte varje enskiljt fel som upptäcks rapporteras in från kund till försäljare och så ända till fabriken som då ska bokföra alla felen. Då kan heller inget kvalitetsarbete utföras för att förbättra. Man kan tycka att sådant kostar pengar men å andra sidan kostar det en god slant å både tid och anseende att sälja en trasig produkt till att börja med.

Någon som vet hur en gasolkontroll utförs på bilprovningen? Den är ju frivillig nu men vad görs? Trycker de systemet med högre tryck än normalt eller avsynar de bara visuellt och ser på läcktestaren?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Jag förväntade mej inte en felfri bil, har förstått att det alltid är småfel som man kan åtgärda. Och att testa den en helg i verkligheten som någon skrev är bara bra. Men det är irriterande när det händer och det går tid åt om man inte själv kan fixa till det. Vet ju inte hur mycket jag vågar göra själv, för det finns en garanti som kanske upphör om jag gör något "galet".

Det blir säkert bra i slutändan men är lite irriterande.

Lars Jönsson.

Tack för svaren
Varför inte en felfri Bil det kann man väl begära ställ kravet bilen skall vara felfrio det skal bli affär, dukumentera skriftligt.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Jag provtrycker mitt gasolsystem på Gasolspecialisten i Jönköping, det utför de flesta sådana firmor. Ja de trycker med ett "övertyck" hur mycket vet jag inte men det finns säkert en säkerhetsnorm för hur mycket tycket i ledningarna skall tåla utan att börja läcka om jag förstått det hela rätt:wideeyed:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Jag håller med dej för att detta med kvalité jobbar vi med hela tiden på jobbet och i ditt fall med slangen så har den ju missats både hos tillverkaren och montören .
Att saker inte är åtdragna är ju oacceptabelt för att är det samma arbetare som slarvar kan denne "förstöra" många husbilar/år .

Det är alltid dyrast då felet upptäcks av kunden och slangen som kostar några 10:eek:r har fördubblats ett par gånger då montören satt dit den och sen skall du köra fram och tillbaka till verkstaden vilket den snrt är uppe i någon tusenlapp inkl drivmedel och arbetstidsuppoffring .

Det borde finnas en slutteststation när bilen är klar .
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Ja du Bengt-Åke håller med dej. I detta fallet hade felet upptäckts omedelbart om man bara hällt lite vatten i vasken. Sådan enkla tester borde de gjort. Nu kan jag med hjälp av sambons söner fixa till det men det kunde varit ett svårare fel och då hade det kostat mej tid o pengar.

Lars Jönsson
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Hej Bengt-Åke Linder!
Håller helt med dej!
Slutkontroll på olika produkter om det sen gäller husbil eller vanlig bil upp hörde väl för en del år sedan (På Volvo V70 fanns det inte 1998!!!!!!!).
& går man då till instruktions böcker för Volvos del så handlade "72 sidor" om radion!
När det gäller husbil "Adria" så står det mest väsentliga på Tyska eller ett annat "kina" språk!
Nä tänk om dom skickat med tidn. KALLE ANKA så hade man haft roligt ( göj på Norska eller vad det heter, på Danska vet ej) medan man läste!!!!
Önskar Glad Påsk Lassej!! m.fl.
Har du en "ny husbil" så vet du att det är 3 års garanti, men det är ju klart sista året då gäller det att stå på sej.
Mvh.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Jag har en ny Adria Matrix, tack för inputen om garantin men den vet jag och hur konsumentköplagen funkar vet jag. Sambon läst lite juridik, båda hennes söner kan den lagen. Men i de flesta affärer kan de den inte därför de vill sälja på oss en massa försäkringar. Har aldrig köpt en försäkring till någon produkt jag köpt. Försäkring på hus och bilar har jag men det är en annan sak.


Lars Jönsson
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
271
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

jag har aldrig fått en felfri bil eller husvagn under alla mina år, leveranskontroll, ja titta på blanketten i de flesta fall har den inte varit med på verkstan och då är det lätt att missa saker i kontrollen. Självklara saker som att alla lampor lyser, dörrar går i lås, att inte marken är full av olja och kylvatten. trasiga säkringar, ja detta har upplevts hos en större husbilsförsäljare vid skånegränsen, skärpning kunden kanske väljer en annan firma nästa gång.
:music-icon:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Visst borde speciellt en ny bil vara felfri.

Fast jag vill nog se det från en annan vinkel. Alla dessa fel man kan hitta ska dokumenteras med text o bild och sedan blir det en affärsuppgörekse om det. Har gynnat mig mycket. Tillbehör man aldrig kunnat drömma om att få blir helt plötsligt gratis.

Måste nog säga att lite fel vill jag allt ha på mina nya bilar:)
 

Åke55

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13446
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Jag slutar aldrig bli förvånad, haft 2 nya husvagnar och 2 nya husbilar. Den senaste en Adria Matrix Supreme som gjorde sin premiärtur i helgen till Ullared. Självklart upptäcktes ett fel. Vattnet från vasken i köket rann inte in i tanken som tänkt, vattnet rann ut på marken. Eftersom plaströret har en isolering kan jag inte se var läckan är, kan dock konstatera att den inte är vid anslutningen till gråvattentanken för jag pillade lite på isoleringen. Vattnet rinner längs röret och isoleringen som jag kan se det. Nu blir det att uppsöka handlaren för det är ju en garantisak.

Men varför är det alltid fel på något i nya husvagnar, husbilar. Vad händer nästa tur och vad upptäcker vi då.

Lars Jönsson
Hej!
Vi har fått samma problem med vår Matrix supreme.
Men det är 6-8 veckors leveranstid på reservdelar ifrån Slovenien(suck)
Åke
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Hej!
Vi har fått samma problem med vår Matrix supreme.
Men det är 6-8 veckors leveranstid på reservdelar ifrån Slovenien(suck)
Åke

Löste problemet själv med sonen. Var ett litet litet hål på slangen som går in i gråvattentanken. Eftersom vi kom åt det under bilen, använde han något svart isolerings tejp (tror jag)sen dess har det fungerat. Skulle det uppstå läcka får jag ta problemet då. Blev billigare att fixa det själv än att köra till handlaren 20 mil t&r och vänta ett antal veckor, mitt under brinnande säsong.
Jag valde detta sättet rätt eller fel, kan säkert diskuteras.
 

Åke55

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13446
Medlemskap
2025
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Löste problemet själv med sonen. Var ett litet litet hål på slangen som går in i gråvattentanken. Eftersom vi kom åt det under bilen, använde han något svart isolerings tejp (tror jag)sen dess har det fungerat. Skulle det uppstå läcka får jag ta problemet då. Blev billigare att fixa det själv än att köra till handlaren 20 mil t&r och vänta ett antal veckor, mitt under brinnande säsong.
Jag valde detta sättet rätt eller fel, kan säkert diskuteras.

Det var säkert inte fel, funkade ju. verkstan ska försöka täta det så gott det går så länge.
Blir tydligen ny tank och kopplingar och packningar.
Det är ju ett garantijobb.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Är det så mycket så hade jag inte pillat själv.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Är det så mycket så hade jag inte pillat själv.
Sådana fel är ett återfösäljare fel det är dom nsom skall åtgärda det innan leverans. under mina 45 år som campare så har jag ägt 11 husvagnar och en husbil, på dom elva vagnarna två begagnade 9 nya har jag fått åtgärdat 9 fel och det var på dom begagnade dom nya har varit felfria, och även husbilen som var en demobil, när jag köpte den så innan jag skrev under kontraktet så begärde jag garanti på att den skulle vara felfri och det skrevs in ikontraktet, där var ett fel på den markisboxen, som inte giick ihop ordentligt, och det kunde dom inte fixa så jag fick åka upp till tenhult och fick en ny box ditsatt, återförsäljaren ersatte bränslekostnaden,

Alltid samma leverantör under dessa år, det är återförsäljarna, som skall fixa det och dom har verkligen skött sig.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Första turen och så klart var där fel.

Kanske ett avtal med en konsumentjurist kunde vara något för klubben?
 
Toppen