• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första resan söderut

F

F.d. 29993

Guest
Förra hösten hittade jag en husbil i Spanien till "rätt" pris. Fann den på Ebay, ägd av en engelsman som haft den att bo i några år. Den hade då bara gått 1500 mil trots åldern. Chassit är från 96, bilen levererades till Tyskland 98 då den reggades där. Det är en Amerikansk Chevrolet diesel på 9 meter och 7 ton. De första 10 åren tillbringade den i garage i Tyskland då förste ägaren visst inte gillade att köra den.

Engelsmannen körde hem den förra året åt mig, vi flög ner i september och körde upp till Sverige på 5 dar från Alicante.

Nu är vi på väg ner igen, når sydkusten i kväll. Hade lite problem på vägen. Värmepannan stannade i Tyskland när vi var på väg till Wynen gas utanför Düsseldorf för att köpa några adaptrar till tanken. Det är en Truma varmluftpanna, som läcker lite vatten från varmvattenberedaren. Jag skulle väl ha tagit ut den och kollat innan vi åkte, men tänkte att den är ju inte mycket använd. Dock så gnagde väl tidens tand på den även när bilen stod i garage.

Jag frågade i Tyskland men verkstaden sa den var för gammal jag skulle tala direkt med Truma. Hade inte lust att häcka länge där så drog vidare söderut och hoppas lösa det i Spanien eller Portugal. Den sitter lite illa till under kyl/frysen som måste ut först, så behöver lite tid på en camping innan jag börjar rota med det.

Nu undrar jag, finns det nån som har kläm på var man kan finna delar här nere? Problemet blir liksom i Tyskland att de flesta inte kan engelska. Och spanska kan jag inte. Det blir till att ringa och då funkar inte teckenspråk... Och jag är en sån som måste försöka själv först, lämnar inte gärna på verkstad om det går att fixa själv...

Nu ljusnar det ute, så vi drar vidare söderut och hoppas nå kusten på eftermiddagen. 9 grader i Salamanca på morron, brrrr :(

--
P-O

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Första resan söderut

Hej P-O

Kan inte ge några direkta råd men skriver i alla fall som lite uppmuntran. Jag var ute för samma sak i min gamla Dethleffs, tydligen finns det Trumapannor med aluminiumtank, denna vittrar med tiden.

Jag ringde Truma direkt och fick med viss påtryckning ett mycket bra pris på en ny panna. Resultatet blev mycket bra då nya pannan var betydligt effektivare. Tror att pm du ringer sverigekontoret kan de säkert lotsa dig till en handlare med de delar du behöver och att du får bra pris.

När det gäller monteringen har de helt rätt gör jobbet själv det är mycket annat som man kan fixa till när man ändå är där och river. Pannan är enkel för alla rör mm sitter på samma plats.

Lycka till mvh Torbjörn

PS i början när mitt läckage var litet räckte det med att ha pannan igång så avdunstade vattnet som siprade ut genom tanken DS

F

F.d. 29993

Guest

Hej Torbjörn!

Tack för det. Jag skall kolla om nån dag vad det är som sitter där. Kan ju vara bra att ta den hemifrån så man får raka besked. Skall kontakta dem i morgon. Tuffar vidare söderut efter morgonfikat på en bergsknalle med milsvid utsikt och snålblåst. Återkommer med bilder när jag hinner.

--
P-O

F

F.d. 53078

Guest

Var i Spanien är du och vad är det exakt som du vill ha
I Málaga finns det en stor husbilsverkstad som bara reparerar hsbilar, Jag kan fråga honom om du vill.

F

F.d. 29993

Guest

Anlänt Huelva i kväll. River ur pannan i morgon om allt funkar. Pannan är en Trumatic C 6000 från 96. Fabrikation nr: C 605-B-97146004.

Åker gärna till Malaga för att hämta en ny panna om det är vettigt pris.
Tack Juan!

--
P-O

F

F.d. 53078

Guest

Skall leta upp deras telefon och ringa honom i morgon
det finns en firma i Churriana skall höra med dom oxo

F

F.d. 29993

Guest

OK tack!
Jag har rivit ut den gamle på morron. Ser rätt oxiderad ut under, skall försöka plocka ner den i delar och kolla på em. Fick lyfta ut kylen först, då pannan sitter under.

Bilagor

• DSC_5710.jpg
    DSC_5710.jpg
    58,8 KB · Visningar: 5
  • DSC_5713.jpg
    DSC_5713.jpg
    92,2 KB · Visningar: 3
  • DSC_5714.jpg
    DSC_5714.jpg
    98,6 KB · Visningar: 5
  • DSC_5717.jpg
    DSC_5717.jpg
    79,3 KB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest

Jag har fått ett pris av Churriana´s husbilsreparatör han vill gärna se hur den ser ut för att se om han kan reparera den med delar han har hemma.
Om inte så är denna pannan ersatt av Combi 6 och den kostar Netto 1800 med moms. Han kan ta hem den på Ca 3 dagar efter att order är betald.

Den andra firman har inte ringt mig, men gav mig ett riktpris på 2.400€ men lovade att ringa före siestan och tala om det exakta priset.

F

F.d. 29993

Guest

Tack Juan! Den här pannan är gjuten aluminium och helt körd. Inte en skruv som går att lossa. Så det blir att montera en combi 6 istället. Frågan är nu om jag skall satsa på 6E med 230 volt också eller fortsätta med ren gasvärme. Det skiljer ju 5.000 SEK mellan dem. En combi 6 utan el köper jag i Sverige för 10.000. Och man bränner mycket gas för 5.000..... Fricampar mest så det lutar åt ren gasdrift.

Montera fixar jag själv, frågan är bara vilka extra delar som behövs för att passa mot bef slangar mm. Får studera monteringsanvisning och skisser och försöka klura ut nåt. Med den prisskillnaden så tar jag från Sverige och får ner på en vecka. Bara så vi slipper minusgrader i bilen på väg hem i november. Går väl att stanna på campingar och elfläkten i värsta fall.

Tack för hjälpen i vilket fall! Vi kommer nog förbi och kollar ditt bygge innan vi drar norrut igen. Nu har jag möte i Porto först så vi åker över gränsen i morgon.

--
P-O
:mcride:

F

F.d. 53078

Guest

1800 det lät dyrt, men vet ej vad dom kostar.

Ni är välkommna at titta in när ni vill

Ha en bra resa

Juan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Når du først skal få den sendt se hvilke pris du kan få i Tyskland, de har lavere moms!

F

F.d. 53078

Guest

Jag skall höra med marinfirman här i Fuengirola där jag har en god rabatt
Problemet är att det är feria i Fuengirola denna veckan, men skall se i morgon förmiddag om jag kan få prata med ägaren om han kan fixa fram en under tusenlappen.

På lastbilsskroten i Málaga så har dom ett par Webasto dieselvärmare dom kostar runt 250€ kompletta. Kan ju vara ett alternativ.

Lyssnade på väderet idag. Det skall bli mycket varmare, temperaturen skall stiga till strax över 30ºC igen. Så frysa behöverni inte göra på ett tag.
Skall ni stanna länge kan vi försöka få skickat hit en med möbeltransport.

F

F.d. 52911

Guest

Hej Pogust och lycka till med din nya bil!

Jag var också i somras på E-bay och tittade på denna bil,
men inhandlade till slut en Hymer 710.
Jag tycker det skulle vara av intress att höra hur det gick
för dig att registrera husbilen här hemma i Sverige.
Jag Kommer ner nästa månad.
Hälsningar
PaulKaj

Förra hösten hittade jag en husbil i Spanien till "rätt" pris. Fann den på Ebay, ägd av en engelsman som haft den att bo i några år. Den hade då bara gått 1500 mil trots åldern. Chassit är från 96, bilen levererades till Tyskland 98 då den reggades där. Det är en Amerikansk Chevrolet diesel på 9 meter och 7 ton. De första 10 åren tillbringade den i garage i Tyskland då förste ägaren visst inte gillade att köra den.

Engelsmannen körde hem den förra året åt mig, vi flög ner i september och körde upp till Sverige på 5 dar från Alicante.

Nu är vi på väg ner igen, når sydkusten i kväll. Hade lite problem på vägen. Värmepannan stannade i Tyskland när vi var på väg till Wynen gas utanför Düsseldorf för att köpa några adaptrar till tanken. Det är en Truma varmluftpanna, som läcker lite vatten från varmvattenberedaren. Jag skulle väl ha tagit ut den och kollat innan vi åkte, men tänkte att den är ju inte mycket använd. Dock så gnagde väl tidens tand på den även när bilen stod i garage.

Jag frågade i Tyskland men verkstaden sa den var för gammal jag skulle tala direkt med Truma. Hade inte lust att häcka länge där så drog vidare söderut och hoppas lösa det i Spanien eller Portugal. Den sitter lite illa till under kyl/frysen som måste ut först, så behöver lite tid på en camping innan jag börjar rota med det.

Nu undrar jag, finns det nån som har kläm på var man kan finna delar här nere? Problemet blir liksom i Tyskland att de flesta inte kan engelska. Och spanska kan jag inte. Det blir till att ringa och då funkar inte teckenspråk... Och jag är en sån som måste försöka själv först, lämnar inte gärna på verkstad om det går att fixa själv...

Nu ljusnar det ute, så vi drar vidare söderut och hoppas nå kusten på eftermiddagen. 9 grader i Salamanca på morron, brrrr :(

--
P-O

F

F.d. 29993

Guest

Knut, jag är nästan lika dålig på tyska som spanska.... De flesta man skriver till bryr sig inte om att svara när man skriver på engelska. Blir rätt trött på det. Så mycket lättare att ta den hemifrån. England är annars ett bra alternativ med den låga växelkursen. De är också bra på att svara direkt på mail samt man kan ringa.

Juan, vi blir här nere minst 3 veckor till. En del av tiden i Portugal, men vill se lite mer av södra Spanien också.

PaulKaj,

Det fixade sig då den var först reggad i Tyskland. Kostade 5.000 att få pappret från DEKRA sen var det bara köra genom reg besiktningen utan problem. Utan detta papper hade det varit stora problem.

--
P-O

Ludde

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025

Hej. Anlitade i vintras en duktig Trumaman. Jeffrey Tucker, Camperservice utanför Qarteira, Portugal. Tel:+3519116581141. Engelsman.

F

F.d. 53078

Guest

Hej igen
Har pratat med marinfirman och han ringde efter ett par timmar och sa att dom inte jobbar med Truma, det enda som jag kan hjälpa till med är att om du vill ha den skickad ifrån Sverige så får du gärna använda min adress.

F

F.d. 29993

Guest

Tack Juan, vi kommer att utnyttja din adress för att få ner pannan. Det är en panna som tagits ur en ny bil då köparen ville ha en panna med 230 volts el också, inte bara gas. Så jag får den för 9900:-. Jag är nöjd med gas då det blir billigare än att betala för el på campingar de få gånger jag står där.

Nu tog vi oss upp till Povoa de Varzim norr om Porto för att kika på en båt jag är intresserad av. Jo jag kan byta hjulen mot en köl....

DSC_5789.jpg

Här är George med sin båt. Han har seglat 6 år här nere. Vi stannade 4 nätter utanför marinan och kunde utnyttja deras toaletter och dusch. Innan hade vi stannat söder om Lissabon på stranden vid Sines.

DSC_5745.jpg

Fin plats nära havet med många husbilar som kom och gick.

DSC_5753.jpg

Hamnen i stan/byn Sines nån km därifrån.

DSC_5779.jpg

Underbara solnedgångar på kvällen.

Nu drar vi oss neråt igen då det börjar bli lite kallare här norr om Lissabon. Lite för kallt på nätterna utan värme...

--
P-O

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Tänk på att du behöver avgasslang,friskluftslang,vägganslutning samt manöverpanelen också så att du står där och inte kan montera klart värmaren.

F

F.d. 29993

Guest

Så har vi tagit oss lite söderut till Peniche som ligger just norr om Lissabon. Ett surfställe med massor av surfare ute på kvällen i går när vi anlände. Nu på morgonen är det mulet. Verkar vara samma fenomen som uppe i Porto, dimman från havet som väller in under natten ligger kvar. Solen orkar inte genom. Kanske klarnar det senare på e.m. Här är det i vart fall ingen mistlur som brölar hela natten, det var det när vi låg vid marinan...

DSC_5875.jpg

Parkeringen sedd utfrån halvön Peniche.

DSC_5877.jpg

Vår moppe och Jib med videokameran i högsta hugg.

DSC_5881.jpg

Fiske är populärt här, men kusten gör det knepigt. Långgrunda sandstränder eller som här höga klippor.

Blir nog att fara vidare söderut mot bättre väder. Lite för sent på året här norr om Lissabon.

Toppen