• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första resan med husbilen

F

F.d. 9171

Guest
Jag och min kära Kati köpte en Hymer -09 nyligen och gav oss iväg till Blekinge i fredags. Vi är helt noviser på detta men otroligt sugna på att använda den. Efter att ha packat länge och eftertänksamt blev kl. 20.00 när vi äntligen kom iväg. Första natten tillbringade vi på Valje Ynde rastplats vid Sölvesborg. Jättefin rastplats ,men då upptäckte vi att värmen i bilen inte fungerade och att allt vatten vi tankat hade runnit ut för att frostknappen hade utlösts.
En underbar natt där endast ett isbjörnspar hade trivts...gud vad vi frös. Trots det stannade vi även i Karlshamn, Kollevik på en friparkering och sov en natt till. Nu visste vi och hade klätt oss i en massa lager inför natten. Kvällen belv underbar med vacker utsikt och skumpa och kortspel. Natten gick bättre med vin i kroppen och sov i samma koj. haha.
Frukosten avåts på en p-plats intill Mörrumsån. Underbart när väl istapparna hade trillat av.

Trots eländes elände så är vi nu helt betagna av att ha husbil. Hurra!

MVH

Christer/Kati " Ukulelen":twitcy:
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Första resan med husbilen

Är också nybörjare med HB.
Vi började med att hyra en helg i sept-12. När alt var inpackat drog vi till Norrviken i Båstad.
Hade redan löst medlemsavg. till CC :p. Fick en bra plats med havsutsikt och trädäck.
Under natten så vräkte regnet ner. På lördagen skulle vi köra en sväng. Då höll vi på att sätta bilen i gräset. framhjulen bara spann loss..... Till sist fick vi loss bilen efter många om och men. Såg ut som ett gäng vildsvin hade varit där och bökat..:p. Fick ny plats att ställa på när vi kom tillbaka.
Under turen stannade vi i Boarp, Hasses lada och handlade lite. Kom ut och fick besked av en annan besökare att du har punktering på ett bakhjul. :mad:

Nu började det jäklas ordentligt.... (hugha; där rök min chans att få sambon med på ett köp)
Fick tag i Assistanskåren, de kom, hade ingen kompressor till mutterdragaren :mad:,killen pumpade upp däcket, beordrade mig dra till Laholm....:confused:. STOPP! Då ringde jag en bärgare i Båstadtrakten. Kom du så fixar jag det. Jag drog ditt med Assistanskåren i bakhasorna.

Dyr erfarenhet; Assistanskåren tog 1 500:- för lite luft i däcket och bärgaren i Båstad 100:- för skiftet.
Och regnet fortsatte även under lördagskvällen....

Har sedan husbilsköpet i okt. varit ute tre gånger till; vet fortfarande inte hur det är med sol och värme; regnet har nämligen öst ner alla gånger hitillls.
En sak har vi; värme - luftburen......:spinny:
Lycka till Ukulelen med ert åkande. Håll ut!

Bernt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Första resan med husbilen

Härlig läsning. Vi har liknande erfarenheter. Visst kan man läsa in allt, lära sig och prova sig fram hemma på uppfarten. Men det man lär sig på resan sitter verkligen! Vi har fortfarande med oss två extrafiltar året om efter en havererad regulator en höst för tjugo år sedan!

Å välkomna i gänget!

:-/<rister
 
F

F.d. 9171

Guest
Sv: Första resan med husbilen

Hej Bobo och Ami. Jo det är så att både Kati och jag spelar flera instrument och sjunger. Jag byggde en ukulele för ngt år sedan med hjälp av en mycket skicklig instrumentbyggare och spelman. Sedan dess är jag helsåld på sådana och missar aldrig ett tillfälle att ge reklam för att alla bö testa och spela för det är så lätt att lära sig och man bir så himla glad av att lyssna på ukulelepling.

Så enklat kan det vara.

Bästa hälsningar

Christer
 
  • Gilla
Reaktioner: Ami
F

F.d. 9171

Guest
Sv: Första resan med husbilen

Hej Bernt och Birgitta- Oj oj det verkar som att ni har mer otur än oss. Det bara bekräftar min syn på livet. Det finns alltid de som har det värre än vad jag tycker just nu och därför är det bara att gilla läget och finna det som trots allt är roligt och bra. Hoppas att ni inte har blivit avvända att ha husbil för det.
Tack för ert inlägg och Staffanstorpare måste vi alltid värna om, så det så.

Bästa hälsningar

Christer
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Första resan med husbilen

Det är en hel del att lära sig i början! Vi har ett liknande minne när allting gick fel: vattnet läckte ut under bilen och vi fick hämta vatten i hinkar. Värmen fungerade inte, ett rör hade fryst sönder osv. Dessutom hade jag migrän!

Men, det blir bättre och vi älskar husbilslivet idag! Kika gärna in på vår rese- och husbilsblogg Freedomtravel

Helena & Peter
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Första resan med husbilen

Jag invigde mig husbil med att åka till Jönköping förra helgen den 23-25:e Nov.
Sov på en parkering lite utanför innre centrum.
Men jag var väl förberedd och hade kollat så allt fungerade så jag hade aldrig några
missöden.
Tanken var att jag inte skulle gjort resan och hade förberett den för vinterförvaring
med att tömma vattentanken m.m., Men jag körde på vatten på flaska så det vart man
ändå inte utan.
Vär där för att hämta hem sonen från Dreamhack som var på elmia.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Första resan med husbilen

Hej Bernt och Birgitta- Oj oj det verkar som att ni har mer otur än oss. Det bara bekräftar min syn på livet. Det finns alltid de som har det värre än vad jag tycker just nu och därför är det bara att gilla läget och finna det som trots allt är roligt och bra. Hoppas att ni inte har blivit avvända att ha husbil för det.
Tack för ert inlägg och Staffanstorpare måste vi alltid värna om, så det så.

Bästa hälsningar

Christer

Nu var det mysiga att sitta i husbilen de två regniga kvällarna, tända ett ljus, hälla upp en god whiskey, (har egen sort) och äta en god bit mat, ett glas vin och sedan lite TV och Yatzy.
Detta suddade ut de tråkiga minnen från den helgen.
Vi är nog helsålda på HB och längtar tills vi får rulla ut på vägarna igen.
Även om det blev en extra dyr resa, så finns det de som har det värre som du säger.

Ha det gott :music-icon:speleman....ps. spelar lite keyboard ibland ds.

Bernt
 
Toppen