• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första husbilen

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Nu lämnar vi husvagnslivet efter 3 år och har best en Adria 670SL. Man vet ju vad man vill ha i stort sett, men sen kom vi till Partikelfiltret ?? Ja det vart ett sånt också för 14900:- Vi resonerade att miljökraven bara går åt ett håll samt att då andrahandsvärdet kan bli bättre. Hoppas det var rätt tänkt!!;)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Första husbilen

Om jag förstår rätt så köpte ni med partikelfilter. Om så var fallet så gjorde ni helt rätt med tanke på framtiden.
Vi resonerade lika -09 när vi köpte vår senaste bil. Inget kommer att bli lättare att färdas utan den senaste tekniken.

Sen kan man tycka att det inte borde vare ett självvalt alternativ utan standard på alla bilar idag.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Håller med Håkan. Ni gjorde förmodligen rätt båda i förhållande till miljön och den egna plånboken! :)

Krister N

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

jag har partickelfilter på min 09 som standard det är en fiat ducato min fråga fins det inte som standard på alla fiat,

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

är inte partickelfilter standard på alla ducato eller det beror på vilken byggare som beställer bilen från början det ärkanske med det som med en del annan utrustning på ducato man får köpa det som tillbehör, beroende på vilkek märke där är på påbygnaden jag fick det som standard på 09 det var inte tal om annat.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det beror nog helt på hur husbilsbyggaren har beställt chassiet, det finns ju ingen övergripande standard annat än vad lagar och regler kräver. och även då skiljer det sig mellan olika länder.

Senast ändrad:

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hejsan!
Jag ställde frågan till DEKRA om en diesel automat 2010 inte fick ett grönt miljömärke.
Svaret blev följande:

Hej Maria,

Det stämmer inte, det har och göra med vilken miljöklass fordonet har, en årsmodell 2010 har självklart ett grönt märke, då den inte får tas ibruk med en äldre miljöklass.

Från: Info DEKRA [mailto:info@dekra.se]
Skickat: den 18 oktober 2010 15:44
Till: jesper.davelind@dekra.se
Ämne: VB: fråga

Samma fråga ställde jag 2008 och fick då till svar att alla bilar tillverkade efter 2005 får ett grönt märke.

Ha en fortsatt trevlig kväll

Maria

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Partikelfilter går inte att få ihop med automatlåda undrar varför. :confused:

Vår 09 automat har grönt märke (vinterbild), även vår 08 automat hade (sommarbild)

När jag beställde vår 09 fråga försäljaren om jag ville ha partikelfilter skulle kosta om jag minns rätt ca 1500 euro o högre bränsle förbrukning så jag avstod.

Mvh, Leif

Bilagor

• DSCN2863.JPG
    DSCN2863.JPG
    1,4 MB · Visningar: 1
  • DSCN1176.JPG
    DSCN1176.JPG
    1,2 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Den gröna miljödekalen är inte kopplad till partikelfilter, utan mängden utsläpp.
Den gränsen klarar Fiat Ducato även utan partikelfilter, därför har även Fiat med aut.vxl grön dekal, trots avsaknad av partikelfilter.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att miljömärken, som ni talar om, kommer att utökas med ytterligare ett i framtiden med ännu högre krav. Där hamnar nog bilar med partikelfilter.
Någon som läst och kommer ihåg bättre?

/Leif

Toppen