• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första husbilen

F

F.d. 58001

Guest
Hej!
Jag och min fru ska köpa vår första husbil. Eftersom vi inte vet om det är något för oss tänkte vi köpa en begagnad för c:a 250.000:-
Vi spelar golf, så vi behöver ha en med stort garage (och dubbelsäng på tvären bak).
Vi är tacksamma för förslag, och vad man ska passa sig för.
Jag mekar ganska mycket med bilar, och har bytt ett antal kamremmar, men aldrig på en husbil. Är det trångt i alla typer av husbilar?
Vilket bilmärke rekommenderar ni: Fiat, Mercedes, Ford. Fiat verkar ju vanligast...
Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift?
Dubbla bakhjul, ger det högre förbrukning?

Många frågor blev det...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det viktigaste är lastvikten och den rätta får du fram genom att VÄGA husbilen.

Vi är 2 vuxna i husbilen och behöver ha minst 600 kg i lastvikt för att ens kunna ha dom basala sakerna vi vill ha med oss!
Vår husbil har 680kg i lastvikt och det maxar vi innan vi ger oss iväg.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Märkena du listade är alla bra så jag skulle inte låta det avgöra i första skedet.
För runt 250.000 finns det väldigt mycket bilar att välja på. Allt från nära vrak till riktigt fina prisvärda bilar. Marknaden saknar tyvärr en riktprislista på begagnade husbilar så det är rena vilda västern vid prissättningen. Exakt samma modell i din prisklass kan nog variera 100.000:- bara beroende på handlare/säljare.
Om pengarna är viktiga så läs många annonser för att få ett grepp om vad som verkligen är ett rimligt pris. Lyssna inte bara på en eventuell handlares prat om att "priset ligger normalt på den här nivån eller högre för en sån här bil".
Om du sen kikar på husbilar byggda på Fiat så skulle jag absolut hålla mig till årsmodeller från -02 och senare. Då får du en nyare front, modernare förarmiljö, modernare motor och modernare växellåda. Kamremsbyte är inga problem även om det kan bli några extra bulor i huvudet och svordomar om det är en helintegrerad.
Tvärbädd bak och rymligt garage är en vanlig kombo. Om du vet att ni bara kommer att sova i bak kan det vara bra att undvika alkovbilar så spar ni både bränsle och lastvikt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sett att en del lite äldre husbilar har saknat ac i bildelen, ac ser jag som ett måste.
Kikar du MB, se till att den har manuell eller riktig automat, inte Sprintshift (robotlåda) kan bli hemskt dyrt ifall den krånglar, vilket den förr eller senare kommer att göra.
Ska ni använda husbilen i minusgrader, se till att den då är utrustad för det.
Du nämner dubbla bakhjul och högre förbrukning, dessa bilar väger framförallt mycket mer, så de drar även lite mer bränsle.
 
F

F.d. 58001

Guest
Tack för svar!
Fördelar och nackdelar med framhjulsdrift - bakhjulsdrift?
Är alla Fiat framhjulsdrivna?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det viktigaste är lastvikten och den rätta får du fram genom att VÄGA husbilen.

Vi är 2 vuxna i husbilen och behöver ha minst 600 kg i lastvikt för att ens kunna ha dom basala sakerna vi vill ha med oss!
Vår husbil har 680kg i lastvikt och det maxar vi innan vi ger oss iväg.
Precis som Chippen nämner är det viktigt att väga bilen för att se den verkliga vikten. Tänk då på vad som är med i husbilen och vad som är monterat på den vid vägningen.
Vår förra husbil hade 740 kg lastvikt och när jag vägde den var jag nästan uppe i totalvikten.
Den bil vi nu har är det 430 kg lastvikt men där ingår en förmodligen markis och en del annat i tjänstevikten så vi har ännu inte haft några problem med totalvikten. Tjänstevikten är 3070 kg men när jag vägde den i våras vägde den 3040 kg med full tank och två cyklar och annat i garaget.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Försök provköra ett antal olika bilar och bilda en egen uppfattning om hur olika typer av bilar är att köra. Det där med fram eller bakhjulsdrivet kanske inte är så avgörande som hur bilen upplevs att köra. Kan skilja rätt mycket beroende på storlek, vikt, tyngdpunkt och typ av chassie, samt eventuella åtgärder som tidigare ägare gjort med förstärkt fjädring etc. Köregenskaper är trots allt ganska subjektivt & svårt att bedöma utifrån uppgifter/spec och andras åsikter.
 
F

F.d. 58001

Guest
Har inte funderat så mycket på vikten. Det är ju så mycket annat att fundera över :)
Men både jag och min fru har körkort tagna före -96.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Jag tycker att du ska kika på en Niesmann Flair 6700 eller 7100 så ny som möjligt eller ev en Arto
Då får du rejäl lastvikt, en kvalitetsbil klar för vinterboende och boggie med ett relativt kort överhäng
Finns som alternativ med Mercedes chassie om du föredrar bakhjulsdrift.
Det ända negativa är att du får en lite äldre bil än om du väljer en icke premiumbil
Dessutom är sikten framåt helt suverän på helintegrerade bilar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det var ett extremt långt överhäng på den bilen. Görs inte Ford med längre chassie?
 
Toppen