• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

första husbilen - Tips tack :)

F

F.d. 11689

Guest
Hej!

Vi har nu funderat på att köpa en billig begagnad husbil. Vi har redan husvagn men skulle nu vilja testa på husbilslivet.
Det får bli under 100 000 kr:s klassen så vi inte förlorar allt för mkt om det visar sig är en helt fel grej för oss...
Vi har nog läst alla annonser på nätet som finns (Skåne och även angränsande län).
Fastnade för denna Eura Mobil 500 MS (Under 6m) -92 | Skåne
Vi är 5 i familjen dock två tonåringar som mer eller mindre kan räknas bort då de föredrar kompislivet..men givetvis ska vi kunna åka iväg alla ändå!
Har googlat massor om denna men inte hittat riktigt svar. Hur kan man tex få fram lastvikten? Den verkar ju vara lite AO om jag förstått rätt.
Motorn är ju liten (vet eg inget om motorer men min far sa det iaf..)
Tanken är att vår första bil är "prova på" och om vi trivs blir det byte till en nyare nästa år.
Ska kontakta firman som säljer idag och önskar lite "kött på benen" innan :) så bara ös på med tips!!! :D
Vi vill bara köpa genom firma då det känns tryggast som första köp

Tack på förhand!
Vänligen Anna

F

F.d. 11689

Guest
Sv: första husbilen - Tips tack :)

Tack för tipset!

Vi har funderat på det men då vi vill testa under en längre tid blir det rätt dyrt. 4000 och uppåt för en vecka. Kanske finns andra förmånliga hyralternativ? :wink:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

En husbil för fem personer för hundra tusen blir tyvärr en gammal och troligen ganska liten och risig bil. Ni kommer inte att få rätt bild av husbilslivet och den frihet man får.
Om man har rätt bil som fungerar av den storlek man behöver och som framförallt fungerar utan krångel så trivs de flesta bra. En trång unken undermotoriserad skrotbil leder troligen till att ni aldrig gör om erfarenheten. Hyr en riktig bil under ett par veckor som start. Då ser ni också vad ni vill ha samt hur litet bil ni får för hundra tusen. Bilar i den klassen är oftast renoveringsobjekt med några tusen arbetstimmar innan de blir bra.

F

F.d. 11689

Guest

Tack för svaret!
Vi får väl ta oss en funderare...
Eller helt enkelt får vi chansa :)
Dock behöver vi nog ha den minst en månad och då blir det nytta med nöje.
(stor renovering av våran villa)

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Köp den inte. Den har en teoretisk lastvikt på 190 kg. Från detta skall du dra vikten för markisen samt cykelstället. Den är godkänd för 2 passagerare men med tanke på lastvikten så är detta en enmansbil. Jag vill påstå att det är en oseriös handlare som säljer denna bil utan att tala om begränsningarna.
Lasse

F

F.d. 25026

Guest

> Hur kan man tex få fram lastvikten?

Registreringnumret syns på bilden i annonsen, och om vi tror att det är rätt bil på bilden kan vi ta fram fordonsuppgifterna hos transportstyrelsen:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Där kan man se att max lastvikt för denna bil är 190 kg.

Den får ta totalt tre personer, förare och två passagerare.
Lastvikten lär överskridas bara av de två passagerarna, utan packning.

Redigerat:
Hoppsan, Lasse N hann visst före... :)

F

F.d. 11689

Guest

Stort super TACK för svaret!!!
Ringde säljaren tidigare idag och bilen blev såld i fredags. Känns rätt skönt att du skrev detta för då behöver jag inte gräma mig något mera över den..

Vilken märke/modell/storlek skulle ni rek?

F

F.d. 11689

Guest

Ännu ett tack!!

Är ju som sagt helt grön på allt med husbil..men någonstans ska man ju börja :)
Tackar för länken!

F

F.d. 11689

Guest

Då verkar den här bättre eller?
Vi är inte så petiga vad gäller klädsel osv. Bara den är bruksduglig!
Det tjusiga tar vi isf nästa köp ;)

Weinsberg meteor 542 Nybes, gastestad -90 | Skåne

Gastestad -90 så det lär nog behövas, är det vad man kan kräva av försäljaren innan ett köp?

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup

Hej
Jag tycker att ni som en familj på 2-3 personer eventuellt 5st tittar på alldeles för små bilar jag gjorde en snabbkoll på blocket i prisklassen 70-100 000:-. I skåne finns inte några större bilar till salu men det finns några stycken i halland och blekinge.
Har själv tidigare haft en Elnagh Magnum 660,som vi har nyttjat under ett antal år med 3 tonårsbarn och mindre bil skulle vi inte välja om vi var i samma situation igen.
Lars

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Jag instämmer med Lars att det känns som att ni kollar på för små bilar.
För ett år sedan var min familj i samma sits som er, vi tänkte hyra men struntade i det då det kostade skjortan per vecka samt att det var svårt att ens hitta något vettigt att hyra. Visst finns det husbilar att hyra för 8000-12000kr /vecka men de billigare är oftast redan uthyrda under de attraktiva veckorna.

Vi hade också lagt ribban på max 100tkr men vi märkte snart att det inte räckte till för att hitta ett vettigt objekt där 5 personer kan sitta lagligt samt sova ordentligt.

Som sagt tidigare här i tråden kolla lastvikt samt hur många passagerare husbilen får ta. Inte helt ovanligt med husbilar som "bara" får ha 1-3 passagerare!

Sista tipset: kolla hela Sverige på blocket, då blir det lättare att hitta något.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

När vi började titta på husbil förra året hade vi avsatt ca 70-80 tusen och det lilla vi kunde om bilar vilket bara bestod i vad ögat kunde se lite hit å dit.. Vi lyckades bara hitta husbilar som hade skroten som nästa anhalt pga, rostskadorna hur det såg ut med fuktproblem hade vi inte den blekaste om..

I år gjorde vi ett nytt försök och letade efter bilar runt 200.000 men som vanligt vill man ha en bil som alltid är lite finare och nyare, därför höjde vi vårt maxbud till 250.000kr..

Jag tittade på husbilar som annonserades ut för ca 300.000kr och sen tokprutade vi direkt utan att ens åka ut och titta på dom, jag kan inte avsätta 20-30mil för att titta och sen diskutera priset så vi gjorde tvärt om.. Priset först sen åkte vi ut och tittade..
Vi visste vilken husbil vi ville ha och tokprutade bara på den modellen..

Slutpriset blev ännu lite mer än vi ville betala, den landade på ca 270.000kr, dom bilar med den årsmodellen som vi köpte, finns ute på blocket nu och säljs mellan 350-370 tusen, då har dom fler mil än den vi köpte..

Tänk på att det är köparens marknad, speciellt nu efter midsommar;)
Hade jag varit i dina kläder hade jag tittat på bilar för ca 150.000kr och sen tokpruta, går det så går det.. Men ni bör nog veta vilken husbilsmodell ni är ute efter, att köpa fel bil kan vara sämre än ett lågt pris..

Lycka till..

F

F.d. 11689

Guest

Ett stort tack för all hjälp!! Vi har faktiskt tänkt om (tack vare er!) och satt ribban på 150 istället. Så nu kikar vi andra bilar och kan man då pruta en del nu är det ju super!!!
Kan tro jag använt transport styrelsen i em ;)

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup

På blocket annonseras en Pilote helintegrerad ut för 110 000 i Ystad, inte många mil ganska stor bil

Lars

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

För två år sedan köpte vi vår nuvarande bil, Swift KonTiki -89 och är helnöjda.
Vårt krav var varmvatten och dusch, och vi fick med på köpet en fyrlågig spis och ugn. Visserligen en bensinmotor som kostar lite mer att köra, men en diesel skulle kosta oss c:a 7500:- mer per år, och det får man mycket bensin för. Totalvikten är 3100 kg, men den har aldrig vägt mer än 2820 kg med två personer, semesterpackning och fyllda tankar. Och då står jag själv för nästan 100 kg. Vi har som mest rest med 5 personer varav ett barn, och det fungerade bra den veckan. Den är godkänd för 6 personer.
I dag finns det en sån på Blocket för 110000 : Swift kontiki | Stockholm
Calle

F

F.d. 11689

Guest

Och vips kom vi upp lite i prisklass :)
Nu har vi satt gränsen till 200 000
Hittade denna med bra lastvikt på 860 kg, reg 5+1
Att det bara finns 4 bäddar är inga problem då lilltjejen gärna sover hos oss de gånger vi är hela familjen.
Tycker kanske det är lite snålt med sittplats fast det uppväger nog att köket har så pass bra arbetsyta.
Är det någon som känner till denna bilen? + / - Ahorn Camp -01
Visst kan den väl verka vettig för oss?
249 000 nedsatt till 189 000 rimligt pris eller ska man pruta något?
Våra bilar till salu

F

F.d. 53358

Guest

Hej!
Oktober förra året köpte vi vår Sunlight T69 2012. Vi prutade 50 000:- före vi åkte och tittade på den. Vi bestämde att bilen skulle vara skriven, skattad och försäkrad på oss, men vi bestämde oss först när vi sett o provkört bilen. Det var nämligen 44 mil hemifrån.
Alt var som vi hoppats och vi betalade och tog bilen med oss. Min son sa, köp en stor bil med bra lastvikt, så ni får plats. Det var tur för min fru blev handikappad efter köpet och måste använda en permobil och den får plats och lastvikten klarar sig.
Mitt tips köp en stor bil med bra lastvikt, man vet aldrig.
Vi åker till Finland den 5/7 via Haparanda, vi har permobilen med i skuffen.
Ha en trevlig sommar. Uno

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup

Ahorn-Campen har troligen bara den lilla 1,9 l dieseln utan turbo (90hkr)
en ganska klen motor,det finns bättre alternativ

Lars

F

F.d. 5710

Guest

för två veckor sedan köpte vi en dethleffs A6880 00a gått 5800mil tyvärr bara 400 kg i lastvikt men köpesumman hamnade på 200000 säljaren begärde 250000 så lite prutande blev det ju vi är jätte nöjda fyra fasta sängplatser sen kan man bädda ner så man får tre till ...

Toppen