• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första husbilen på "gamledar"

jaxen

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4075
Medlemskap
2025
Någon som har några goda råd och glada tillrop när jag funderar på att köpa min första husbil på "GAMLEDAR" (Jag är 70 och min fru 65).

Jag har tittat på en Elnagh Clipper 650 SL Plus av 1991 års modell, som gått 6500 mil. Motor verkar lite svag, men man behöver ju inte ha bråttom!

Bilen är ju rätt gammal, men i mycket gott skick. En Fiat Dugato 1,8 liters motor tror jag. Den har en rundgående sittgrupp längst bak samt alkov ovanför förarplatsen.

Vidare ät den utrustad med larm, backkamera och navigator samt elpatron i värmesystremet.

Hälsn. Jan Axelson
OBS! Fast det inte visas några knappar för boardcode eller smileys så går det ändå att använda det.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Visst är det skönt att vi så kallade gamlingar också vill i den fria livet,tror inte att det är nåt fel på den bil som ni har fastnat för..men som vanligt här i livet så skall man prova på och undersöka på allt.Kolla först fukten,kostar inte mycket men kan bespara många sköna slantar.Allt annat kommer i andra hand.
Ha det gott
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Hej!

Det viktiga är nog att pröva om det funkar. Vi är båda 65 och vi har valt bort alkovbil för att det är för besvärligt med detta klättrande. Ska man dessutom upp på natten vilket ju är vanligt när man blir till åren så är det ingen "höjdare" att ligga innerst. Vi har s.k. fransk säng och vi har mött äldre som tycker det också är för jobbigt när man ska bädda och som då valt två enkelbäddar i stället.
När det gäller bäddningen i vår bil så har Anna-Lena utvecklat ett sätt som gör det lekande lätt, men fråga inte mig hur hon gör, men hon sköter hela bäddningen uppkrupen i sängen. Det sker då jag kokar gröt och gör övriga frukostbestyr.

Campinghälsningar Curt.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Hej Jaxen och lycka till med dina husbilstankar.
Köp en automatare, tänk att sitta där och trampa på kopplingen och röra
med spaken hela tiden när du ska ha roligt.
Köp ej för liten motor, även om man inte har bråttom måste bilen ha
en respektable styrka i motoren.
Äldre dieselmotorer utan turbo är bara att glömma, best är att skaffa turbo
och intercooler om inte du vill slösa med för mycket brännsle.
Bäst är dom nyare med datastyrning på bränslesystemet, snålast men också
dyrare.
Ej skaffa en bil som kräver klättrande, ett elektriskt trappsteg är ett måste,
eventuelt en med långbäddar,eller dubbelsäng där bak?
Intregreade bilar där sitter man bra högt och har suverän utsikt över traffiken
och ibland kommer de nerfällbara sängarna ganska långt ner.
hoppas detta kan hjälpa
hälsningar
Paulkaj
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Hej!
Här är ytterligare ett gammalt par 70resp.68 i år. Vi köpte sommaren 08 vår första husbil. Den var nästan ny och bra på alla sätt, vi blev omedelbart helfrälsta i husbilslivet men insåg efter ett tag att denna bil med alkov ej var det mest lyckade i vårt fall eftersom vi "gamla" ej borde klättra upp och ner för stege.
Vi har därför i november bytt till längre bil med dubbelsäng bak i bilens mitt.
Med den skall vi i början av mars göra en premiärtur till Zell am See i Österrike.
Planeringen är klar och vi packar och fyller bilen med all utrustning som färden kräver.
Får vi bara vara friska så ser vi fram mot i alla fall 10 år med husbil.
Lite sent påtänkt men:
Ta ut all glädje i förskott så varar den dubbelt så länge.
För livet är änna som görkort å dö é man ganska så länge.
Hälsningar från Göran o Kerstin
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Det som är viktigt är att allt fungerar panna,varmvatten och vattenpump. Kylskåp på både 12v, 220v och gasol. Testkör allt så att du vet att det fungerar. Lite inte på att säljaren säger att det fungerar. Blev själv utsatt för det när det gällde varmvattenberedaren. Det är väl en bensinare (när den har gått så lite) Den drar mer bränsle på bensin men samtidigt är det ett prutargument framför allt i dessa tider och på en äldre bil (det finns så många) Fukttesta den det är det värt. Kolla att alla fönster fungerar som dom skall samt takluckor. Det är säkert något jag glömt! Har själv en äldre bil och är så lycklig för att övehuvudtaget ha en husbil.
Lycka till
 
F

F.d. 16721

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Vi har också skaffat husbil på "gamla dar". Hade först en alkovbil, men har nu en liten Knaus Box Star. Tycker mig se på forumet att de flesta har ganska stora bilar. För oss var det viktigt att kunna ta sig fram på ett smidigt sätt, ändå ha möjlighet att övernatta i bilen. Vad är åsikterna i forumet om val av husbil?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Var idag å tittade på en gammal helintegrerad husbil - en bensinare från början på 90-talet. En Solifer 6700.
Härlig planlösning med U-soffa bak och liten dinett (tvärsöver) fram bakom förar-/passagerarstolarna. Bilen är välskött och fin men .....
Det känns konstigt/märkligt att betala 180.000 för en HB som är nästan 20 år gammal.
Har hyrt både helintegrerad och alkov - välj en HB där det är lätt att ta sig i och ur sängen! :)
Lycka till på gamledar!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Hej.
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen; Solifer 6700 är den i särklass finaste husbil som vi har haft:p. Kanon planering, högsta kvalité samt fina vinteregenskaper (fast inte frostsäker avloppstank).
Hittar man bara en som inte är fuktskadad eller har korrisionsskador på karossplåten så säger jag att den slår 90% av alla nya husbilar i trevlighetsgrad! Sedan är det det här med bensinmotorn som många dömer ut totallt! Det gör inte jag för här slipper du den där j...ä kamremmen med dess kostnader och du kan ställa tändning, ventiler, ja helt enkelt sköta den själv:D
Prestanda då? Du följer trafiken lätt, utan problem! Soppaförbrukningen ligger i nivå med våran relativt nya Knaus Sunliner på 147hk. Jag klarar inte att köra husbil på 0.85 som jag har sett en del kan:cool:. Fast jag kan svära på att vi körde Solifern med snäll körning utan att vara en trafikfara på straxt över litern. Kanske 1.25 eller något sånt!
Om man lägger 180.000kr och har den i ett par år och får i värsta fall 120.000kr så har man inte haft en billig tid då? Ärligt talat hur mycket i rena pengar förlorar man idag per år om man köper nytt och byter efter ett par år:oops:o

Anders Bohman
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Håller med det var våran första husbil för 12 år sen åkte 3 barn 2 vuxna väldigt bra kvalitet motorn lite slö
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Ja, kanske om man jämför med en ny husbil, men jag hade ett extraktorgrenrör på min samt ombestyckad förgasare och alltid allt klockrent inställt;).

Vi köpte först en ny Solifer 550 Camp som också den egentligen var en Hymer!
Den var SLÖ, p.ga. att den var en alkovbil och det blev för mycket för den lilla 78hk motorn. Trots att 6700an är mycket större så var luftmotståndet mycket mindre och klöv luften på ett annat sätt.
Ligga i 90-100 var absolut inga problem och vad behöver man mer egentligen?
Jag har iom att man har ägt en del husbilar några referensställen där man kan se hur vridet i motorn är;) Ett ställe är på motorvägen mellan Jönköping och Gränna i backen upp mot motell Vätterleden (tror jag det heter). nu går det lätt med nya bilen uppför på femmen i 100+. Med Solifern så var det ned till fyran i god tid och sedan ligga på varv i kanske 90 kilometer. Så det gällde att köra mera aktivt.
Sedan är det ju så också att det skiljer från bil till bil även om det är samma märke och årsmodell.
Ett skoj exempel på detta var 1991 då jag skulle byta ut Solifern mot en Adriatik 610. Adriatiken var utrustad med en sugdiesel på 75hk och jag hade förmånen via en säljare som jag var bekant med, att få testa alla 6 husbilar som hade gått uthyrning en sommar. Jag kan lova att det skiljde en hel del på gången i dessa bilar(ja, även skicket:(). Jag köpte iaf den som gick med mest klang i motorn och var riktigt nöjd med den bilens motor & vägegenskaper. Dock så var det en enorm skillnad på den tiden i kvalite´mellan en "Hymer" och en Adriatik, men det är en annan historia.

Anders Bohman
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Jag satte ock så ditt grenrör och munstycke i förgasare då vart det bättre men nu har man blivit bortskämd med dagens cdi motorer
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Hej igen:)
Jovisst har du rätt, ingen tvekan! Fast lite så är det egentligen att det beror lite på hur man skall använda bilen, eller hur? Gör man som några här på forumet jätteresor med långa transporter så självklart vill man ha lite boost i prylarna;)
Fast om man som frugan och jag gör; åker runt lite på helgerna och en lite längre tripp då och då så kanske man det kan duga med något mindre värstingbetonat.
För visst är det väl så att de mycket väl skulle duga fint med en bensinare för många! Man ser ju en del husbilsåkare ute i trafiken som trots sina kraftfulla motorer är ena riktiga drögar! Detta märks kanske mest på s.k. trefilsvägar !

Anders
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Första husbilen på "gamledar"

Vi köpte vår första husbil December förra året och började med en gammal men pålitlig Cabby, har haft husvagn förr. Föll mest för denna pga trädörren mellan bil och bodel.

Vi är även vi äldre men valde alkovbil ändå för om vi inte orkar klättra upp där så tycker vi att detta är ett suveränt stuvytrymme som vi aldrig vill vara utan.
Vi funderar nu på bil nr 2 pga planer på utlandsresor om något år och vill då ha en disel.
Men alkoven vill vi ha även nu.

Pixbox: pellisprickens bild
 
Toppen