• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första husbilen. "köpråd önskas"

F

F.d. 24320

Guest
Hejsan.
Vi står i startgroparna att köpa vår första husbil, är två personer med hund.
Skulle vilja ha dels allmäna råd vad vi bör tänka på och vanliga fallgropar för oss som inte vet så mycket om husbilar.
Vår budget vi har tänkt oss är upp till 200000.
Har försökt läsa mig till vad jag kan här och hittat mycket bra info. tex att fukttest är viktigt att göra innan man köper och att en inte allt för liten motor är bra med.

Har varit och tittat på en husbil som hette Mirage alaska 6000 som vi båda blev lite förtjusta i.
Det var en 97:a med 9700 mil på mätaren. den såg vad jag kunde bedömma fräsh ut både inne och ute för sin ålder. 2.8l td. priset för den var 180000kr.
Har ni någon erfarenhet av just denna modell och nåt särskilt vi bör kolla eller tänka på tas det väldigt tacksamt emots. även tips på andra liknande bilar.
MvH Benny & Camilla

Ulla & Stefan

FD HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
5893
Medlemskap
2021
Sv: Första husbilen. "köpråd önskas"

råd o råd, här på forumet får ni oftast en massa åsikter . tycker ni ska lita till er egen känsla lite mer, är den bra brukar mycket lösa sej självt!:yes:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Benny och Camilla ni har ju redan gjort helt rätt!
Hittat en husbil NI tycker om, det är det absolut viktigaste, att åka runt med en bil som andra tycker om glädjer ingen.
Sen hoppas jag att någon kan hjälpa er med svagheter eller problem som hör till den (jag vet inget om den) , och att ni kan kontrollera erat objekt.
Det bästa är nog att skapa en ny "tråd" med en fråga om just den bilen så får ni säkert många svar.
Lycka till /Leif

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Allt är ju en fråga om tycke och smak:D

Fast några viktiga grundpelare finns det ju iaf:

1. Servicehistoria
2. En riktigt proffsig fukttest
3. Sedan det superviktiga fast den lite uttjatade LASTVIKTEN.
Alltså väldigt grovt sagt skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt.
Gå inte på försäljarsnacket "Det är ingen som väger ändå"

Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg husker rett fra den gang denne bilen var ny så er det en bil uten kuldebro, bra isolering og fin innredning. Eneste punkt som må passes er tettingen langs overgangen tak - vegg, enkelte eksemplarer hadde litt problemer med vatn som trengte inn under det grå (orginalfargen) plastdekselet og frøs dette løs. Ut over dette ingen kjente spesialiteter :D:D

Lykke til med den første franskbygde vinterbilen.

F

F.d. 2944

Guest

Det låter ju helt ok men kolla lite grejer som kan fara iväg rätt snart, 10000 är ju trots allt några mil.
Servicebok ifylld.
Kamrem bör vara bytt om det inte är kamkedja.
Status däck, hur många mil kvar.
Status batterier bil och bodel.

Det här kan verka som småsaker men skulle ni åka på samtliga ovanstående punkter inom ett år pratar vi runt 20.000:- i extra kostnader.

Lycka till med köpet

Toppen