• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första husbil

F

F.d. 51551

Guest
Hej,

Jag har tänkt att köpa min första husbil, men jag vet inte alls vad jag ska tänka på.

Budget 400 000 SEK

Jag är själv och tänker bo i husbilen 1 år och resa mycket från norra Sverige till nord Afrika. Målet med resan är att spendera tid att våg surfa och åka skidor vinter tid, vilket innebär att det blir inte så mycket stor städer, men det kan vara nödvändigt ändå.
Jag har ganska mycket Sport utrusning (skidor surf bräda cykel...).

Hittills har jag tittat på:
-Dethleffs T4 2013 419 000 SEK Känns riktigt bra.
-Sunlight T60 2015 449 000 SEK Lite volym för att bo i men under 6 meter lång
-CI Granduca 2006 329 000 SEK 7 meter ganska lång, men både frys och ugn finns.
-Solifer 653 2009 450 000 SEK Den har jag inte sett än.

Allt tips är välkommen även för försäkring.

Tack

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Första husbil

Det är svårt att svara på din enkla beskrivning. Men en budget på 400tkr ger ju rätt många alternativ. De flesta bilar är ju rätt likvärdiga. Beror på vilka bäddar du vill ha. Och värmesystem etc. Bilen ska i den prisklassen kännas fräsch. En lågmilare är ju alltid bra. Och kolla lastförmåga och så. Men för 400tkr borde du få en bra bil från 2010 och nyare.Hej Mats.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej,

Jag har tänkt att köpa min första husbil, men jag vet inte alls vad jag ska tänka på.

Budget 400 000 SEK

Jag är själv och tänker bo i husbilen 1 år och resa mycket från norra Sverige till nord Afrika. Målet med resan är att spendera tid att våg surfa och åka skidor vinter tid, vilket innebär att det blir inte så mycket stor städer, men det kan vara nödvändigt ändå.

Tack

Det finns andra länder än Sverige att köpa husbil i. Kostar under 10000 att ta hem en från Tyskland.

Klicka här så ser du bilar på max 6 meter nyare än 2010 och jämför.

Wohnmobil-Suche bei mobile.de – schnell und einfach Ihr Fahrzeug finden

F

F.d. 51551

Guest

Hej,

Tack för din svar. Eftersom jag kommer vara i alperna vinter tid så behövs det en ganska bra värmesystem, men säljare berättade att för en liten bil så är det framförallt luft system som finns. Vad finns för olika värmesystem?
Bäddar spelar inte så stor roll men jag behöver stor last utrymme under sägen.

F

F.d. 53197

Guest

Har du kollat så att surfbrädan går in? Är det över två meter kan det vara bra att mäta och kolla, så du slipper ha den på diagonalen...
Bilarna du länkade till hade lite olika sänglösningar. Spelar det dig någon roll? (Dvs: Om du får nattsällskap - är det antagligen någon du vill ligga nära eller inte... :) )
Jag kan inget om solceller, men tror det är värt att ha om du räknar med att fricampa i varmare länder.

/Jessika

F

F.d. 54926

Guest

Hej,

Budget 400 000 SEK

Tack

Återkom gärna med hur du löste de för det verkar inte vara så många här som är sportintresserade. Personligen vill jag MTB inne i bilen på grund av stöldrisk och om man skall ha en mindre bil (typ plåtis) så finns det bilar med höjbar säng.

Vart skall du surfa, Biarritz området?

Toppen