• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första fästingarna!!

H

hianders

Guest
Vi tillbringade påskaftonen på V75 på Romme travbana utanför Borlänge. En ljuvlig dag i sol och värme och spänning. Det finns en skylt med husvagnscamping vid infarten till travbanan och det var alldeles i närheten av den vanliga parkeringen. Inga faciliteter. Fem husbilar och en husbuss samt en husvagn. En bil hade HBK märke men inget nummer. Märket satt på när de köpte bilen. De var dock intresserade att gå med i klubben. Sent på em kom det in en Adriatik och det visade sig vara vår första husbil fr 2006.

Nåväl, på kvällen hittade jag en fästing (nymf) på Teddi och imorse fanns det en större (larv) i huvudet på Simon som höll på att sätta sig fast. Det var den rödbruna, lite otäcka sorten.
Så värmen har nog gjort att de små krabaterna nu vill börja sina jobb. Där vi stod på gräset (kort) trodde man faktiskt inte att det skulle finnas sådana odjur.

Just nu befinner vi oss på ställplatsen vid Biltema och åker sen mot Vansbro och hälsar på en bror till mig.

Sen hem och bada hundar och på med fästingmedel.

Fortsatt Glad Påsk!

fru hianders/Inger

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Första fästingarna!!

Hej
5 rätt bättre än o rätt.
"Våran" Simon (Barnbarn) är i Jönköping på orientering,men han ju få fästingar på sig iallafall .
Själva är vi hemma under påsken,vi har tänkt oss till Öland innan vi ska till Luxemburg på
konfirmation den 12 Maj.
Ha det
/Vidhem

F

F.d. 52979

Guest

Vi har plockat 5 fästingar från vår Seja. Så nog är det fästingtider alltid. Ha de´:twitcy:

Jannez

HBK Medlem
Kommun
Tvååker
HBK-Nr
4858
Medlemskap
2026

Jo,Jo Nog finns det fästingar alltid. Premiärplocket på långfredagen. Jag säger bara en sak!!!!! Fy......

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Har droppat på fästingmedel för andra gången redan, på både katt och hund. Hittade de första fästingarna för över en månad sedan. Ett "djur" som jag helt klart tycker Moder Jord kan undvara. Vad gör dom för nytta egentligen i det ekologiska systemet? Är lite fästingnojjig vad gäller djuren, efter att ha fått avliva en häst pg av fästingsjuka.

Bilagor

• fastingcykel.jpg
    fastingcykel.jpg
    26,8 KB · Visningar: 160
H

hianders

Guest

Jag hade blandat ihopo begreppen - larven är först, nymfen kommer sen! Mkt bra bilder!!
Håller helt med,helt onödiga djur! Enl rykten lär vsst rapshöns äta dem!

Skulle vara spännande att gå ut och dra ett vitt lakan över gräsmattan!!

Godnatt
hianders

Toppen