• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Först Gotland och nu Öland

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Såg ett inslag från Öland på någon nyhetssändning igår med en stor husbil på nått
som tydligen var en cykelväg.
Inte alls förvånad att en del av oss retar gallfebern på folk.
// Janne


Det är ingen cykelväg, utan en helt vanlig smal väg där jag kan garantera att ingen husbilsägare med förnuftet i behåll kör mer än 30-40km/tim
på de bättre sträckorna. Och lokalbefolkningen parkerar sina sina bilar på precis samma sätt intill vägen som husbilarna som visas!
Jag har kört vägen många gånger och aldrig sett så många husbilar där som visat i filmen.
Den där Kim Teleman är en sommarölänning (vad annars i sådana här sammanhang) som tydligen avskyr allt vad husbilar heter och enligt näringsidkare i Byxelkrok tycker att ställplatsen där skall stängas "för att den stör hennes estetiska sinne" ..?!
Och hon har inte ens sitt sommarhus i Byxelkrok utan ett par mil söder om, längs den berömda vägen där dom gör allt för att hålla andra borta enligt devisen: om jag har köpt ett sommarhus ingår utsikten ända till horisonten.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är ingen cykelväg, utan en helt vanlig smal väg där jag kan garantera att ingen husbilsägare med förnuftet i behåll kör mer än 30-40km/tim
på de bättre sträckorna. Och lokalbefolkningen parkerar sina sina bilar på precis samma sätt intill vägen som husbilarna som visas!
Jag har kört vägen många gånger och aldrig sett så många husbilar där som visat i filmen.
Den där Kim Teleman är en sommarölänning (vad annars i sådana här sammanhang) som tydligen avskyr allt vad husbilar heter och enligt näringsidkare i Byxelkrok tycker att ställplatsen där skall stängas "för att den stör hennes estetiska sinne" ..?!
Och hon har inte ens sitt sommarhus i Byxelkrok utan ett par mil söder om, längs den berömda vägen där dom gör allt för att hålla andra borta enligt devisen: om jag har köpt ett sommarhus ingår utsikten ända till horisonten.

Oavsett Kims eventuella andra bevekelsegrunder och åsikter om husbilar har hon förmodligen rätt i att det handlar om en känslig naturtyp med ett väldigt tunt lager "jord" och växtlighet och att den skadas av fordonstrafik. Likt samma naturtyp på Gotland. Hon har säkert också rätt i att det kör fler husbilar nu än förr. Om lokalbefolkningen också kör och parkerar fel är förstås inte heller bra, men ingen ursäkt. Inget blir ju rätt av att två gör samma fel istället för bara en...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oavsett Kims eventuella andra bevekelsegrunder och åsikter om husbilar har hon förmodligen rätt i att det handlar om en känslig naturtyp med ett väldigt tunt lager "jord" och växtlighet och att den skadas av fordonstrafik. Likt samma naturtyp på Gotland. Hon har säkert också rätt i att det kör fler husbilar nu än förr. Om lokalbefolkningen också kör och parkerar fel är förstås inte heller bra, men ingen ursäkt. Inget blir ju rätt av att två gör samma fel istället för bara en...

Jag håller med om att det är tråkigt om naturen förstörs, men om du hade varit där hade du sett att det finns många ställen där det inte finns något annat än grus, och där det syns att platsen sedan länge har använts för uppläggning, körning o.s.v. bland annat finns ju/har det funnits stenbrott hamnar och fiskeplatser samt bostäder och vad jag har sett är det i största utsträckning de redan skadade ytorna som används. Problemet finns ju egentligen endast under ett par sommarmånader, men säkert kunde det vara nyttigt med skyltar som med jämna mellanrum upplyste om vad som gäller, och även vad påföljden blir om man gör fel, men man skall inte driva det i onödan för att några få vill att hela kuststräckan skall finnas till bara för deras njutning, och därför kraftigt överdriver problematiken.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det som det sas i inslaget en enskild väg så kan de ju bara stänga den. Det har skett på många ställen sedan statsbidragen drogs in.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det som det sas i inslaget en enskild väg så kan de ju bara stänga den. Det har skett på många ställen sedan statsbidragen drogs in.

Delar av sträckan är naturreservat, så där har allmänheten rätt till tillträde om jag har förstått rätt.
 
Toppen