• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förslag på värmepump till förråd?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken värmepump ska man välja till ett förråd som ska hålla ca 10-15 grader? Ytan är 40m2 och det är 3 meter i takhöjd.

/Ludde

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Förslag på värmepump till förråd?

Hej Anette. Som jag har förstått det har du firma??? Kontakta då Citcop i Kungsbacka så kan du köpa värmepumpar förmånligt. Finns i Varla industriområde. Kolla hemsidan.
Tidigare sålde de endast till firmor, men det har kanske ändrat sig. Jag har själv köpt därifrån.
Värmepump - 20 års erfarenhet av värmepumpar - Citcop.se
Ha dé,

F

F.d. 26625

Guest

Du skall passa dig för cicop vi köpte därifrån förut dom har inga garantier dom kallar det för uppackningsgaranti ? Garanti när värme pumpen står i karongen sen när du packar upp så är garantin borta ....
Jag kör med Pannasonic i mitt garage den har en funktion så man kan hålla 8° eller 10°
sen när jag skall ut o jobba so kopplar jag över till ex 20° Funktionen är för sommar stugor finns moden så ringer man upp för att få värme. kolla deras sida.
Hem

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Vilken värmepump ska man välja till ett förråd som ska hålla ca 10-15 grader? Ytan är 40m2 och det är 3 meter i takhöjd.

/Ludde

Jag har köpt en pump på CHEEPY för 3995:-. Den levererades komplett med 4 meter kylrör som var färdigkonade. Pumpen har frostskyddsläge 8-10 grader vilket är aningen lägre än vad du efterfrågar, men det är en mycket prisvärd pump man får för dom pengarna. Pumpen heter ZIBRO S1326. Pumpen finns också att köpa från andra företag än CHEEPY, men till ett högre pris.
Jag har monterat min pump själv. Har du inte möjligheten att montera själv utan behöver anlita en installatör, så kommer denne säkerligen inte att åtaga sig att installera en pump som han inte själv har levererat. Det är ingen svårighet att installera själv då det följer med bra anvisningar. Dock måste man ha tillgång till en vacumpump för att vacumpumpa rören efter installation och före igångkörning. Pumpen är "förfylld" med kylmedel för 4 meter rör, varför ingen extra fyllning behöver göras om du inte behöver längre rör. Det som inte levereras med pumpen är de kablar (5 ledare eller annat lämpligt material för att få 5 ledare mellan innerdel och ytterdel.) Anslutningsplintar i innerdel och ytterdel för dessa 5 ledare är mycket väl uppmärkta så det är en lätt match att koppla. Innerdelen är färdig med en stickpropp bara att sätta i vägguttaget.

T

Teddi

Guest

hallå nettan,,ja vräkte till med värstingen,,IVT,,walter hansson,,

10 års garanti,,hoppas man hänger med garantin ut:p

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Du skall passa dig för cicop vi köpte därifrån förut dom har inga garantier dom kallar det för uppackningsgaranti ? Garanti när värme pumpen står i karongen sen när du packar upp så är garantin borta ....
Jag kör med Pannasonic i mitt garage den har en funktion så man kan hålla 8° eller 10°
sen när jag skall ut o jobba so kopplar jag över till ex 20° Funktionen är för sommar stugor finns moden så ringer man upp för att få värme. kolla deras sida.
Hem

Om du köper som privatperson så gäller konsumentköplagen och då har du 6 mån "garanti" och upp till 3 års reklamationsrätt, lagen är tvingande. Om du köper som företag så gäller köplagen och då kan leverantören ta bort garantin eftersom lagen är icke tvingande.
Lennart

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det är alltså en luftvärmepump jag ska ha. Vi har en IVT i huset som vi hyr ut, den var svindyr men det var en helt annan sak där, den ska klara att hålla ett gammalt 1700-talshus i behaglig temp och vara driftsnål. I mitt förråd som ännu bara består av en nygjuten betongplatta är det inte så noga eftersom det kommer att vara välisolerat. Jag har 10 cm frigolit i plattan och i väggarna blir 15 cm isolering. Hade tänkt att ha 8-10 grader men blåsa på mer värme snabbt när jag ska ut och jobba där.

T

Teddi

Guest

precis..luftvärme,,ja gav 22 tusen,,men jag kan koppla en innerdel till,,

t.ex ett annat utrymme ludde,,kan du inte det?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej
Undvik Citcop i Kungsbacka. Jag köpte 2 pumpar från deras tidigare konkurslager. Båda slutade fungera och inga reservkort att finna trots idogt jobb med originalfabriken. Den sista åkte ut idag.

Istället har vi installerat flera från Jula. Zipro enl ovanstående inlägg, har funkat perfekt. Enkla att installera, ger bra värme, bra frostvaktsläge på 8 grader. Mycket prisvärd värmepump! hälsar Björn

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Ja, den verkar prima. Kolla även med Jula 4995:-. Intressant att kolla Citcop med org nr 556726-7827. De har mig o massor av missnöjda kunder. Jag köpte 2 pumpar för 18.000:-, bara gråimporterat skräp. De har återuppstått i Mölndal men jämför deras hemsida med allabolag.se Forum som detta är ett utmärkt sätt att informera om kundupplevelser! Hälsar Björn

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Se upp, vissa av de här Zibro värmepumparna är försedda med förfyllda rör och snabbkoppling mellan inne och utedel så att man kan sätta dom i drift på egen hand, andra modeller kräver normalt en kylmontör. Så den billigaste pumpen kan lätt bli den dyraste.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej.
Cheapys hemsida säger "Zibro. S-1326.
3 funktioner i 1; värme, kyla och avfuktning!
Frostskydd på utomhusenheten. Underhållsvärmefunktion 8C. För rum mellan 65 - 90 m³. Ej utrustad med Quick Connection System." Dvs EJ utrustad med snabbkoppling av rören. Kräver normalt en separat vacumpump och fyllmedel.

Julas Zibro är en annan pump från samma fabrik. Jämför prestandan men framför allt: "Enkel installation med snabbkopplingssystem för både el och köldmedium och ansluts via jordad stickpropp. Förfylld med köldmedium (700 g). Aktivt kol/3M HAF/screen-filter bidrar till behagligare inomhusluft"

Senast igår installerades en Jula Zibro pump i ett grannhus. Enkelt o smärtfritt, fungerar klockrent, hälsar Björn

Toppen