• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förslag på ny dekal ("skattemärke")

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Jag är ganska ny medlem i klubben och fick hem mina dekaler och nummer i somras. Efter lite övervägande (läs min fru sa till mig) har dessa inte kommit upp på bilen. Det har absolut inget med att jag skäms för klubben eller att jag inte vill att någon ska veta vem jag är, men de passar helt enkelt inte in på husbilen (enligt någon...).

Kom då att tänka på att det kanske skulle gå att få dekaler som inte var så stora att sätta som "skattemärke" på registreringsskyltarna, nu när dessa gått i graven. Har sett att vissa andra klubbar har sådana.

T.ex. att man har klubbens vinge överst och under står det "HBK" och under det "medlemsnummer". Visst det är inget man ser när man möter någon på stora vägen, men det syns t.ex. på en ställplats.

Detta kanske kunde vara ett sätt att få flera att visa att de tillhör klubben?

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på ny dekal ("skattemärke")

Hej Verkö!
Välkommen i gänget!
Gör som många av oss andra, sätt upp enbart "märket" och skippa siffrorna. De är väldigt fula och har igentligen ingen betydelse.
Hoppas ditt märke kommer upp och att du kommer att trivas med oss!
/ Frank

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tyvärr så är det olagligt att sätta på dekaler på skattemärkesplatsen .

Frågor & svar - Transportstyrelsen

Är det tillåtet att klistra något annat på den tomma platsen på registreringsskylten där kontrollmärket har suttit?

Nej, du får inte klistra något på registreringsskylten.*Men om ett märke har satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det inte tas bort. Du kan alltså låta det gamla märket sitta kvar.

------------------
Men sen är ju inte troligt att man blir stoppad och bötfälld för det , själv kör jag med hela fronten med eftermonterade Xenon.
Jag skulle också vilja ett snyggt märke där , kanske skall montera min DiTec dekal där .

F

F.d. 50036

Guest

När det nu snackas om klubbdekaler...

Är själv ingen fanatiker av dekaler men ideén med olika sätt att presentera sin medlemstillhörighet är inte fel. Det ena passar någon och dett andra passar någon annan!

Är just nu tom på ideér men dekaler har vi ju. Något märke som man kan sätta inne i bilen på en ruta (stort eller litet)? Magnetdekal? Kanske olika form på märket(stort, litet, runt, ovalt, fyrkantigt)?

Kanske onödigt men man vill ju att klubbmärket skall se "bra ut" där det sitter!?!

Styrelsen får som vanligt ta ställning och göra jobbet. Vill passa på att säga att ni gör jobbet bra (det är alltid lätt att sitta på åskådarbänken och ha ideer)! Samtidigt finns det alltid möjlighet till nya ideér!

Ha det gôtt alla klubbkompisar, Torbjörn :spinny: :spinny: :spinny:

F

F.d. 8036

Guest

ICKE REGLEMENTSENLIG EGISTRERINGSSKYLT

Ett fenomen ganska välkänt bland MC-folk då man tycker att den stora regskylten fullständigt förstör utseendet på cykeln.

Icke reglementsenlig inbegriper allt, dvs storlek, text, dekaler etc etc.
Kort sagt, det skall vara originalskylten i ursprungligt skick.

Bötesbeloppet är 1500 kr, kan vara onödigt.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

ICKE REGLEMENTSENLIG EGISTRERINGSSKYLT

Ett fenomen ganska välkänt bland MC-folk då man tycker att den stora regskylten fullständigt förstör utseendet på cykeln.

Icke reglementsenlig inbegriper allt, dvs storlek, text, dekaler etc etc.
Kort sagt, det skall vara originalskylten i ursprungligt skick.

Bötesbeloppet är 1500 kr, kan vara onödigt.

Jag har haft såna olagliga skyltar på mina choppers i över 20 år och ALDRIG blivit bötfälld eller ens stoppad för det. Har alltid haft en "riktig" i packväskan och vid besiktning.

F

F.d. 8036

Guest

Var glad för det du, alla har inte samma tur.

I Skåne har polisen haft nån sorts fokus på att kolla MC, ljud, skyltar, färg på blinkers, ja allt i princip.
Att du har den riktiga skylten med dig gör det ju inte den andra skylten mindre olaglig och bötfälld kan du ju bli ändå. Och dessutom, släpar du runt på den riktiga skylten är det ju för att du vet den andra är olaglig så då kan du ju inte heller skylla på okunskap.

Men det kan säkert gå bra 20 år till så jag kan bara önska lycka till.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Var glad för det du, alla har inte samma tur.

I Skåne har polisen haft nån sorts fokus på att kolla MC, ljud, skyltar, färg på blinkers, ja allt i princip.
Att du har den riktiga skylten med dig gör det ju inte den andra skylten mindre olaglig och bötfälld kan du ju bli ändå. Och dessutom, släpar du runt på den riktiga skylten är det ju för att du vet den andra är olaglig så då kan du ju inte heller skylla på okunskap.

Men det kan säkert gå bra 20 år till så jag kan bara önska lycka till.

Ja, jag menar ju inte att uppmana till olagligheter, jag bara menar att risken att bötfällas för att man har ett klistermärke på skylten är rätt obefintlig...
Faktum är att man ska ha en väldig otur om man öht åker dit på något gällande sitt fordon.

Men det är klart att man ska vara laglydig! ;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er en stor skilnad på en MC som i praksis måste bli stoppet for en teknisk kontroll og en bil som kan vinkes inn ved en ordinær poliskontroll. Et olaglig silt foran ses på lang avstand og polisen kan vinke inn. Et olaglig skilt bak ses ikke før det er for sent :D:mcride::D:D:D

F

F.d. 8036

Guest

Jag vet inte om dom 5 i klubben hemma som åkte fast i Lödde för några veckor sedan håller med dig. Böter och reg.besiktningar på löpande band.
Bl.a. skyltar, fel färg på blinkers, ej original avgassystem (ljudnivån är ju irrelevant i det fallet) samt avsaknad av reflex bak.

Dom tyckte det var rätt surt.

Det är bara en som inte behållit originalsystemet efter reg.besiktningen men han vågar istället knappt köra någonstans.

Men visst ska man ha oflyt för att åka dit.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Nu är vi väl kanske lite OT, men jag undrar om det inte har lite att göra med vad man åker på för hoj också. Förr i tiden blev folk automatiskt stoppade med chopper för att polisen inte kunde tänka sig att hojarna var lagliga.
Idag är reglerna sådana att även ganska extrema långgafflar o dyl ÄR relativt lagliga. Det enda jag åker dit på just nu är väl ljudet, och det får jag troligen bara ombesiktning på. Det är snarare sporthojarna som får all uppmärksamhet från ordningsmakten idag, polisen har lärt sig att vi som åker chopper kör relativt sakta, har oftast uppnått lite högre ålder och har lagt ner mycket tid och pengar på hojarna. Dom tycks faktiskt inte bry sig så mycket om "vanliga bikers" längre, vilket är skönt. Men kontentan av detta blir väl kanske att om husbilen är OK för övrigt så kanske man på sin höjd får ett påpekande om att man inte får ha klistermärken på skylten.

Men visst, är det "Harry Haffa" som stoppar dig så hjälper ingenting...

Får väl peta in en bild på nuvarande åkdon också innan jag slutar med OT och låter tråden återgå till HBK-dekaler! :)

227612_10150175471008692_671868691_6982591_6599851_n.jpg

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har klistrat M:s (Motormännens) dekal fram på reg.,skylten mellan bokstäver & siffror bara för att dom "Norske" inte skall förväxla mej med en annan här uppe i högan nord!
Mvh.

F

F.d. 8036

Guest

Jag vet inte om dom 5 i klubben hemma som åkte fast i Lödde för några veckor sedan håller med dig. Böter och reg.besiktningar på löpande band.
Bl.a. skyltar, fel färg på blinkers, ej original avgassystem (ljudnivån är ju irrelevant i det fallet) samt avsaknad av reflex bak.

Dom tyckte det var rätt surt.

Det är bara en som inte behållit originalsystemet efter reg.besiktningen men han vågar istället knappt köra någonstans.

Men visst ska man ha oflyt för att åka dit.

F

F.d. 5322

Guest

Det förvånade i alla fall mig, att man inte får sätta dekaler istället för skattemärket.
Är det inte Jula som säljer landskapsmärken till just den platsen?
Vad det gäller HBK-dekaler, har tanken slagit även oss, att det kanske skulle gå att sätta dekalen i nedre vänstra hörnet av framrutan. Den hörnan har man ändå ingen nytta av. Siffrorna skulle kanske också kunna finnas i vitt? Sätter man blå på rutan så syns de inte.
Problemet med en blå dekal är detsamma som för siffrorna tyvärr. Den syns inte lika bra men å andra sidan så kan man inte "skylla" på att lacken blir förstörd. :D

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Jag har funderat på att byta ut listen som håller fast nummerplåten oftast är det reklam för bilhandlaren där tror inte att den listen kostar många kronor
Eller ta fram en smal dekal att klistra över
Hittade en 3D variant av listen kanske något för klubben ?
Skylthållare Företag B2B - 3D Skylthållare

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag förstår inte inte riktigt syftet och tanken med en ny dekal. Det borde räcka med den dekal vi har, som är både snygg och syns väl.
Däremot så tycker jag att det är hög tid att sluta med medlemsnumret. Hur kul kommer det att vara att åka omkring med ett femsiffrigt nummer?
Det borde räcka med registreringsnumret som alla redan har. På vår husbil finns inget medlemsnummer och jag tror inte att vi är ensamma om detta.
V-backen ;)

Toppen