• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förskottsbetalning vid köp av ny husbil

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Ni som har erfarenhet vid nybilsköp är det brukligt att man betalar 20 % i förskott innan man får sin nya husbil. Tänk om firman skulle gå i konkurs innan man hinner få sin bil då står man där med en förskottsbetalning på ca 120 000:- men ingen bil.
Hur har Ni gjort?

K

Kimobo

Guest
Sv: Förskottsbetalning vid köp av ny husbil

Ge dem inte pengar utan en bankgaranti, det har samma värde för dem och du är på den säkra sidan. Men ha firman att betala garantikostnaden.
Leif

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är inte ovanligt med en handpeng som man förlorar om man bryter avtalet. Bilar idag är ofta kundbyggda och handlaren blir stående med en bil som kanske inte helt passar nästa kund vilket leder till att han får sänka priset och förlorar pengar. Att betala i förskott för kundanpassningar och tillbehör blir därför logiskt. Köper du en helt standard lagerbil så bör du inte behöva betala någon större handpeng utan enbart täcka räntekostnaden fram till leverans. Ta en kreditupplysning på handlaren så blir bankgarantin onödig.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

No way.
Jag skulle möjligen kunna tänka mig att skriva på ett kontrakt där jag får en straffavgift om JAG bryter kontraktet. Handlarna får faktiskt ta en viss risk, det är väl en anledning till att dom finns som jag ser det. Det var aldrig tal om något förskott när vi köpte ny bil hos Lindströms i Bålsta förra året, då hade det fått vara.

Detta förutsatt att det är en någotsånär standardbil man beställer så klart, vid rena specialbyggen kan jag köpa att det är annorlunda.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Om det behövs lämna då en bankgaranti. Som tidigare person sa. En konkurs kan komma snabbt.

Kom ihåg att i köpeavtalet också skriva in senaste leveransdag då köpeavtalet automatiskt hävs om bilen inte blir levererad i tid. Annars kan du sitta en hel sommar och vänta på en bil som inte kommer.

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Ett litet tips när ni förhandlar med leverantörer.
Börja alltid med att förhandla fram priset på objektet (annars finns risken att garantikostnaden ingår i f-priset) och om sedan leverantören begär förskott börja då med att begära en ovillkorlig bankgaranti (vilket de förmodligen inte går med på) för att sedan övergå till att förhandla om en villkorad garanti.
Leverantören ska alltid betala kostnaden för garantin eftersom de ju vill låna pengar av köparen. Om leverantören har en hög kreditvärdighet, så bör kostnaden för garantin vara låg
Hälsn
Lenmar

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Jag förstår inte vad du menar med garanti och förskottbetalning??

Toppen