• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försökskanin eller?

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Var och hämtade ut ny medicin idag på apoteket. (blodtryckspiller)
Fick piller burkarna och jaha ytterligare ett nya fabrikat på pillren.
Varför är det så.
Ja ja jag vet att de alltid söker efter det billigaste läkemedlet
för att spara pengar (förresten till vem).
Men är det verkligen så att det är samma substanser i de
olika fabrikaten. Är det inte så att många mediciner
är patentskyddade. Kan då andra "pillertrissare" (tillverkare)
göra samma piller utan att inkräkta på patentet.

Man får alltid en stor olustkänsla i kroppen, när de piller man fått utskrivna tidigare,
alltid skall bytas ut mot andra fabrikat.
Är det verkligen samma substanser i de olika fabrikaten.
När man tar dem så funderar man på om det händer något med en eller ej.

Okej jag vet detta hör inte till husbilslivet. Men tror att det är flera medl.som använder piller.

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Försökskanin eller?

Mig veterligen så har tillverkarna patent under en viss tid.
Efter den tiden ska det vara fritt fram för konkurrenter att
tillverka samma piller.
Besparingen gör du och staten som betalar då många har frikort.
Hoppas att jag inte far med osanning i min hörsägen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en går inn og leser papiret som ligger med i pakken så står det der hva som er det aktive stoffet. Mange viktige medisiner er endast varemerke beskyttet slik at andre produsenter kan lage piller med de samme virkestoff. Det som skiller er i noen tilfeller hvilke fyllstoff som er benyttet.

Et eksempel er det mye brukte Voltaren med virkestoff Diclofenac, flere produsenter bruker varenamnet Diclofenac - men endast en Voltaren og Voltarol. Dette er medisiner som legemiddelerket i Norge nå har sendt ut rundskriv om at legene ikke får skrive ut resepter til personer med hjerteproblemer - kombinasjonen kan lett bli fatal. Selv personer uten kjente hjertefeil har fått hjertestans under belastning - mest kjent er endel tilfeller fra fotball-banen hvor en spiller faller om med hjertestans. Nesten uten unntak har spilleren blitt behandlet med Voltaren for en skade like før, og hadde ennå ikke sluttet med pillene.

F

F.d. 30092

Guest

Ibland får man välja mellan Pest eller Kolera?
Christer

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Jag äter också blodtryckspiller och det byts ut som du skriver lite då och då . Vid ett tillfälle fick jag en ny sort som inte funkade för mig , kunde inte sova .Ringde läkaren och fick byta tillbaka till det jag haft tidigare , så numera står det att det ej får bytas ut mot något annat märke .Sevallbo

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det verkar vara väldigt svårt för en läkare att ta bort en medicin som en annan läkare har skrivit ut! När jag började med LCHF så sjönk blodtrycket som en sten och jag fick blodtrycksfall så jag slutade med mina blodtryckspiller på eget bevåg. Ibland tar jag en halv tablett när jag har slarvat med kolydratintaget!

Jag minns en episod från den tiden jag fortfarande var aktiv i arbetslivet. En läkare sa till mig ungefär så här: "men du arbetar ju, du ska ha riktiga blodtryckspiller" och så skrev hon ut bra sådana. Frågan blir ju då vilka mediciner arbetslösa får! Finns här någon sorts diskriminering, tro? :cool:

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Idag är det lätt att kontrollera på Fass eller liknande på nätet vilka ingredienser som ingår i en viss medicin. Min medicin har gått ned från 1300 kr/98 piller till ca 100. Samma ingredienser i de 4 olika varianter som jag fått ut under det senaste året. En stor besparing både för mig och skattebetalarna!

F

F.d. 52943

Guest

Problemet med patent i läkemedelsbranschen är att patent måste sökas väldigt tidigt under processen att ta fram ett nytt läkemedel. (Om inte riskerar man att konkurrenterna snor ide'n) Patent för läkemedel gäller som längst i 20 år.

Processen att att ta fram ett helt nytt läkemedel (ny unik substans) genom alla långtidsprövningar som krävs för registrering, kan lätt ta 15 år eller mer av den patentskyddade tiden. Då återstår inte så många år under patentskydd för att tjäna ihop till forskningskostnaderna, speciellt om man betänker att det bara är runt en av 100 lovande testsubstanser som når marknaden och kan registreras och börja säljas. Efter några år är det fritt fram att tillverka och sälja billiga kopior, som inte behöver bidra till att betala några utvecklingskostnader. Därav den stora prisskillnaden mellan originalpreparat och kopior. Tillverkningskostnaden vanligen är en obetydlig bråkdel av forskningskostnaden bakom en ny substans.

(Som ni möjligen anar av svaret ovan har jag tillbringat mitt yrkesverksamma liv i läkemedelsbranschen och har en del åsikter om prissättning på läkemedel/kopior.)

F

F.d. 53358

Guest

Ritva har cancer och måste ha starka medeciner. Apoteken vill byta ut medecinerna, med jämna mellanrum, jag vägrar. Jag tycker Ritva har nog med problem och behöver inga fler som allergier o liknande. Jag betalar mellanskilnaden, det blir inte så mycket och framför allt Ritva behöver inte vara orolig. De medeciner hon har fungerar, utan större biverkningar. Jag skulle aldrig chansa för några futtiga kronor.

Ritva ska må bra och det hoppas ni också gör.

Ha en bra dag Uno

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Behöver inte alltid vara problem heller. Jag äter dagligen mycket mediciner och har så gjort i ett antal år. Jag har fått utbytt något varje gång jag hämtat ut sedan detta systemet började, men peppar peppar, än har inga problem alls uppstått!

Toppen