• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäljningssiffror för husbilarna i Juni

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Av de husbilar som redovisas i statistiken (nyregistreringar, 3 senaste årsmodellerna) är ca 90 procent tillverkade i Sverige eller importerade/införda av registrerad importör. Övriga ca 10 procent är importerade/införda av företag som ej är registrerad importör eller av privatperson.

Till detta kommer husbilar äldre än 3 år som importerats/införts av företag som ej är registrerad importör eller av privatperson. Detta antal är ca 40 procent större än de som är importerade/införda av företag som ej är registrerad importör eller av privatperson.

Pålle
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tack igen för siffrorna!

Då blir det ungefär så här:
2013-2019

Nyförsäljning av handlare = 54000 bilar
Sidoimport nya bilar privat = 6000 bilar

Import äldre bilar av handlare 60% * 20000 = 12000 bilar
Sidoimport äldre, privat 40% * 20000 = 8000 bilar

Två saker som förvånat:
Skrotning på 0,85%! vilket gör att antalet bilar ökar trots dålig försäljning. Siffran kommer att öka, försäljningen har accelererat senaste 20 åren så är de flesta bilar ganska nya.
Trodde även att privatimporten var större än den pga. stor prisskillnad. Troligen värdesätter man tryggheten i att handla här hemma vilket är bra.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
@JonasS: Tyvärr har du rört ihop begreppen.

Exempel: Det du kallar "Sidoimport nya bilar privat" omfattar både fordon som är importerade/införda av företag som ej är registrerad importör och fordon som är importerade/införda av privatperson.

Baserat på de siffror jag tidigare presenterat, ser det ut så här för perioden 2013 - 2019 (avrundade siffror):
Totalt nyregistrerat av de tre senaste årsmodellerna: 34.600
Av dessa är 3.500 importerade/införda av företag som ej är registrerad importör eller är importerade/införda av privatperson. (Fördelningen mellan dessa två kategorier är obekant.)
Resterande, 31.100 husbilar, är tillverkade i Sverige eller importerade/införda av registrerad importör.
Till detta kommer 4.900 husbilar som är äldre än tre år, som alltså inte finns med i nyregistreringsstatistiken. Dessa är importerade/införda av företag eller importerade/införda av privatperson. (Fördelningen mellan dessa två kategorier är obekant.)

De analyser du försöker göra går inte att göra utan att ha tillgång till det fullständiga råmaterialet från Transportstyrelsens bilregister.

Pålle
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En parentes angående importpriserna: Prisskillnaden för import från Tyskland vs köp i Sverige har enligt min erfarenhet svängt och nästan blivit det omvända.
Sålde och köpte bil i våras och har haft bra koll på Blocket och Mobile.de under rätt lång tid. Många bilar är dyrare i Tyskland än hemma nu trots en eventuell Coronarusch här. Möjligen går det att spara lite på exklusivare/dyrare modeller då det finns fler att välja på i exempelvis Tyskland.
Skall bli intressant att se vad statistiken visar framöver.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En parentes angående importpriserna: Prisskillnaden för import från Tyskland vs köp i Sverige har enligt min erfarenhet svängt och nästan blivit det omvända.
Sålde och köpte bil i våras och har haft bra koll på Blocket och Mobile.de under rätt lång tid. Många bilar är dyrare i Tyskland än hemma nu trots en eventuell Coronarusch här. Möjligen går det att spara lite på exklusivare/dyrare modeller då det finns fler att välja på i exempelvis Tyskland.
Skall bli intressant att se vad statistiken visar framöver.

Det är ju en rejäl Coronarusch i Tyskland också, betydligt kraftigare än här tror jag!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
En parentes angående importpriserna: Prisskillnaden för import från Tyskland vs köp i Sverige har enligt min erfarenhet svängt och nästan blivit det omvända.
Sålde och köpte bil i våras och har haft bra koll på Blocket och Mobile.de under rätt lång tid. Många bilar är dyrare i Tyskland än hemma nu trots en eventuell Coronarusch här. Möjligen går det att spara lite på exklusivare/dyrare modeller då det finns fler att välja på i exempelvis Tyskland.
Skall bli intressant att se vad statistiken visar framöver.

Vi tittade på ny bil på Düsseldorf mässan 2018. Den tyske representanten var intresserad av att ta min svenskregistrerade bil i inbyte. Fick prislistor med hem, jämförde med ny bil hos Bengt i Ö. Med samma utrustning 40 kkr billigare att handla i sverige
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden för mig som privatkonsument att:

Köpa bil av registrerad- oregistrerad importör?
Garantier?
Nya skatten för nyare bilar?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
@JonasS: Tyvärr har du rört ihop begreppen.

Exempel: Det du kallar "Sidoimport nya bilar privat" omfattar både fordon som är importerade/införda av företag som ej är registrerad importör och fordon som är importerade/införda av privatperson.

Baserat på de siffror jag tidigare presenterat, ser det ut så här för perioden 2013 - 2019 (avrundade siffror):
Totalt nyregistrerat av de tre senaste årsmodellerna: 34.600
Av dessa är 3.500 importerade/införda av företag som ej är registrerad importör eller är importerade/införda av privatperson. (Fördelningen mellan dessa två kategorier är obekant.)
Resterande, 31.100 husbilar, är tillverkade i Sverige eller importerade/införda av registrerad importör.
Till detta kommer 4.900 husbilar som är äldre än tre år, som alltså inte finns med i nyregistreringsstatistiken. Dessa är importerade/införda av företag eller importerade/införda av privatperson. (Fördelningen mellan dessa två kategorier är obekant.)

De analyser du försöker göra går inte att göra utan att ha tillgång till det fullständiga råmaterialet från Transportstyrelsens bilregister.

Pålle

I och med att jag rört om i siffrorna har jag ju ändå fått veta mycket mer än jag och de flesta andra på forumet visste innan!
Sidoimporten eller vad man ska kalla den sträcker ju sig från allt från privatpersoner och småfifflare med kontoret på fickan till mer seriösa företagare. Blir inte lätt att härleda alla dessa inregistreringar till vettig statistik.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
@JonasS: Tyvärr har du rört ihop begreppen.

Exempel: Det du kallar "Sidoimport nya bilar privat" omfattar både fordon som är importerade/införda av företag som ej är registrerad importör och fordon som är importerade/införda av privatperson.

Baserat på de siffror jag tidigare presenterat, ser det ut så här för perioden 2013 - 2019 (avrundade siffror):
Totalt nyregistrerat av de tre senaste årsmodellerna: 34.600
Av dessa är 3.500 importerade/införda av företag som ej är registrerad importör eller är importerade/införda av privatperson. (Fördelningen mellan dessa två kategorier är obekant.)
Resterande, 31.100 husbilar, är tillverkade i Sverige eller importerade/införda av registrerad importör.
Till detta kommer 4.900 husbilar som är äldre än tre år, som alltså inte finns med i nyregistreringsstatistiken. Dessa är importerade/införda av företag eller importerade/införda av privatperson. (Fördelningen mellan dessa två kategorier är obekant.)

De analyser du försöker göra går inte att göra utan att ha tillgång till det fullständiga råmaterialet från Transportstyrelsens bilregister.

Pålle
Intressant och siffrorna förvånar mig, trodde faktiskt att den s.k. sidoimporten representerade en större procentuell del av totalen.

Pålle, tack för att du delar med dig av kunskapen och informationen.

Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är ju en rejäl Coronarusch i Tyskland också, betydligt kraftigare än här tror jag!

För 1:a halvåret 2020 ser de tyska nyregistreringssiffrorna ut så här:
Husvagnar: -13,8 %
Husbilar: +11,5 %

Så här ser motsvarande svenska siffror ut:
Husvagnar: +6,52 %
Husbilar: -13,68 %

Den Corona-rush vi upplever här i Sverige gäller främst husvagnar (både nya och begagnade) samt begagnade husbilar. (Tyvärr finns inte någon officiell statistik över begagnathandeln.) När det gäller husbilar, har ju den ohemula beskattningen gjort att försäljningen sjunkit.

Pålle
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Min känsla är att det funnits mellan 6 500 - 7 500 husbilar till salu på blocket, den högre siffran på vintern
Idag är det ca. 5 300, vilket innebär en merförsäljning av mer än 1 000 bilar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Omöjligt att dra den slutsatsen om antal sålda bara baserat på antal aktiva annonser. Ett färre antal annonser kan t.ex. också bero på att man inte vill/vågar sälja nu p.g.a smittorisken och därför väntar ett år med ett byte till ny/annan bil eller att man väntar en sommar till innan man gör sig av med husbil för gott.
Men visst verkar det som att det säljs klart många fler bilar. Speciellt billigare bilar under 150.000:- försvinner fort från Blocket.
Det lär förmodligen lugna ner sig om några veckor när många "spontanköpare" är i slutspurten på semestern.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Såg en intervju med en chef på Blocket för lite sedan, men kan inte hitta den nu. Handlade om Corona och ökad efterfrågan på just husbilar. Han nämnde tre saker, husbilarna såldes snabbare än någonsin, publicerade snittpriser på husbilarna var 22% högre än förra sommaren och att antalet husbilar på Blocket just då var ungefär hälften till antalet i jämförelse med förra året. Det sista tolkade jag som underförstått, att det helt enkelt sålts flera husbilar den här våren.

TommyD
 
Toppen