• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäljningsrekorden fortsätter i Tyskland

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
CIVD bekräftar att försäljningenrekorden för husbilar i Tyskland fortsätter, Europas viktigaste marknad för fritidsfordon. Husbilsregistreringarna ökade första kvartalet med 23,9 procent, i antal var det 19 058 husbilar, vilket är nytt rekord för ett första kvartal. Däremot backade husvagnsförsäljningen med 15,6%.

Detta trots att man den 1:a januari tog bort den för pandemin införda skatterabatten 2020. Men den exeptionella ökningen i mars på 52,4% för husbilar, kan vara en reaktion på att försäljningen i januari och februari hölls tillbaka, troligen gjordes den i december på grund av den kommande skattehöjningen.

En gissning bara, men det kan troligen blir besvikna husbilsintresserade den här sommaren, när de blir varse om att det är brist på nya/nyare husbilar till försäljning.
Källa: CIVD. Aktuelle Neuzulassungszahlen

Tommy
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hela årsproduktionen för 2021 var nog fullbokad redan i höstas för flera HB märken, så det var då som dom svenska handlarna skulle beställt produktionsplatser på banden i fabrikerna. Så frågan är hur många får dom hem?
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hela årsproduktionen för 2021 var nog fullbokad redan i höstas för flera HB märken, så det var då som dom svenska handlarna skulle beställt produktionsplatser på banden i fabrikerna. Så frågan är hur många får dom hem?
När jag var och hämtade min nya bil hos Tumbo i mars i år så skulle de beställa de första 2022 för att få en tidig leveranser av dem med tanke på att 2021 i princip var slutsålda.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men är det verkligen en brist på husbilar? På vissa speciella nybilar kanske men andra?
Tittar man på blocket så finns det drygt 3.400 annonser idag. Nya annonser kommer till varje dag i takt med att vissa säljs och det är nytt och begagnat i alla klasser. Att det kanske fanns fler annonser förra året vid den här tiden betyder ju inte att det är brist på bilar.

Man får inte glömma att det naturligtvis ligger i handlarnas intresse att skicka sådana signaler så vi skall känna stress och bli oroliga för att vi kanske missar "fyndet" vi tittar på eller kanske helt bli utan bil. Skynda köp nu!!
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Lite märkligt att försäljningen ökar så i Tyskland. Läste att det är förbjudet att stå på ställplatser om man är turist nu pga av Coronan, men man tror väl att pandemin ska klinga av och att restriktionerna upphör.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men är det verkligen en brist på husbilar? På vissa speciella nybilar kanske men andra?
Tittar man på blocket så finns det drygt 3.400 annonser idag. Nya annonser kommer till varje dag i takt med att vissa säljs och det är nytt och begagnat i alla klasser. Att det kanske fanns fler annonser förra året vid den här tiden betyder ju inte att det är brist på bilar.

Man får inte glömma att det naturligtvis ligger i handlarnas intresse att skicka sådana signaler så vi skall känna stress och bli oroliga för att vi kanske missar "fyndet" vi tittar på eller kanske helt bli utan bil. Skynda köp nu!!

Jag förstår det som att det är en brist hos en del av handlarna, det kommer fortfarande till många förstagångsköpare som inte har något inbyte, och därmed sinar beståndet av begagnade husbilar snabbare än vad handlarna önskar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det kan nog vara så att handlarna upplever det så ur sitt perspektiv för att dom önskar att dom hade just exakt den biltyp hemma som spekulanterna på besök vill ha. Med extramånga besökare i hallen blir det fler som inte kan hitta just sin bil där och varje som vänder tomhänt är ju en missad affär för den säljaren. Det svider givetvis.

Men tittar man på Blocket nu idag så är det 3432 husbilar till salu varav 2812 faktiskt också står hos handlare.
Som köpare ser det ju ut som att det finns fortsatt gott om bilar att välja på. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Går man i säljtankar så är det nog nu man ska göra slag i saken, tveksamt ifall priserna stiger så mycket mer,
i alla fall helt klart säljarens marknad idag.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Förra året denna tiden låg det runt 6500 bilar till salu på blocket har ja för mig. Vissa märken är redan slutsålda av 2022 års produktion, det vet jag bestämt. Så ja, det är inte lika lätt att hitta en bil idag.
 
Toppen