Sv: Försäljningsförbud för led-lampor!
Har man arbetat med belysning i mer än 35år av sitt liv, så har man fått någon erfarenhet av allt som rör sig i belysningsbranschen.
En LED "LysDiod" är en halvledare "motstånd" är dessutom en speciell halvledare.
Lysdioden uppfanns av en Ryss i mitten av 1920-talet, i början av 1950 talet började man utveckla den till att användas i belysnings produkter. Den första lysdioden i många olika färger utvecklades 1962, från år 2004 använder man lysdioden i samtliga ljuskällor.
I dag finns dessa i samtliga olika produkter. Utvecklingen går som alla förstår med enorm hastighet framåt i utveckling.
En Lysdiod är gjord i allmänhet av kisel och germanium.
Konventionella Lysdioder är tillverkade av oorganiska mineraler som ger följande ljus:
AlGaAs = Rött och Infarött
GaAsp= Rött, Orange och Gult
GaN = Grönt
ZnSe= Blått
SiC= Blått
C= Ultraviolett
Med dessa får man ljusspektrat.
Dessa blandas ihop för att få de ljusfärger som vi använder: Varmvit, Vit, Dagslkus och Kallvit .
Sedan finns det Power-LED som ger det absolut bästa ljusutbytet. Nackdel: Priset är något högre än för typ SMD 3528 och 5050. Nu kommer SMD 5060.
Som jag känner till finns det idag 3st världkännda LED"Lysdiod" tillverkare: Cree, Edison SMD och Epistar, dessa är Amerikanska bolag och har sina fabriker i Taiwan, att sedan hela produkten sammansätts på fastlandet "SHENZEN och GUANGZHOU. Sedan finns det otal olika plagiat.
Detta med som några uttrycker med orden KINA SKIT, det har med sanningen något överdrivet, Köper man direkt av Tillverkaren så finns det inget skit, men går man över Handelshusen som förmedlar ALLT som säljes i KINA så vet man inte vad man får.
Man får vad man betalar!
PS! Har besökt många av dessa fabriker i ovan nämnda städer och olika mässor.
Som upplysning kan jag berätta att: SHENZEN är en något så när liten stad i KINA "12 miljoner" och där finns över 1.800 fabriker som ENBART har samman sättning av LED-produkter. Har besökt ett flertal olika fabriker runt vår omgivning i världen som har och tillverkar ljuskällor, från ASIEN till EUROPA under min yrkessamma liv.
Det är strömmen som bestämmer dess ljusstyrka, Varierar mellan 1,9 V till c:a 3,6 V.
Detta är i stora drag vad en LED "Lysdiod" är.
För närvarande är jag verksam inom ENERGIEFFEKTIVIFÖRETAGEN EEF och har nära kontakt med Ljusforskare på LUNDS Tekniska HÖGSKOLA.
Nu har jag klar gjort alla missuppfattningar och avslutar detta.