• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäljningsförbud för led-lampor!

F

F.d. 1370

Guest
Finner i dagens Sydsvenskan denna artikel om att led-lampor kan vara farliga i olika avseenden. Dock ej för människor. Det allvarliga är tydligen att de kan ge störningar på elnätet och på annan elektronik, bl a internetuppkopplingar.

Intresset för LED är ju stort, med många installationer i våra bilar. Vad jag förstår gäller det mest vid 230 v-uppkoppling.

Länkar till artikel och till Elsäkerhetsverkets sida med försäljningsförbud. Här finns tre punkter om led-lampor.

Led får försäljningsförbud - Sverige - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Försäljningsförbud

Vore intressant att höra era synpunkter. Vi har ju flera led-experter.

Nils

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Försäljningsförbud för led-lampor!

Er ikke spesialist, men litt mer forskende enn de fleste.
Selve LED kretsen jobber med en kontrollert strøm og en spenning under 20V.
For å klare dette direkte fra 230V så inneholder lampen en spenningsregulator - ofte av PWM typen (Puls vidde modulering). Om denne ikke skjermes riktig kan den sende radioforstyrrelse både gjennom luften og på ledninene.

Den lampen som fikk forbud sendte ut forstyrrelser over det som er lovlig i Europa.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har bytt 25 smålampor och satt in 10m led-band. Inga problem med vare sig TV, Radio, mobil, 3G eller Net1. Samtliga ledlampor inköpta av klubbens båda leverantörer.

Installationerna utförda med kunskap.

:santa-5-icon:

F

F.d. 16416

Guest

Har också bytt alla lampor till LED och några LED-slingor.
När jag släcker den längsta av LED-slingorna, så lyser den med successivt minkad styrka tills den efter några sekunder blir helt svart.
Vad kan detta bero på eller är det normalt? Har kopplat rätt till plus och minus.
Annars fungerar allt helt OK.

Roadglider

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag har bytt 25 smålampor och satt in 10m led-band. Inga problem med vare sig TV, Radio, mobil, 3G eller Net1. Samtliga ledlampor inköpta av klubbens båda leverantörer.

Installationerna utförda med kunskap.

Det står att det gäller störningar på nätkommunikation inte i luften.
Är det så alvarligt som man skriver så kommer det bli stora problem med elmätaravläsningar som till största delen PLC kommunicerar.

Problemet finns redan och ökar kraftigt den här tiden på året när alla ljuslingor m.m. som har transfomatorer monteras. Billigt Kina skräp som inte följer EU kraven.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Har också bytt alla lampor till LED och några LED-slingor.
När jag släcker den längsta av LED-slingorna, så lyser den med successivt minkad styrka tills den efter några sekunder blir helt svart.
Vad kan detta bero på eller är det normalt? Har kopplat rätt till plus och minus.
Annars fungerar allt helt OK.

Roadglider

Jag har ett demo-band på jobbet. Om jag bryter strömmen vid bandet slocknar det helt men om jag bryter 220V lyser det en stund, troligen kvarvarande energi i en condensator (gammal skrivar-trafo).

S

suneAl

Guest

Kunde inte låta bli att svara .

LED är ett ELEKTRISK MOTSTÅND, därför bör en armatur med LED-Lampa vara JORDAD som det är med alla elektroniska produkter.
PS! Man kan få sörningar "transienter" på elnätet.
Då har man inte dessa problem.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Att kalla LED för elektrisk motstånd tycker jag är vilseledande. LED är en diod gjord i sådana matrial att den avger strålning i det synliga området (till skillnad mot tex IR-dioder som ger infraröd strålning) om man driver en ström genom dem. Att det är en diod innebär att strömmen bara går att driva ena hållet.
Drivspänningen brukar ligga någonstans mellan 2,8 -3,5v. MEN LED bör/skall drivas med kontant strömkälla. Dvs drivkällan anpassar spänningen så att strömmen får ett fast värde oberoende av vilken temperatur dioden har. Små LED (tex 0,1 w) går hyfsat bra att driva med bara ett motstånd i serie med dioden från 12v. Nackdelen är att man bränner upp minst dubbla effekten i motståndet. Och med en 1w LED blir det ohållbart, med ett seriemotstånd eller serieregulator drar det plötsligt över 4w. Men då kan man ta 3 st 1w LED och lägga i serie och får då 3w till LED och drygt 1w i serieregulaorn.
Serieregulatorn jag talar om är en spänningsstab som koppas så att den blir en konstantströmregulator (tex LM 317).
Men för att få ner förlusterna i matningskretsen till LED-lampor som blir orimliga vid 230v med serieregulator, använder man switchomvandlare. dvs man likriktar och hackar upp likspänningen med en transistor och transformerar ner till lämplig spänning och ström för LED:en.
Och det är har störningsproblematiken kommer in. Switchomvandlare har en tendens att ge transienter som ger störningar och måste dimensioneras noggrant och ändå avskärmas och filteras för att hamna på godtagbara nivåer. Och detta ska få plats mellan gängan och glaset på en 230 LED-lampa
Ja det här blev visst en lång utläggning om än ofullständig för att tala om att LED är inte bara ett elektrisk motstånd. Det är däremot en glödlampa.
// Göte J

S

suneAl

Guest

Expertisen har talat !

Fortfarande är en DIOD ett ELEKTRISK MOTSÅND.

F

F.d. 53078

Guest

Expertisen har talat !

Fortfarande är en DIOD ett ELEKTRISK MOTSÅND.

Hmmm den utgör ett elektriskt motstånd i en krets. Annars skulle den inte lysa. Men den är inte ett elektriskt motstånd, den är fortfarande en diod. Om man nu skall vara petnoga.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Husker godt de første dioder tidlig 60 tall, germanium med nesten null motstand den ene veien og uendelig motstand den andre til noen brukte litt for høy spenning og brente bort hele dioden. I en lysdiode gjøres noe energi om til lys på en fast bølgelengde, uten målbar varme når en ikke holder på med ir-led som gir varmestråling på en bølgelengde.

Dagens hvite led er en hybrid løsning med en uv-led under et lag med fluoriserende materiale og dekket med et uv-dempende klart materiale.
Levetiden på monokrome led er nærmest ubegrenset, på hvite er begrensningen i det fluoriserende belegget.

Rent 12V led lamper er normalt med en resistor som strømbegrenser i serie med 1 til 3 dioder. Lamper med høyere spenning inn eller stort spenningsområde - eksempel 10 til 30 V er med en switch mode regulator som enten gir konstant strøm eller regulert spenning ut. Det å lage en slik uten EMS er ikke umulig, men kan koste endel utviklingsarbeid.

S

suneAl

Guest

Har man arbetat med belysning i mer än 35år av sitt liv, så har man fått någon erfarenhet av allt som rör sig i belysningsbranschen.

En LED "LysDiod" är en halvledare "motstånd" är dessutom en speciell halvledare.

Lysdioden uppfanns av en Ryss i mitten av 1920-talet, i början av 1950 talet började man utveckla den till att användas i belysnings produkter. Den första lysdioden i många olika färger utvecklades 1962, från år 2004 använder man lysdioden i samtliga ljuskällor.
I dag finns dessa i samtliga olika produkter. Utvecklingen går som alla förstår med enorm hastighet framåt i utveckling.

En Lysdiod är gjord i allmänhet av kisel och germanium.

Konventionella Lysdioder är tillverkade av oorganiska mineraler som ger följande ljus:
AlGaAs = Rött och Infarött
GaAsp= Rött, Orange och Gult
GaN = Grönt
ZnSe= Blått
SiC= Blått
C= Ultraviolett

Med dessa får man ljusspektrat.

Dessa blandas ihop för att få de ljusfärger som vi använder: Varmvit, Vit, Dagslkus och Kallvit .

Sedan finns det Power-LED som ger det absolut bästa ljusutbytet. Nackdel: Priset är något högre än för typ SMD 3528 och 5050. Nu kommer SMD 5060.

Som jag känner till finns det idag 3st världkännda LED"Lysdiod" tillverkare: Cree, Edison SMD och Epistar, dessa är Amerikanska bolag och har sina fabriker i Taiwan, att sedan hela produkten sammansätts på fastlandet "SHENZEN och GUANGZHOU. Sedan finns det otal olika plagiat.

Detta med som några uttrycker med orden KINA SKIT, det har med sanningen något överdrivet, Köper man direkt av Tillverkaren så finns det inget skit, men går man över Handelshusen som förmedlar ALLT som säljes i KINA så vet man inte vad man får.
Man får vad man betalar!

PS! Har besökt många av dessa fabriker i ovan nämnda städer och olika mässor.
Som upplysning kan jag berätta att: SHENZEN är en något så när liten stad i KINA "12 miljoner" och där finns över 1.800 fabriker som ENBART har samman sättning av LED-produkter. Har besökt ett flertal olika fabriker runt vår omgivning i världen som har och tillverkar ljuskällor, från ASIEN till EUROPA under min yrkessamma liv.

Det är strömmen som bestämmer dess ljusstyrka, Varierar mellan 1,9 V till c:a 3,6 V.

Detta är i stora drag vad en LED "Lysdiod" är.

För närvarande är jag verksam inom ENERGIEFFEKTIVIFÖRETAGEN EEF och har nära kontakt med Ljusforskare på LUNDS Tekniska HÖGSKOLA.

Nu har jag klar gjort alla missuppfattningar och avslutar detta.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det lampan på bilden eller gäller det ledlampor generellt?

Vore det inte bättre om man visade vilken eller vilka lampor det gäller?

Led_1026854a.gif

F

F.d. 1370

Guest

Anders,

Du har rätt i att det är lampan på bilden, som ej blivit godkänd. Samtidigt skriver man att varannan lampa ej blivit godkänd av Elsäkerhetsverket. Dessa har stoppats innan de kommit ut i handeln, vilket tydligen "bildlampan" inte gjort.

Har läst Elsäkerhetsverkets sidor i ämnet, men hittar inget specifikt om icke gokända märken.

Min fråga föranleddes av att jag är i färd att byta till LED i bilen (och även i huset). Då jag är helt novis vad gäller LED, så är jag mest intresserad av att få en godkänd utrustning. Frågan är också om utfärdade säljförbud gäller enkom "vanliga lampor" eller om någon vet läget för slingor.

Jag har googlat på många, många sidor och förstår alltmer att det är ett komplicerat område. Speciellt svårt för mig, utan någon djupare kunskap i LED-världen..

Nils

F

F.d. 29841

Guest

Hej DI igår
Drygt hälften av de led-lampor som Elsäkerhetsverket testat den senaste tiden har fått försäljningsförbud eftersom de bland annat ger störningar på elnätet men även kan störa annan elektronik, skriver Ny Teknik.
/Vidhem

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Vilka LEDlampor kan man använda säkert, i husbilen resp. villan/lägenheten?????
Var köper man dessa lampor?
De lampor som vi har monterat i husbilen är köpta hos Kjell o Co samt hos Claes O.
Är de säkra?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Betr LED-lampor liksom i andra fall, kan man konstatera att "begreppet elsäkerhet(?) har erroderat", Sverige har sänkt sig till EU-standard! Det är inte längre lika klart som när jag en gång fick min teoretiska B-behörighet (elkraft). Då var kraven/ansvaret på dem som utförde installationer och kraven på den materiel som användes högre och entydigare, framförallt klarlagt (genom ex Semko ... )!

Som Anders är inne på ovan så borde man ha rätt att förvänta sig en entydig information om vilka ex LED-lampor/tillverkare som är godkända att köpa/använda. Ett problem är troligen de trafos och inte minst "dimmrar" som föregår och bla styr spänningen till dessa lamptyper.

För att göra det än besvärligare anknyter ev störningsproblem ofta till områden som telefoni och övrig trådlös överföring (TV, radio, garageöppnare, billåsning, etc) som tidigare handlagts av "gamla Televerket".

Vem/vilka som nu svarar för och förebygger/handlägger dessa störningsproblem har jag ingen aning om, illa tycker jag - det verkar som tekniken skenar ifrån ev beslutsfattare!

F

F.d. 24784

Guest

Meningen var ju att CE märket skulle hjälpa oss att välja säkra och bra produkter.
CE märkningen är självkotrollerande och det kan tydligen inte företagen sköta.
I CE märkningen ingår även elsäkerhet.

En LED beter sig som en diod, och är allt annat än elektriskt lika ett motstånd.
Strömmen stiger vid en viss spänning och är INTE proptionell mot spänningen.
En glödlampa är likt ett motstånd om än temperaturberoende.

Att de inte direkt är farliga för människor betyder då att de kan vara farliga sekundärt.
Om en eleketronikprodukt avger störningar så att exvis det inte går att använda radiotelefonen vid nöd, så blir det livsfarligt om man då inte kan ringa ambulans.
Det är just sådana saker som CE märkningen och i detta fall EMC kravet skall skydda mot.

Elektroniken i LED ljuskälla är till för att generara konstant ström genom dioden.
Och består av en hackare och transformator som arbeter vid kanske 100 kHz. det är övertoner som sedan kan störa ut radiomottagning.

Belastningen av elnätet består i att ström och spänning inte hamnar i fas. Dvs en dålig LED drar ström som om den vore en kondensator.
Om alla gör så blir det problem i elnätet.
dessutom radiostråling och elnäötet är som en sädnaranatenn.

12 V LED består oftast av bara ett motstånd som håller strömmen genom dioderna konstant, dvs helt passivt och det är mer sällan, eller aldrig som 12 V LED armaturer stör.

De som anser sig ellalgergiska borde få mycekt stora problem om någon har de LED som det talas om i grannskapen.

Fusk med typpprovning hemgjorda CE märken, falska CE märken som kan stå för China Export florerar och lurar oss kosumenter.

Med tanke på att det varje år säljs 8 miljoner lampor i Sverige så betyder säkert försäljning av billiga dåliga LED mycket för vissa oseriösa.
Men importörer kan intet ont ananade bli lurade av fabriker och leverantörer.

CE märkningen och EMC kraven ställer inga krav på att kraven finns kvar efter en tid, det kan betyda att en godkänd probukt mycket väl kan bli helt kass efter en tid, en vecka, en måna eller ett år. det står visserligen på LEd lampor att livslängden är upp till 10 000 timmar, vilket betyder att efter 100 timmar kan den börja leva ett annat liv eller gå sönder.

EMC betyder Electro Magnetic Compatibilitet, dvs förmågan att samexistera med annan utrustning. Ex en LED som börjar störa och förvränga elnätet skall inte radera din hårddisk i datorn. Likväl skall hårdisken tåla att du sänder med en mobiltelefon i närheten.

de
SM4FPD

Toppen