• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäljningen av husbilar minskar

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tråkig men förväntad läsning, finns det även några siffror på hur många av dessa registrerade som också sålts till kund?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fick just de senaste försäljningssiffrorna för husbilar/husvagnar januari - april 2020.

Visa bilaga 192599

Trist rapport, men tyvärr förväntad.

TommyD
Tycker detta är en väldigt liten minskning av försäljningen, många nyregistreringar är säker "gamla"bilar med lägre skatt,nästa år får vi se det verkliga resultatet kanske, lagren är välfyllda av nya bilar sänka priset är enda sättet att bli av med dom.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tråkig men förväntad läsning, finns det även några siffror på hur många av dessa registrerade som också sålts till kund?

I dagsläget får man nog anse att "registrerad" = "kundlevererad". Det finns inte någon anledning att registrera husbilar förrän inför leverans.

En snabbkoll har också visat att den absoluta merparten av de nyregistrerade husbilarna har den nya, ohemult höga, skatten.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Finns det något mer konkret underlag som visar hur mycket skatten verkligen påverkat försäljningen eller om det mest är ett rimligt antagande att den påverkar stort? Jag tänker på om marknaden kanske börjar bli mättad eller om intresset för husbilar sjunker rent allmänt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har fått för mig att handlarnas normala procedur är att registrera bilen direkt vid införsel men sedan ställa av den tills den är såld.

MVH
Hans
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag har fått för mig att handlarnas normala procedur är att registrera bilen direkt vid införsel men sedan ställa av den tills den är såld.

MVH
Hans
När vi köpte, så var bilen ägd av tillverkaren
Först när köpet genomförts övergick ägandet till återförsäljaren som registrerade den på oss som köpare
Enligt den dokumentation jag har l
2018-08: Basfordonet tillverkat
2018-09: Husbilen typgodkänd
2019-01: Husbilen tillverkad (Då var vi och såg på bilen)
2019-02: Registrerades bilen när vi hämtade den

Med ett sådant förfarande kan återförsäljaren flytta fram tillverkningsdagen hur långt som helst om den ser ut som i broschyrerna
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Finns det något mer konkret underlag som visar hur mycket skatten verkligen påverkat försäljningen eller om det mest är ett rimligt antagande att den påverkar stort? Jag tänker på om marknaden kanske börjar bli mättad eller om intresset för husbilar sjunker rent allmänt.

Nu har jag inte tillgång aktuella försäljningssiffror för den övriga europeiska marknaderna i år. Men eftersom de europeiska marknaderna ökade med 5,4% förra året, trots Sveriges -42,4% som drog ner det sammanlagda resultatet. Det var Sveriges negativa resultat som verkligen stack ut, Norge ha det näst sämsta resultatet med sina -13,8%. Övriga marknader hade en hälsosam och positiv utveckling och har det troligen fortsatt.

När man ser den svenska försäljningsutvecklingen årets första fyra månader och jämför mot katastrofåret 2019, så är det inte någon djärv gissning att den negativa utvecklingen för husbilsförsäljningen 2018, 2019 och som ser ut att fortsätta även i år, beror på den orättvisa beskattningen.

Pålle kanske kan ge oss uppdaterade försäljningssiffror från övriga Europeiska marknader i år.

TommyD
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
I dagsläget får man nog anse att "registrerad" = "kundlevererad". Det finns inte någon anledning att registrera husbilar förrän inför leverans.

En snabbkoll har också visat att den absoluta merparten av de nyregistrerade husbilarna har den nya, ohemult höga, skatten.

Pålle
Det beror på vad man menar med registrering. När ett fordon tas in i landet ska en förregistreringen göras, då är fordonet s.a.s inne i landet, när denna är gjord ska fordonet registreringsbesiktigas innan det tas i bruk, ett registrerat fordon kan således stå kvar hos handlaren men i regel då som avställt.
Ibland så rörs de här uppgifterna ihop så man kan inte alltid veta om ett registrerat fordon står hos handlaren eller om det är sålt till kund.
Någon gång i höstas kollade jag i en branchpubikation, där stod det att av de då nyregistrerade husbilarna stod 30% av dem kvar hos handlarna. ( OBS . Jag kan inte vidimera de här siffrorna, de är bara lästa)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Med ett sådant förfarande kan återförsäljaren flytta fram tillverkningsdagen hur långt som helst om den ser ut som i broschyrerna

Tillverkaren av basfordonet anger sambandet mellan chassinummer och tillverkningsdag. Någon möjlighet att "flytta fram" tillverkningsdagen finns således inte.

Det är också detta som gör att modellåret för en husbil i de officiella papperen anges till (exempelvis) 2019, medan modellen (planlösning, invändig design etc.) återfinns i påbyggarens katalog för (i exempelfallet) 2020.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det beror på vad man menar med registrering. När ett fordon tas in i landet ska en förregistreringen göras, då är fordonet s.a.s inne i landet, när denna är gjord ska fordonet registreringsbesiktigas innan det tas i bruk, ett registrerat fordon kan således stå kvar hos handlaren men i regel då som avställt.
Ibland så rörs de här uppgifterna ihop så man kan inte alltid veta om ett registrerat fordon står hos handlaren eller om det är sålt till kund.
Någon gång i höstas kollade jag i en branchpubikation, där stod det att av de då nyregistrerade husbilarna stod 30% av dem kvar hos handlarna. ( OBS . Jag kan inte vidimera de här siffrorna, de är bara lästa)

Låt mig än en gång citera Hans Rosling (salig i åminnelse): "Det här är ingenting man kan diskutera. Jag har rätt och du har fel."

När fordonet hamnat hos handlaren, blir det förregistrerat men EJ taget i trafik.

Om husbilen är helfordonsgodkänd (vilket de allra flesta husbilar är idag), behövs inte någon registreringsbesiktning.

När husbilen levereras till kund ställs den på ("i trafik för första gången i Sverige"), och det är detta datum som ligger till grund för antalet nyregistreringar i HRF:s statistik.

Pålle
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Som jag förstått är det även datumet som bilen tas i trafik första gången i Sverige som bestämmer när nybilsgarantin börjar räknas...

Handlarna trixade ju med detta i samband med att de nya höga skatterna började gälla...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är vanligt att handlare registrerar ett fordon när det köps in om det handlar om att hamna på rätt sida om ett datum t.ex en skattehöjning, sedan ställs fordonet av igen i väntan på att det ska säljas.
Det är dessa fordon som ibland tas med i statistiken för nyförsäljning trots att de står kvar osålda hos handlaren. Det tar således ett tag innan man vet hur en kraftig skattehöjning egentligen påverkar försäljningen, det är först efter det att det osålda lagret med redan registrerade fordon sålts.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är dessa fordon som ibland tas med i statistiken för nyförsäljning

Trots mer än 40 år i fordonsbranschen har jag aldrig sett någon statistik för NYFÖRSÄLJNING, vare sig när det gäller personbilar, lastbilar, bussar, motorcyklar, mopeder, snöskotrar, husvagnar eller husbilar.

Det är alltid NYREGISTRERINGARNA som redovisas, för det är den enda siffra där man har en säker uppgift.

Pålle
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Dom stora handlarna bokar produktionsplatser hos fabrikerna lång tid i förväg för att vara säkra på att få dom bilar som säljs. Men i år fick dom ge bort många platser till tyska återförsäljare för i Tyskland säljs det väldigt mycket husbilar, framförallt mindre bilar. Så såg läget ut i höstas när det normalt beställs många bilar!
 
Toppen