• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäljarens GARANTI eller manskinskadeförsäkringen?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej där ute,
Vad är er åsikt om att en bilförsäljare vill att man utnyttjar maskinskadeförsäkringen istället för säljarens garanti då maskinskada uppstår under gällande garantitid? Säljaren är villig att ta självrisken. Är detta förfarande en av orsakerna till dyra försäkringspremier månne?
:confused:

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Försäljarens GARANTI eller manskinskadeförsäkringen?

Det är ju ett direkt missbruk av försäkringen, och kommer ju naturligtvis på premierna. :mad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Är det lagligt , då skulle man kunna sälja bilar med alla fel , inga problem vi tar det på försäkringen!

Du kan ju inte anmäla ett fel som har funnits på bilen innan du hade giltig försäkring!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Reklamera bilen och handla av en seriös försäljare!

F

F.d. 24320

Guest

Vet inte om jag förstår riktigt,

Vi köpte ny bil för lite sen, och på den har vi ju garanti från försäljaren, Men vi har ju också en maskinskadegaranti (som vad jag tror iaf också hanteras av säljföretaget och försäkringsbolaget). Så om tex motorn skulle skära ihop så tycker nog inte jag att säljaren ska stå för detta, utan givetvis motorgarantin (tillverkaren).
Om jag har förstått situationen rätt ?

Kanske beror det lite på vad som har hänt, Är det ett fel pga yttre omständigheter eller klantighet så bör nog försäkringen ta det om sån finns.
Är det fabrikationsfel (garantifel) ska det väl gå på garantin från antingen tillverkaren eller säljaren'?

Hm... inte så enkel fråga som jag först trodde.

MvH Benny

F

F.d. 24320

Guest

Vid närmare eftertanke....
Om säljaren säjer sig vara villig att ta självrisken så är han antingen väldigt generös och rädd om dig som kund,
eller så indikerar det att han igentligen vet med sig att ansvaret ligger på hans bord.

Om du känner på dig att det är det senare som stämmer bäst in är jag nog böjd att hålla med Sharky om att "Reklamera bilen och handla av en seriös försäljare!"
mvh

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Vid närmare eftertanke....
Om säljaren säjer sig vara villig att ta självrisken så är han antingen väldigt generös och rädd om dig som kund,
eller så indikerar det att han igentligen vet med sig att ansvaret ligger på hans bord.

Om du känner på dig att det är det senare som stämmer bäst in är jag nog böjd att hålla med Sharky om att "Reklamera bilen och handla av en seriös försäljare!"
mvh

Tack för alla svar! Jag är nog böjd att påstå att det är så att säljaren vet att ansvaret ligger på hans bord, eftersom jag anmärkte på problemet redan då jag tittade på bilen i utställningshallen före avslutat köp.:mad:

F

F.d. 5333

Guest

Är Enkelt! Fiats Garanti gäller! om inte garanti tiden förfallit (24 mån)
Det som inträffade för oss var kanske det maximala, efter 80 km motorhaveri pga att en packbox på vevaxeln sprack, efter 1600 mil gick drivremmen till AC,n sönder och trasslade in sig i Kamremmen = totalhaveri. Båda reparationerna gick på Fiats nybilsgaranti. Bärgningen gick på Fiatassistans båda gångerna = gratis! Kontakta alltså närmaste Auk. Fiat verkstad först meka!! inget själv! då kan Fiat hävda att garantin inte gäller.

Handlaren har inget med detta att göra igentligen, möjligen att Han hjälper till med verkstadskontakten eller så. Vår återförsäljare i dalarna brydde sig inte efter det andra haveriet, vid det första ställde han upp bra med lånebil mm.

Toppen