• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

F

F.d. 5322

Guest
Som en del av er säkert vet, ”köpte” vi en HB i Bromölla i våras.
En kort resumé för er som inte vet eller kommer ihåg: Vi hittade en bil i Bromölla som vi var lite intresserade av. Försäljaren var väldigt ”på”.
”Vad väntar ni på? Det är väl inget att tveka på, skriv på bara! Vi kan inte hålla bilen ens några timmar, vi säljer massor av bilar i denna prisklassen i veckan! Alla bilar äldre än 3-5 år har fuktskador enligt nya regler från Konsumentverket!” osv.
Vi kände oss stressade och skrev på i tron om att vi i alla fall hade en ångervecka, vilket var fel av oss. När vi kollade med förra ägaren var det ”fukt i alla fyra hörnen”.
Kort sagt så kostade det oss drygt 17 000:- att backa på köpet, ”om ni inte accepterar det, kostar det 20% av köpesumman!” (ca 52 000).

Vi betalade och slapp bilen bl.a tack vare er vänliga själar här på forumet som hjälpte oss med råd och tips. Tack!

Nog om det. Vi var på vippen att inte köpa HB överhuvudtaget efter att blivit så brända.

Trots allt hittade vi en bil på Hymercenter i Ängelholm, som skulle passa oss bra. Vi åkte ner och mycket riktigt – Adrian, en -05:a, var lite dyrare än vi hade räknat med men den passade oss, så vi började diskutera ett köp med en fantastiskt trevlig säljare.
Visa av vår egen dumhet och dåliga erfarenhet från Bromölla, frågade vi bl.a. hur mycket det skulle kosta, om vi av någon anledning, inte skulle kunna fullfölja köpet.
”Det kostar självklart ingenting! Vi river kontraktet bara. Har ni hunnit hämta bilen och nåt händer strax efter, så hjälper vi er att sälja den!”
”Nu har ni sett och provkört bilen. Nu åker ni hem och funderar igenom det i lugn och ro! Vi håller bilen tills ni hör av er!”
Inget stress. Inget jäkt. Vi kände ingen press överhuvudtaget. Och ingen fukt i bilen!
Vi slog till! Absolut inget vi ångrar dessutom. Vi trivs kanon med den!

Även om de hade kollat bilen innan avhämtning, visade det sig att trappan lade av. Den fungerade lite när den ville. Stereon ville inte starta ibland och inte heller stänga av. Tankmätaren till färskvattnet visade heller inte rätt. Intermittenta fel är det svåraste som finns. Ett fel som inte visar sig, är som bekant, omöjligt att hitta. Det var ju ingen ny bil dessutom och lite skavanker får man räkna med.
Vi kontaktade Hymercenter i Ängelholm. Inga problem alls trots att det har gått tre månader sen vi hämtade den och trots att det inte gällde några trafiksäkerhetsproblem.
”Mät upp trappan, ta gärna ett foto och skicka ner, så beställer vi en ny! Det andra tar vi när ni kommer.”
Igår åkte vi ner med bilen. Vi blev oerhört väl bemötta även denna gången, även om det enbart kostade pengar för företaget. Både försäljaren och verkstadskillen var oerhört välkomnande och trevliga. ”Vill ni åka in till stan så kan ni låna en bil.” Inga problem trots att vi hade ”rottisen” med oss.
Vi åkte hem med en ny trappa, en ny stereo, en fungerande mätare – och oerhört nöjda med bemötandet vi fick!

Måste säga att det är mycket länge sedan vi kände oss så välkomna hos en försäljare!
Det är först i efterhand vid ev. problem, det visar sig vilken policy man har. Är man rädd om sina kunder och vill att de ska bli nöjda, eller har man bara dollartecken i ögonen?
När problemen visar sig efter köpet – då visar man sitt rätta jag.
Vi kan inte nog berömma denna firma och människorna som jobbar där!

Detta är vår erfarenhet av vårt första husbilsköp. Det finns kanske andra uppfattningar om dessa båda firmor. Men som sagt: Detta är vår uppfattning och det finns inget som kan få oss att ändra den!

När det är dags för en ny husbil, är Hymercenter den första firma vi kommer att kontakta! Har de, eller om de kan skaffa fram det vi vill ha, kommer vi att handla där igen. Den saken är säker!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

HURRA det finns bra handlare!!! det är precis som man vill att det ska vara, även om dom är lite dyrare så väger service upp det mesta, Tack för inlägget
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

Vi har också köpt husbil via hymercenter i Ängelholm. Vi har samma erfarenhet dom är proffsiga och vill alltid försöka hjälpatill. Tror dom vill att vi ska komma tillbaka när det är dax byta husbil.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

Som nämnts innan i många trådar så är det väldigt positivt att även skriva om seriösa och hjälpsamma handlare.
Bra inlägg som gör att denna handlare kanske får en ny kund på grund av detta.
:):):)
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

Det är väl som allt annat det finns både och. Det är säkert inte lätt att
vara säljare heller. Det finns ju kunder som är helt omöjliga, skall ha allt med
i köpet samt kan var otroligt dryga och alltid ha rätt. Det finns också säljare som aldrig skulle ha blivit säljare.
(Har varit med om att en del bilförsäljare flytt fältet när en viss kund kommit in i affären).
Det är väl så att som man är själv så blir man också bemött.
Mycket pengar javisst men man får väl räkna och överlägga om köpet är möjligt för ekonomin och framtiden.
Att "klanka" ner företag är nog inte rätta vägen i vårt forum.
Svartlistning har varit uppe på tapeten tidigare i forumet, Men inte varit bra. Det finns säkert en hel del som är nöjda med företaget och dess personal.
Lycka till!
:msn_wink::msn_wink::msn_wink:
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

Så roligt att Ni blev nöjda kunder på Hymer i Ängelholm.
Efter besök på ett flertal husbilsfirmor,som inte var så speciellt intresserade av att vare sig visa husbilarna eller att sälja,åkte vi som sista utväg till Hymer,som vi inte hade hört så mycket av egentligen.
Men vilket profsigt mottagande av Jan som är försäljare,man kom nästan av sig, inget förskönade,utan berättade lugnt och om sakligt om husbilarna. Vi kom med våra önskemål,och vi fick hjälp att finna den bilen som passade oss i både pris och användning.
Likaså på verkstaden, dom vill vi gärna,,,,,,,,mycket gärna ge en stor eloge, verkstadschefen och hans duktiga personal.Dom ställer alltid upp,och det som vi blev jätte imponerade av,var att när vi skulle hämta vår nya bil, var den helt klar och färdig.Man kan lugnt köpa sin husbil på Hymer i Ängelholm.
Betyg 10,,,,,,,,,:yes::yes:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

Vi kan rekommendera HUSBILSLANDET ! Alltid ett familjärt och bra bemötande! Inget snack om nåt strular med bilen. Inte för stort och flådigt, bara lagom!
Vi har köpt 1 något beg samt att vi fick en ny lev. för nån vecka sedan!
Bilen som vi köpte var en Eriba Car 697 med totalvikt på 3500kg! Vi ville absolut ha en högre totalvikt på 3850kg och försäljaren Jonas slet som en liten hund för att fixa fram intyg och ordna regbesiktning på bilen. Han löste det hela inom överenskommen tid. Samt att han ringde fortlöpande och berättade hur det fortgick. Snyggt gjort!


Det är klart att så här skall det självklart alltid gå till, men efter att man har läst lite i trådarna här på forumet så är det tydligen inte så alltid eller.....??

Marie-Anne å Anders
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

Kan bara instämma i tidigare omdömen om Hymer i Ängelholm.
Fantastisk trevlig och hjälpsam personal, lånebil vid service mm.
Köpte vår Hymer 2007, den går sedan leverans som en klocka. De småsaker som behövt åtgärdas har Ronny och Kristian på verkstaden tagit hand om på ett mycket proffsigt sätt. Vågar knappt nämna vad de debiterade för byte av glödlampor fram, under tian för jobbet!
Och vilka goda kakor de bjuder på till kaffet!
Hoppas vi kan komma överens om acceptabelt mellanpris när det är dags att byta bil.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

Oj! Kan väl inte va Husvagnsexpo i Bromölla för där köpte jag min och är mycket nöjd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Försäljare & försäljare - vår erfarenhet

At selgere vurderer potensielle kunder er helt normalt. Det finnes mange hustorier fra mange bransjer, En som jeg vet er ekte er det relativt unge engelske paret som var på Caravan Salon Düsseldorf i 2001 (ikke helt sikker på årstallet) for å velge hvilken bil de skulle kjøpe seg for helårsboende.
De visste at de skulle gå mye og kledde seg sportslig med joggesko.
Hos Vario fikk de ikke kontakt med selger og slapp ikke inn i de utstillte bilene. Hos Niesman+Bischoff traff de produktsjefen for Clou og han viste frem de bilene som de hadde der og de startet prossessen med å bestille den første Clou Liner 990 SG som ble bygget, men med masse ekstra finesser og en sluttsum den gangen på 530 000 engelske pund.

Jeg har snakket med både eierne og han som var produktsjef den gangen og de ler begge parter av selgerne på Vario standen som ikke trodde det var en kunde som passet for deres biler.

Historien var starten på location vehicle, winnebagos, wardrobe truck, honeywagons og er fortsatt i bruk 9 år ette leveringr: location vehicle, winnebagos, wardrobe truck, honeywagons
 
Toppen