F
F.d. 5322
Guest
Som en del av er säkert vet, ”köpte” vi en HB i Bromölla i våras.
En kort resumé för er som inte vet eller kommer ihåg: Vi hittade en bil i Bromölla som vi var lite intresserade av. Försäljaren var väldigt ”på”.
”Vad väntar ni på? Det är väl inget att tveka på, skriv på bara! Vi kan inte hålla bilen ens några timmar, vi säljer massor av bilar i denna prisklassen i veckan! Alla bilar äldre än 3-5 år har fuktskador enligt nya regler från Konsumentverket!” osv.
Vi kände oss stressade och skrev på i tron om att vi i alla fall hade en ångervecka, vilket var fel av oss. När vi kollade med förra ägaren var det ”fukt i alla fyra hörnen”.
Kort sagt så kostade det oss drygt 17 000:- att backa på köpet, ”om ni inte accepterar det, kostar det 20% av köpesumman!” (ca 52 000).
Vi betalade och slapp bilen bl.a tack vare er vänliga själar här på forumet som hjälpte oss med råd och tips. Tack!
Nog om det. Vi var på vippen att inte köpa HB överhuvudtaget efter att blivit så brända.
Trots allt hittade vi en bil på Hymercenter i Ängelholm, som skulle passa oss bra. Vi åkte ner och mycket riktigt – Adrian, en -05:a, var lite dyrare än vi hade räknat med men den passade oss, så vi började diskutera ett köp med en fantastiskt trevlig säljare.
Visa av vår egen dumhet och dåliga erfarenhet från Bromölla, frågade vi bl.a. hur mycket det skulle kosta, om vi av någon anledning, inte skulle kunna fullfölja köpet.
”Det kostar självklart ingenting! Vi river kontraktet bara. Har ni hunnit hämta bilen och nåt händer strax efter, så hjälper vi er att sälja den!”
”Nu har ni sett och provkört bilen. Nu åker ni hem och funderar igenom det i lugn och ro! Vi håller bilen tills ni hör av er!”
Inget stress. Inget jäkt. Vi kände ingen press överhuvudtaget. Och ingen fukt i bilen!
Vi slog till! Absolut inget vi ångrar dessutom. Vi trivs kanon med den!
Även om de hade kollat bilen innan avhämtning, visade det sig att trappan lade av. Den fungerade lite när den ville. Stereon ville inte starta ibland och inte heller stänga av. Tankmätaren till färskvattnet visade heller inte rätt. Intermittenta fel är det svåraste som finns. Ett fel som inte visar sig, är som bekant, omöjligt att hitta. Det var ju ingen ny bil dessutom och lite skavanker får man räkna med.
Vi kontaktade Hymercenter i Ängelholm. Inga problem alls trots att det har gått tre månader sen vi hämtade den och trots att det inte gällde några trafiksäkerhetsproblem.
”Mät upp trappan, ta gärna ett foto och skicka ner, så beställer vi en ny! Det andra tar vi när ni kommer.”
Igår åkte vi ner med bilen. Vi blev oerhört väl bemötta även denna gången, även om det enbart kostade pengar för företaget. Både försäljaren och verkstadskillen var oerhört välkomnande och trevliga. ”Vill ni åka in till stan så kan ni låna en bil.” Inga problem trots att vi hade ”rottisen” med oss.
Vi åkte hem med en ny trappa, en ny stereo, en fungerande mätare – och oerhört nöjda med bemötandet vi fick!
Måste säga att det är mycket länge sedan vi kände oss så välkomna hos en försäljare!
Det är först i efterhand vid ev. problem, det visar sig vilken policy man har. Är man rädd om sina kunder och vill att de ska bli nöjda, eller har man bara dollartecken i ögonen?
När problemen visar sig efter köpet – då visar man sitt rätta jag.
Vi kan inte nog berömma denna firma och människorna som jobbar där!
Detta är vår erfarenhet av vårt första husbilsköp. Det finns kanske andra uppfattningar om dessa båda firmor. Men som sagt: Detta är vår uppfattning och det finns inget som kan få oss att ändra den!
När det är dags för en ny husbil, är Hymercenter den första firma vi kommer att kontakta! Har de, eller om de kan skaffa fram det vi vill ha, kommer vi att handla där igen. Den saken är säker!
En kort resumé för er som inte vet eller kommer ihåg: Vi hittade en bil i Bromölla som vi var lite intresserade av. Försäljaren var väldigt ”på”.
”Vad väntar ni på? Det är väl inget att tveka på, skriv på bara! Vi kan inte hålla bilen ens några timmar, vi säljer massor av bilar i denna prisklassen i veckan! Alla bilar äldre än 3-5 år har fuktskador enligt nya regler från Konsumentverket!” osv.
Vi kände oss stressade och skrev på i tron om att vi i alla fall hade en ångervecka, vilket var fel av oss. När vi kollade med förra ägaren var det ”fukt i alla fyra hörnen”.
Kort sagt så kostade det oss drygt 17 000:- att backa på köpet, ”om ni inte accepterar det, kostar det 20% av köpesumman!” (ca 52 000).
Vi betalade och slapp bilen bl.a tack vare er vänliga själar här på forumet som hjälpte oss med råd och tips. Tack!
Nog om det. Vi var på vippen att inte köpa HB överhuvudtaget efter att blivit så brända.
Trots allt hittade vi en bil på Hymercenter i Ängelholm, som skulle passa oss bra. Vi åkte ner och mycket riktigt – Adrian, en -05:a, var lite dyrare än vi hade räknat med men den passade oss, så vi började diskutera ett köp med en fantastiskt trevlig säljare.
Visa av vår egen dumhet och dåliga erfarenhet från Bromölla, frågade vi bl.a. hur mycket det skulle kosta, om vi av någon anledning, inte skulle kunna fullfölja köpet.
”Det kostar självklart ingenting! Vi river kontraktet bara. Har ni hunnit hämta bilen och nåt händer strax efter, så hjälper vi er att sälja den!”
”Nu har ni sett och provkört bilen. Nu åker ni hem och funderar igenom det i lugn och ro! Vi håller bilen tills ni hör av er!”
Inget stress. Inget jäkt. Vi kände ingen press överhuvudtaget. Och ingen fukt i bilen!
Vi slog till! Absolut inget vi ångrar dessutom. Vi trivs kanon med den!
Även om de hade kollat bilen innan avhämtning, visade det sig att trappan lade av. Den fungerade lite när den ville. Stereon ville inte starta ibland och inte heller stänga av. Tankmätaren till färskvattnet visade heller inte rätt. Intermittenta fel är det svåraste som finns. Ett fel som inte visar sig, är som bekant, omöjligt att hitta. Det var ju ingen ny bil dessutom och lite skavanker får man räkna med.
Vi kontaktade Hymercenter i Ängelholm. Inga problem alls trots att det har gått tre månader sen vi hämtade den och trots att det inte gällde några trafiksäkerhetsproblem.
”Mät upp trappan, ta gärna ett foto och skicka ner, så beställer vi en ny! Det andra tar vi när ni kommer.”
Igår åkte vi ner med bilen. Vi blev oerhört väl bemötta även denna gången, även om det enbart kostade pengar för företaget. Både försäljaren och verkstadskillen var oerhört välkomnande och trevliga. ”Vill ni åka in till stan så kan ni låna en bil.” Inga problem trots att vi hade ”rottisen” med oss.
Vi åkte hem med en ny trappa, en ny stereo, en fungerande mätare – och oerhört nöjda med bemötandet vi fick!
Måste säga att det är mycket länge sedan vi kände oss så välkomna hos en försäljare!
Det är först i efterhand vid ev. problem, det visar sig vilken policy man har. Är man rädd om sina kunder och vill att de ska bli nöjda, eller har man bara dollartecken i ögonen?
När problemen visar sig efter köpet – då visar man sitt rätta jag.
Vi kan inte nog berömma denna firma och människorna som jobbar där!
Detta är vår erfarenhet av vårt första husbilsköp. Det finns kanske andra uppfattningar om dessa båda firmor. Men som sagt: Detta är vår uppfattning och det finns inget som kan få oss att ändra den!
När det är dags för en ny husbil, är Hymercenter den första firma vi kommer att kontakta! Har de, eller om de kan skaffa fram det vi vill ha, kommer vi att handla där igen. Den saken är säker!