• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäkringen täcker inte skada inuti husbilen?

Pingman

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
14015
Medlemskap
2024
Jag hade oturen att tappa ett par skärbrädor ner på bänkskivan vid spisen. Resultatet blev två hål i ytan på bänkskivan. Folksam ersätter inte detta.
Jag har bilen försäkrad i Folksam plus att jag har hemförsäkring med Allrisk också i Folksam.
Har någon råkat ut för något liknande?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringen täcker inte skada inuti husbilen?

Det tycker jag verkar logiskt!
Om man skulle få ersättning för rent slarv skulle försäkringspremien bli enormt hög. För att inte tala om allt fusk som skulle bli följden.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hos en del bolag kan man teckna en otursförsäkring som gäller likande händelser men vet inte om Folksam kan erbjuda en sådan. Självrisken är ofta ganska hög för att undvika missbruk.

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

råkade ställa en varm gryta på bänkskivan.
Finns ingen försäkring som täcker det. drulleförsäkringen på hemförsäkringen sa att det är ju en bil då går bilförsäkringen in men bilförsäkriningen tar inte inuti husbilen utan dom sa att man får ta det på drulle. (obs båda försäkringarna har vi på folksam) vet inte hur många ggr vi pratade med dom. tillslut tyckte vi att dom kunde prata med varann och dom kom fortfarande fram till att dom inte står för det......
/Cecilia

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Jag har drulle försäkring i min husbilsförsäkring..
Men jag har inte behövt att nyttja den ännu så jag vet inte vad den täcker när det kommer till kritan.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

En försäkring gäller bara då man inte ska använda den, det är först vid skada man inser att man är lurad. OCH oförsäkrad.

Om du känner så varför betala för helförs. Det är bara trafikförs som är ett måste.Vi har haft skador på vår HB och har fått snabb hjälp med skadorna.

HaDe Hasse

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

En försäkring gäller bara då man inte ska använda den, det är först vid skada man inser att man är lurad. OCH oförsäkrad.
Vi har alla tänkbara försäkringar inkl. allt med drulle, vilt, ersättningsbil osv... Råkade montera (svindyrt) original-takräcke något utanför "spåret" så att taket blev lite intryckt. Inget försäkringsbolag ville känna sig ansvarig, det blev en rundgång som heter duga. Skit samma, jag tar kostnaden då det var min egen "olyckshändelse" (inte sjutton sabbar man sin egen bil med vilje). Numera väljer vi endast billigaste försäkringar på allt vi äger. Deras krav stämmer inte alls med våra förväntningar så man undrar vad det är man är försäkrad för? Dessutom är allt indexreglerat samtidigt som värdet på tillgångar sjunker!!! Jag ser det i princip som att "där försäkringssnacket börjar, där slutar logiken".
PS. 45 år utan egen-vållande skador. D.S.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Om du känner så varför betala för helförs. Det är bara trafikförs som är ett måste.Vi har haft skador på vår HB och har fått snabb hjälp med skadorna.

HaDe Hasse

Vi har husbilen på helförsäkring för att vi är nya inom den här världen med att köra stor bil osv. :)

Men borde inte ordet helförsäkring betyda just det, som jag har förstått med min livserfarenhet är att ingenting är helförsäkrat utan snarare delförsäkrat eftersom allt ska avräknas med åldersavdrag. Då borde ju rimligtvis försäkringspremien sjunka varje år också.;)

Toppen