• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag har nyligen jämfört några försäkringsbolag, bl a dessa två - och det är stora skillnader i villkoren.
Varsam är ju inget riktigt försäkringsbolag, de förmedlar försäkringar, deras försäkringsgivare är Gjensidige.
På samma sätt som Svedea (som inte försäkrar husbilar), de har en bakomliggande annan försäkringsgivare. Det behöver inte vara dåligt men man kan ju tänka sig att skadehantering kanske blir lite trögare? För mig känns det i alla fall bättre med direktkontakt med försäkringsbolaget.
I Varsams villkor stod det uppräknat vad försäkringen täckte och kort inskrivet, ” i Sverige”, så jag frågade dem om det för de sa (muntligt) att försäkringen gällde i hela Europa. Fick då (skriftligt) svar av en, som det verkade vara, inhyrd medarbetare med anna firma angiven, ”har sett att det står det men vi hjälper kunder ute i Europa varje vecka”. Och när jag hade ytterligare några frågor om villkoren fick jag bara svaret ”att det kan vara svårt för privatpersoner att förstå”. Det verkade lite märkligt för mig så jag gick inte vidare med denna försäkringsförmedlare. Jag förstår utifrån detta heller inte varför Husbilsklubben har ett samarbete med denna försäkringsförmedlare.
Folksam svarar tydligt på frågor om villkoren och verkar också vara mer heltäckande än flera andra försäkringsbolag.
Dessutom har de ju förmånen med 185 dagars reseförsäkring om man är medlem i Husbilsklubben om man samtidigt har hemförsäkringen i Folksam. Det är ju bra för dem som vistas utomlands i Europa längre perioder. Detta tillägg kostar mellan 7000kr och 18000kr extra i andra försäkringsbolag som jag varit i kontakt med.
Det stämmer att Folksam är dyrare än Varsam och det finns andra försäkringsbolag som är billigare och dyrare.
Man måste läsa villkoren för att förstå vad man betalar för även om det kan vara ganska ”krävande” :=(
Det hade varit bra om Husbilsklubben hade haft en expert som kunnat ge vägledande rådgivning :=)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Här kommer mitt bidrag i försäkringsfrågan, men det kan va svårt för privatpersoner att förstå.
Visst kan man och ska läsa villkor. Ibland är det ju helt uppenbart att t ex något saknas eller inte överhuvudtaget täcks av en försäkring. Men jag tror att till rätt stor del är villkoren ungefär liknande formulerade. Vagnskada, maskinskada stöld inbrott med mera. Så här blir det nog så att det är HBK s medlemmar som tillsammans utgör experterna.
Och, det är först när du råkat ut för en skada du kan uttala dig om ett försäkringsbolag. Det är liksom detta de är till för och anledningen till att du har en försäkring. Så den absolut viktigaste punkten blir.. skaderegleringen.
Jag har under rätt många år nu haft Folksam.... allt försäkrat i Folksam.
Jag brukade lägga ett gott ord för dem, jag tycker att det har fungerat bra.
Men inte just nu. jag har två mindre skador sedan flera månader tillbaks. Så skaderegleringen under sommaren 2024 hos Folksam har för min del varit fullständigt värdelös. Här ser man hur saker kan förändras. För ett år sedan hade jag berömt Folksam.. om du frågar mig just nu.... skulle jag avråda.
Ps dessutom fick jag för några dagar sedan ett inbrottsförsök på husbilen eller kanske bara vandalism en ruta i bodelen krossades, bröts sönder. Och detta är ju lätt gjort. Bara lite plast. Gammal bil, svårt att hitta ersättning.
Judt nu vågar jag nästan inte anmäla skadan.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
776
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Fick pris från varsam i dag, Varsam är ju en helårsförsäkring, kör man året runt blir ju varsam billigare
Ställer man av 6 mån blir det ungefär fifti fifti. Varsam har ju maskinskada 10år / 12000 mil
Villkoren är väl ingen större skillnad tycker jag
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Vi har LF
Påställd kostar den ca 625kr/mån,
Avställd kostar den ca 80kr/mån
Vi har en plåtis 640
Skatt påställd ca 15kr/dag idag när bonus/malux är avslutad
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Har idag Varsam betalar cirka 6000kr plus deras förlängda reseskydd via Gouda a 1995kr.
Slog in mitt bil nummer på folksam med 10% rabatt prisförslag 15332kr
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Varsam vill inte ge någon försäkring alls för äldre bilar. Kanske måste man hitta nya sätt att bedöma och försäkra? Om man har en äldre bil är man kanske inte så noga med att minsta lilla repa och buckla ska lagas då husbilar framför allt är en bostad på hjul för mig där funktionen är viktigast. Däremot vill man ju ha ersättning vid totalhaveri som vid trafikolyckor och brand! Så någon ny form av vagnsskada /helförsäkring för äldre bilar som ändå kan vara värda några 100.000 kronor vore på sin plats för framsynta bolag!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Varsam vill inte ge någon försäkring alls för äldre bilar. Kanske måste man hitta nya sätt att bedöma och försäkra? Om man har en äldre bil är man kanske inte så noga med att minsta lilla repa och buckla ska lagas då husbilar framför allt är en bostad på hjul för mig där funktionen är viktigast. Däremot vill man ju ha ersättning vid totalhaveri som vid trafikolyckor och brand! Så någon ny form av vagnsskada /helförsäkring för äldre bilar som ändå kan vara värda några 100.000 kronor vore på sin plats för framsynta bolag!
Om jag inte har helt fel så kan inte ett försäkringsbolag neka dig en typ trafikförsäkring.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Om jag inte har helt fel så kan inte ett försäkringsbolag neka dig en typ trafikförsäkring.
Nej trafikförsäkring är ju en sak och tvunget enligt lag men en enklare form av helförsäkring som ersätter fordonet vid totalförlust men inte ger något vid några bucklor eller repor.....För mig är bilar ett bruksföremål för att ta mig mellan A och B eller vad gäller husbil/husvagn ge möjlighet till övernattning på resan.
 
Toppen