• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäkringar under/efter Import.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Har läst flera "trådar" där man är villig att lägga ner många samtal och långa resor för att få en snabb regbesiktningstid för att slippa "dyra försäkringar".
Så här gjorde jag.

Jag hämtade min bil i Tyskland och den blev"Svenk" i registret efter exakt två månader. Under den tiden använde jag den, ingen stress eller sittande i telefonköer.
Det enda jag gjorde var att skicka in papper för ursprungskontrol och kryssa i att jag ville ha tillfällig registrering.
Ringde ett samtal för beställning av registreringsbesiktning och tog en ledig tid i min hemstad så jag inte fick någon kostnad för resa.

Helförsäkring under hela tiden Tot: 25,81 Kr/dag. (Ingen fordonsskatt tillkommer).

Påställd efter att den blivit "Svensk" kostar den helförsäkring + fordonskatt
Tot: 26,04 Kr/dag.

Valet är fritt men ville bara bemöta andras inlägg/åsikter med fakta om kostnaden.
/ Leif

F

F.d. 17854

Guest
Sv: Försäkringar under/efter Import.

Jag har precis gått igenom hela den där stress perioden du pratar om.
Jag har lite funderingar (till nästa gång...)
När du köpte bilen, hur försäkrade du den då? Om jag ville ha mer än den tyska trafikförsäkringen var jag tvungen att teckna en helförsäkring i sverige för 3500 kr för 30 dagar....
Jag tog också tillfällig registrering, men mitt försäkringsbolag sa att när min 30 dagars försäkring var jag tvungen att teckna en ny försäkring i ursprungslandet. Trots att jag sa att den var tillfälligt registrerad och hade svenskt registreringsnummer.
Men nu är allt frid och fröjd och jag har just fått på mina riktiga plåtar så nu är det bara ut och rulla :)

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Hej Tompa71.

Innan jag åkte ner till Tyskland tog jag en importhelförsäkring på den aktuella bilens Chassinr, den gällde från den dagen vi skulle köra hem från Tyskland och 30 dagar. Skönt att ha en Svensk helförsäkring om något händer på hemvägen.

När jag fick bilen tillfälligt registrerad så ringde jag mitt försäkringsbolag och tog en helförsäkring under hela den tillfälliga registreringen på 3 månader, jag fick då tillbaka den summa som återstod av importförsäkringen.

Två veckor efter registreringsbesiktningen blir ju bilen automatiskt registrerad i bilregistret, då försäkrade jag bilen på normal helförsäkring. Fick då igen summan som återstod på försäkringen för tillfälligt registrerat fordon.

Gör ingen medveten reklam men blev väldigt bra bemött av mitt bolag, Länsförsäkringar.
På mitt lokala kontor hänvisade de till en tjänsteman som kunde detta och som jag ringde till vid de tillfällen jag behövde teckna/ändra försäkringen.
Totalt betalade jag summan som jag räknat ut och skrev om i förra inlägget.
Priserna beror ju på vilken bil det gäller och kan nog inte ses mot varandra rakt av. Men för mig låter din importförsäkring väldigt dyr om det är en bil under 3500 kg. Att du inte fick försäkra din tillfälligt registrerade bil berodde nog på okunskap eller att de inte tillhandahåller en sådan försäkring, men då borde de sagt detta.

/Leif

Senast ändrad:
F

F.d. 29756

Guest

Svensk 30 dagars helförsäkring vilket skydd ger det vid hemtransport av husbil från Tyskland? Den kostar 3000 skr hos tex Länsförsäkringar.
Om vi tex. skadar fordonet eller blir inblandad i en trafikhändelse är skyddet då jämförbart med helförsäkrad svenskregistrerad bil?
Vi har fått lite svävande svar från tex. Länsförsäkringar. Kanske har vi inte förstått!
Om man har en tysk importförsäkring men också en svensk sk. helförsäkring (30 dag)
som tillsammans kostar "skjortan" så borde man vara lika helförsäkrad som vanligen en helförsäkrad svenskregistrerad är, tycker vi. Vågar man köra hem bilen?
Bilen är under 3500 kg.

Vi uppskattar mycket ett klargörande svar.

Senast redigerad av en moderator:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Svensk 30 dagars helförsäkring vilket skydd ger det vid hemtransport av husbil från Tyskland? Den kostar 3000 skr hos tex Länsförsäkringar.
Om vi tex. skadar fordonet eller blir inblandad i en trafikhändelse är skyddet då jämförbart med helförsäkrad svenskregistrerad bil?
Vi har fått lite svävande svar från tex. Länsförsäkringar. Kanske har vi inte förstått!
Om man har en tysk importförsäkring men också en svensk sk. helförsäkring (30 dag)
som tillsammans kostar "skjortan" så borde man vara lika helförsäkrad som vanligen en helförsäkrad svenskregistrerad är, tycker vi. Vågar man köra hem bilen?
Bilen är under 3500 kg.

Vi uppskattar mycket ett klargörande svar.

Det krävs att du betalar för en tysk trafikförsäkring för att få göra exportregistreringen i Tyskland, den täcker bara motpartens skador om du vållar skadan.
Egentligen skall det räcka med en Svensk helförsäkring enligt EU-direktiv men eftersom jag inte kan tyska så betalade jag deras försäkring och bet ihop, den kostade inte så mycket.
30 dagars helförsäkring från Sverige är på samma sätt som "vanlig helförsäkring" dvs. täcker dina skador i alla olyckstillbud. Detta är vad jag fick i svar från försäkringsbolaget 2010.
Utan helförsäkring skulle jag inte våga köra hem en stor investering.
Priset på 30 dagars försäkringen är stor, men så fort du fått tillfällig registrering så avbryter du ju 30-dagars försäkringen och tar en försäkring som gäller för just tillfällig registrering, den är billigare.
För mig kostade det som jag redovisat i mitt tidigare inlägg. Som du ser där så kostar det lika mycket per dag att göra på detta vis som att äga en påställd och helförsäkrad husbil i Sverige.

Lycka till / Leif

Toppen