• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäkring!

F

F.d. 29756

Guest
Vi har fått en information från Länsförsäkringar att om vi köper en importförsäkring
14 dagar i Tyskland så gäller den som fullgott skydd för hemresan med tex. en husbil och när de 14 dagarna är förbrukade så fortsätter man bara med en försäkring som kan köpas hos Länsförsäkringar 30 dagar och kostnad 3000:-.
Detta var en nyhet för oss och vi vänder oss till kunskap och erfarenhet och frågar:
Kan detta vara korrekt?

Tacksam för svar!

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Försäkring!

Den försäkringen du köper i Tyskland i samband med köp av Exportskyltar är normalt bara en trafikfösäkring.
Du kan då välja att den gäller 14 eller 30 dagar.
Jag tycker inte att en trafikförsäkring ger mig som köpare fullgott skydd när jag kör hem.
Därför, aktivera din helförsäkring i Sverige, samma dag du startar hemresan.

F

F.d. 53022

Guest

Köpte husbil i tyskland oktober 2010, jag gjorde upp med säljaren i tyskland att tysk exportförsäkring skulle ingå i köpet och att han skulle ordna med köpet av exportförsäkringen.

Jag försökte att ta reda på vad den tyska försäkringen omfattade, fick inga klara besked, tolkade alla olika svar som att tyska försäkringen endast gällde trafikförsäkring.

Tecknade då en helförsäkring i svenskt bolag, efter många om o men fick jag teckna en helförsäkring enbart på chassinumret.

Det blev dyrt med dubbla försäkringar,och enligt säljaren var jag tvungen att ha tyska försäkringen.

Jag hade köpt en ganska dyr bil, så jag ville inte köra hem utan att vara 100% säker på att bilen var helförsäkrad.

Bosse

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Den tyska försäkringen är oftast en trafikförsäkring, känndes otillräcklig för vår del när man köper en dyr husbil. Tecknade därför en 30 dagars försäkring i Sverige som jag aktiverade när jag skulle åka från Tyskland. När man sen tecknar en permanent försäkring hemma så räknades de dagar av från 30 dagars försäkringen som jag så att säga inte hade använt. En trygghet att ha en 30 dagars försäkring som är heltäckande, man vet aldrig vad som händer!:)

F

F.d. 29756

Guest

Det verkar lite oklart med denna tyska importförsäkring.Vad har den för värde om vi ändå måste lägga en komplett helförsäkring ovanpå? Här verkar man inte ha tänkt färdigt och vi är ju ändå inom EU!?
Nu är vi inga experter eller måste man kanske vara det för att åstadkomma något så obegripligt.
Vi tänker inte, i likhet med de som medverkat i denna tråd att chansa, utan ta en riktig svensk helförsäkring.

Tack för svaren!

F

F.d. 13050

Guest

svenska bolag tecknar inte trafik på utlandsreggad bil därför måste ni ha en trafikförsäkring från Tyskland. Exportförsäkring kallas den visst men innehåller nog bara trafik. Kolla med ngn som importerat.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Det verkar lite oklart med denna tyska importförsäkring.Vad har den för värde om vi ändå måste lägga en komplett helförsäkring ovanpå? Här verkar man inte ha tänkt färdigt och vi är ju ändå inom EU!?
Nu är vi inga experter eller måste man kanske vara det för att åstadkomma något så obegripligt.
Vi tänker inte, i likhet med de som medverkat i denna tråd att chansa, utan ta en riktig svensk helförsäkring.

Tack för svaren!

För att få registrera ett fordon i Tyskland måste du ha en trafikförsäkring (även vid exportregistrering). Enligt EU direktiv skall det räcka med en försäkring utställd i Sverige. Men... försök att övertyga tjänstemännen om detta på kort tid i kön på registreringskontoret...
Jag betalade deras försäkring (inte så dyr om man ser till vinsten på importen) och sen hade jag en helförsäkring med mig från Sverige på bilen chassinummer.
/Leif

Toppen