• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäkring vid import

F

F.d. 18883

Guest
Hej ,jag ska åka ner till tyskland och köpa husbil om ungefär 1 månad, Jag har nog hyffsad koll på det mesta men en sak jag inte riktigt får nå´n klämm på är hur det funkar med försäkringen . Måste man teckna en försäkring i svenskt bolag för att kunna köra den hem eller räcker det med den som tecknas när man köper de tillfälliga skyltarna i Tyskland och att man när man kommit hem försäkrar den med nå´n tillfällig försäkring tills allt är klart med ursprungskontroll och reg.bes? Jag vil ju gärna att den ska vara helförsäkrad hela tiden om möjligt.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring vid import

Om du köper din husbil av en handlare ordnar de ofta försäkringen. Köper du den privat och skall själv fixa försäkring så gå in på ADAC i tyskland som finns på de flesta orter.

I Sverige kan du inte försäkra den före reg.besiktningen. Till och från besiktningen kan du köpen en tillfällig försäkring. Länsförsäkringar tar 200 sek. Den dagen du har en godkänd reg.besiktning kan du försäkra den i ett svenskt bolag. Du blir tilldelad ett svenskt reg.nummer vid besiktningstillfället.

Lycka till Jan I

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Med dom tyska exportskyltarna följer en trafikförsäkring, ingen skillnad om du köper privat eller hos handlare det är samma skyltar/försäkring.

Om det inte skett någon förändring de senaste året så går det inte att få en helförsäkring på exportskyltarna i tyskland.

Jag gjorde så att jag tog kontakt med mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, som ordnade en försäkring med vagnskada som gällde för hemtransporten av min importbil. Jag kommer inte ihåg hur länge försäkringen gällde, det kan ju skilja mellan olika bolag.

Kenneth

Jag gör ett förtydligande, för att få ut de tyska skyltarna så måste man lösa en försäkring som man visar upp på det tyska registreringskontoret. Den försäkringen kan man lösa på ADAC. Som regel finns ett försäkringsställe i direkt anslutning till det tyska registreringskontoret.

Enligt ett Eu direktiv så skall man inte behöva vara dubbelförsäkrad. Har man en svensk importförsäkring så skulle det räcka med den. Man skulle då inte behöva lösa en försäkring i tyskland. Detta har dock inte de tyska registreringsmyndigheten anammat. Man har väl inte löst rutinerna för detta.

Senast ändrad:
F

F.d. 18508

Guest

Trygg Hansa har en helförsäkring på chassinummer..
Kostar nästan 4tkr för en månad(det som ev finns kvar när du fått regnummer dras av på den premie om du väljer dem sedan),skall betalas i förskott så det finns på deras konto,sen ringer man bara när man är i tyskland och talar om vilket chassinummer försäkringen skall gälla för,har gjort så själv

L

Lacke

Guest

Hej
Jag har nyligen hämtat en bil från Tyskland, ta ingen försäkring via ADAC utan lös den när du tar ut exportregistreringen, det blir billgare.
Löser du en försäkrig hos Länsförsäkringar så kostar den ca 1700kr men dom kräver nog att du är känd som kund hos dom.
Lacke

F

F.d. 18883

Guest

Ok. Tack för bra svar . Jag tror att jag ska kontakta Länsförsäkringar då har nämligen mitt sparkapital där och en hundförsäkring. Det verkar ju lite läskigt om det inte går at fixa en helförsäkring för hemresan. någon som vet vad exportskyltarna och försäkringen kostar i Tyskland (ungefär) ?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Enligt mina anteckningar från förra året så betalade jag 79€ för exportförsäkringen och 45€ för skyltar och pappersexcercisen. Allt gjort på en halvtimme på det lokala "bilregistret". Det var det enda som kostade i Tyskland förutom bil, diesel, mat och färdgodis.

Helförsäkringen hemifrån hade jag pratat med mitt bolag om innan jag åkte ner. När jag köpt bilen ringde jag bara och meddelade modell samt chassienummer.

F

F.d. 7702

Guest

Hej ,jag ska åka ner till tyskland och köpa husbil om ungefär 1 månad, Jag har nog hyffsad koll på det mesta men en sak jag inte riktigt får nå´n klämm på är hur det funkar med försäkringen . Måste man teckna en försäkring i svenskt bolag för att kunna köra den hem eller räcker det med den som tecknas när man köper de tillfälliga skyltarna i Tyskland och att man när man kommit hem försäkrar den med nå´n tillfällig försäkring tills allt är klart med ursprungskontroll och reg.bes? Jag vil ju gärna att den ska vara helförsäkrad hela tiden om möjligt.

Hej, Det är inga problem, säljaren om det är en firma löser detta åt dej, det brumkar kosta ca 2500:- för 2 veckor, inklusive plåtar (tyska tillfälliga) lycka till
Sune

Toppen