• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäkra en importerad HB

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Hur och hos vilken bolag ska man försäkra en importerad HB vid en resa till Sverige ? I Tyskland ingen problem, men vid en resa när man lämnar Tyskland till Sverige ??.
Har ni några tips : Ni som har gjort en sån affär ?
Tacksam för alla förslag .

Mvh

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Försäkra en importerad HB

Vet inte vilket bolag som är bäst eller billigast men mina 2 senaste bilar försäkrade jag hos Trygg Hansa.
Kostar ca 3500 för 30 dagars helförsäkring och om man ändrar om till vanlig försäkring innan de 30 dagarna är slut har man resten av den inbetalda premien tillgodo.

Inte haft några skador så jag vet inte hur ärendena hanteras men det har varit snabbt och smidigt att teckna försäkringen. Bara ett samtal.

En variant kan vara att leta på nätet efter en exakt likadan fast redan svenskregistrerad bil och sen kolla med de olika bolagen vad den vanliga försäkringen kostar för den bilen. Sen väljer du bolag för importförsäkringen efter det.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej, och tack
Det var då.
Idag är det andra bullar, massvis med frågor ( att dem begriper inte att man kan ej svara på förrän man har regat HB i Sverige ( då har man alla dessa svar) .
Började fumla om 7 tusen , då la jag på.
Fick några andra svar från IF, men måste fixa en Chassi Nr. på den nya bilen.
Mvh

Longin

S

Sören-6830

Guest

När vi köpte vår bil hos Dürrwang i Dortmund registrerades den på dem. Körde bilen tyskreggad och Dürrwang stod för skatt och försäkring.
Kanske inte tillåtet att göra så men vi hade inga problem med det.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej, och tack
Det var då.
Idag är det andra bullar, massvis med frågor ( att dem begriper inte att man kan ej svara på förrän man har regat HB i Sverige ( då har man alla dessa svar) .
Började fumla om 7 tusen , då la jag på.
Fick några andra svar från IF, men måste fixa en Chassi Nr. på den nya bilen.
Mvh

Longin

Det var bara 6 veckor sedan jag tog hem min senaste bil... ?
Om du ringt Trygg Hansa så kan det vara så att dom i kundtjänst inte vet att dom har en sådan försäkring. Be dom söka på "Korttidsförsäkring för bil".

Kent & Marita

HBK Medlem
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024

Vi ringde från Tyskland när vi fått exportskyltarna till Folksam och fick en försäkring som gällde tills vi gjorde ursprungskontrollen. Då kunde vi får en reguljär försäkring. Snyggt hanterat! Inga som helst problem. Bra pris sedan med HB-rabatt.

Toppen