• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förlängning av rambalkar

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Mizar 180
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1996
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Har en scooter som vi väldigt gärna skulle vilja kunna ta med oss på resorna, men den väger nog ca 80 kg och bakstammen skulle aldrig palla den lasten.
Är det teoretiskt möjligt att förlänga rambalkarna för att få till en plattform för tvåhjulingen, eller måste jag byta husbil?

MVH
Erling

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Visst går det, men du måste nog göra en ny registreringsbesiktning på bilen.
Jag hade gjort rampen avtagbar genom att exempelvis skjuta in den i ett par "hylsor" med låsanordning som är fastbultade i ramen. (Man bör inte svetsa på över eller undersida i bärande ramar.)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är inte ovanligt med att en dragkrok är monterad på chassit nyare än -95. Kolla under någon bil som har liknande överhäng bakåt som din, så ser du hur/var dragkroken är monterad och då kan du kanske montera hållarna till rampen på liknande sätt även om du svetsar fast dem i stället för skruvar. Eller kanske få tag i en begagnad dragkrok att utgå ifrån, för om man tar bort kroken så sitter det på en del fabrikat av dragkrokar en kraftig balk längst bak på tvären som säkert skulle funka bra att bygga vidare på.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55395

Guest
Påmin hymer finns en mc ramp hopbyggd med stötfångaren den skjuts in när den inte används en alu-skena fälls ut att ställa mc på konstruktionen
är 4kantrör som glider i fastsvetsade 4kanthylsor låses fast med sprintar
inskjuten ser bilen ut som vanligt . Hälsn.ahusknut

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Bara en jämförelse, fyra vanliga dam och herrcyklar väger mellan 16 och 18kg styck vilket blir cirka 64-72kg. Dessa hänger man lätt på ett cykelställ monterat på bakstammen. Finns även cykelställ för fyra cyklar som man hänger direkt på dragkroken.

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Tack ska ni ha för era svar. Ska se mig omkring här i vår och jämföra med andra husbilar. Att hänga på en scooter på bakstammen när rambalkarna slutar ca en meter före, tror jag skulle bli en för stor påfrestning.
Jag återkommer när jag sett mera.

MVH
Erling

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej
Har en alldeles ny dragkrog som gör precis det du frågar efter (Förlänger rambalken). Den passar till Fiat Ducato 1997. Den består av två förlängare till rambalken och sedan en tvärbalk längst bak där själva kulan sitter.
Om man använder bara förlängarna så skulle det funka utmärkt. Dom förlänger rambalken så att den slutar alldeles i bakkant på bodelen. Monteringsanvisningar finns och papper till bilprovningen om det skulle behövas. Jag kan sälja den för 1500:- plus frakt.

Toppen