• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Företag som importerar begagnat

F

F.d. 1089

Guest
Är det någon som känner till en pålitlig importör av begagnade husbilar? Vill nämligen inte importera själv.

Jag letar efter en VW California årsmodell -95 till -02, men utbudet i Sverige är dåligt, därför tittar jag på import. De seriösa företag jag hittat tar inte hem äldre än fem år gamla husbilar.

Mvh
Anders

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Företag som importerar begagnat

Hej Anders
Det kan ha att göra med de fasta kostnader som finns kring en import.
En äldre bil och dess bruttokostnad kan inte bära dessa importkostnader...
Resekostnader, tid, ev. garantier, företagsskatt m.m. En spekulation; +50.000Kr.

Som du själv uttrycker det: De seriösa företag.
För ett reg. Svensk företag tillkommer/krävs en hel del för att gå plus.
Att ett företag går plus är ändå det som driver hela Svensk näringsverksamhet.

Ett alt. kan vara att du får en kollega inom HBK att assistera dig/er med import,
då med gängse ömsesidigt Ök & avtal.

De finns de här som historiskt bistått HBK medlemmar med denna service.

Hoppas du/ni får tag i det ni önskar!
Mvh. Magnus

F

F.d. 1089

Guest
F

F.d. 55883

Guest

Hej,

Så just detta fick bli mitt första inlägg här. Köpte vår första husbil för några veckor sedan, så jag har följt forumet en tid.

Det är mycket lätt att ta hem en bil från Europa och när man som du söker något lite ovanligt är utbudet på ex Californian över 100 st i Tyskland just nu.

Årsmodellerna du söker har ju dock gått en bit men går att hitta för mellan
Ca 75000 - 250000 kr beroende på årsmod, mil o utrustning.

Kostnaden för hemtagandet inkl registrering etc ligger på ca 5000-7000 kr.

Det finns flera bilförmedlare som hjälper till med import av både nyare o äldre fordon, det behöver inte nödvändigtvis vara en husbil, men du fixar det verkligen lätt själv om du vill eftersom det kan vara svårt att veta vem man skall anförtro sig till.

Vänlig hälsning

T

Teddi

Guest

Är det någon som känner till en pålitlig importör av begagnade husbilar? Vill nämligen inte importera själv.

Jag letar efter en VW California årsmodell -95 till -02, men utbudet i Sverige är dåligt, därför tittar jag på import. De seriösa företag jag hittat tar inte hem äldre än fem år gamla husbilar.

Mvh
Anders

hej..kontakta medlem rolandn,,han hjälper dej,,dessutom görtrevlig,,hans hemsida,,

Hjälp vid privatimport av bil eller husbil?

Att själv importera sin bil eller husbil har på senare år blivit mycket enklare.

Samtidigt är det fortfarande en del fällor man kan gå i som kan bli kostsamma och som gör att "fyndet" lätt blir en mardröm i stället. Det finns också många "experter" som vill göra egna snabba pengar.
Kontroll
Genom att själv direktimportera får du bättre kontroll över fordonets bakgrundshistoria.
Du har lättare att se antal tidigare ägare, miltal och om bilen varit krockad. Du har också i vissa fall möjlighet att teckna förlängd fabriksgaranti. Trygghet
För en del kan det vara språket, osäkerhet eller de tekniska kunskaperna som gör att man vill ha lite hjälp. Även hantering kring betalning, försäkringar och registreringar kan det ibland behövas hjälp med. Då kan det vara tryggt med lite hjälp av en erfaren person.
Du väljer
Om du vill att jag skall hjälpa dig, så bestämmer du själv vilken nivå som hjälpen skall bestå av och därmed också priset. (Som är lägre än du tror).
Det kan vara att jag hjälper dig att leta upp en bil enligt dina önskemål, kontaktar olika säljare och ställer de rätta frågorna m.m. Jag kan också åka med dig till Tyskland och titta ut någon bil och förhandla med säljaren. Kanske köra med dig ner vid köp eller avhämtning.
Gäller det nyare bilar så kan jag också hämta hem den till dig här på plats i Sverige, gäller endast bilar med fabriksgaranti kvar.
Notera att jag säljer inga bilar, tar ej inbyte och hjälper ej till med finansiering.
Jag har själv importerat eller hjälpt andra, med personbilar sedan 1996 och med husbilar sedan år 2000. Se mina referenser.
Referenslista: personbilar husbilar

Senast uppdaterad 04022013

Mail: roland@heni.se Tel: +46 (0)70-793 6501 © heni.se

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Kontakta Roland(n) i stället för att kasta bort pengar (~ 20000-150000:- på en förmedling).
husbilen.com säljer 07:eek:r för 50.000:- mer än vi betalade för en motsvarande 2012:a (hämtade den själv i Oktober).

Peter :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag var förbi hos husbilen.com för någon sommar sedan.

På rak fråga "hur mycket vill du ha för att ta in en bil som jag beställer av dig?" så var svaret ca 30 000 i provision och omkostnader.

Detta inklusive inspektion på plats av Husbilen.com personal, och färdig på gatan i Sverige och möjlig att låna till på vanligt sätt.
Då gällde det en bil för ca 800 000.

Om det är prisvärt eller ej beror ju på hur man kan ta ledigt från jobb och hur man värderar sin fritid.

En inköpsresa till Tyskland tar ca en arbetsvecka skulle jag tro, realistiskt.
Vad är en extra semestervecka värd MED den nya husbilen......

Resa ned med allt runt detta och Diesel hem med nyförvärvet, kostnaderna plockar till om man verkligen börjar addera allt.
Det blir inga 30 tusen, men merkostnaden att köpa tjänsten bil inte så långt ifrån att gör allt själv som man kanske tror om man INTE räknar på det.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Om det är prisvärt eller ej beror ju på hur man kan ta ledigt från jobb och hur man värderar sin fritid.

En inköpsresa till Tyskland tar ca en arbetsvecka skulle jag tro, realistiskt.
Vad är en extra semestervecka värd MED den nya husbilen......

Resa ned med allt runt detta och Diesel hem med nyförvärvet, kostnaderna plockar till om man verkligen börjar addera allt.
Det blir inga 30 tusen, men merkostnaden att köpa tjänsten bil inte så långt ifrån att gör allt själv som man kanske tror om man INTE räknar på det.

Jag flög ner Måndag åt middag hemma på Onsdag :) Runt 5000:- för flyg, hyrbil, diesel, färja, bro. Detta från södra Tyskland upp till Dalarna.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag flög ner Måndag åt middag hemma på Onsdag

Bra stressat!

För min del skulle jag ta det lungnare och tittaigenom bilen/bilarna på shoppinglistan noga. Detta skulle totalt ta mer tid för mig än tre dagar, kanske ett par dar till = en arbetsvecka.

Strunt samma hur lång tid det tog för dig eller skulle ta för mig.

Min Poäng är att det finns allternativ till att köpa överprisat i Sverige eller att själv göra hela importprocessen.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Bra stressat!

För min del skulle jag ta det lungnare och tittaigenom bilen/bilarna på shoppinglistan noga. Detta skulle totalt ta mer tid för mig än tre dagar, kanske ett par dar till = en arbetsvecka.

Strunt samma hur lång tid det tog för dig eller skulle ta för mig.

Min Poäng är att det finns allternativ till att köpa överprisat i Sverige eller att själv göra hela importprocessen.

Det var faktiskt bara hämtning av husbilen, den var redan betald:oops: Annars hade det tagit betydligt längre tid som du skriver, troligen längre ändå med tanke på att det tar tid att överföra pengar också.
Handlaren (rc-Mannheim) vi köpte av hade fått mycket goda referenser från andra på forumet och nu är jag(vi) en av dom som också lovordar dom.

F

F.d. 1089

Guest

Det var faktiskt bara hämtning av husbilen, den var redan betald:oops: Annars hade det tagit betydligt längre tid som du skriver, troligen längre ändå med tanke på att det tar tid att överföra pengar också.
Handlaren (rc-Mannheim) vi köpte av hade fått mycket goda referenser från andra på forumet och nu är jag(vi) en av dom som också lovordar dom.

Det är både tid och erfarenhet som saknas för min del. Dvs risken är stor att det det blir ungefär samma kostnad för mig att åka ned till tyskland, kolla igenom ett antal objekt, prisförhandla och ta mig hem, i jämförelse med att anlita importföretag som tar betalt för jobbet. En semestervecka är mer värd än den lön man "förlorar".

Mvh
Anders

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Det är både tid och erfarenhet som saknas för min del. Dvs risken är stor att det det blir ungefär samma kostnad för mig att åka ned till tyskland, kolla igenom ett antal objekt, prisförhandla och ta mig hem, i jämförelse med att anlita importföretag som tar betalt för jobbet. En semestervecka är mer värd än den lön man "förlorar".

Mvh
Anders

Det som vi gjorde var: Att kolla upp vad det vi ville ha, som planlösning, utrustning o.s.v innan vi bestämde oss. Vi (jag) räknade kallt med att det borde inte kunna hända så mycket med en husbil som bara är 6mån gammal. Ett köp i Sverige/Tyskland via agentur skulle betyda en betydligt äldre husbil (i Sverige ca 5 år äldre). När husbilen är såpass ny gäller dessutom alla garantier fortfarande.
Jag hittade våran på mobile.de, ingen tidigare erfarenhet av varken husbil eller husvagn (annat än förkovring här på forumet vilket -om man vill, kan ge en mycket djup kunskap om beredare, pannor etc).

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Har med kört Peters taktik när jag köpt våra 2 husbilar i tyskland.
Letat upp de på Mobile.de. Båda privatägda 12-24 månader gamla. Resonerat som så att normalt sett kan inte mycket hända på den tiden. I värsta fall hade jag fått åka hem tomhänt.
Flög ner, snabböverföring av pengar =1h (jag var beredd på att stanna över natten om det strulade), hoppa in i bilen och kör hem. Sist tog det 24,5 timmar från jag lämnade huset tills husbilen stod hemma på uppfarten. Är en tuff resa, men tvekar inte att göra den igen.
Lycka till

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

I mitt fall när jag vill ha en vecka på mig, så gällde det ca 10 år gamla Concorde Liner, Carthago Megaliner, Niesmann Clou Liner.

En hel del mer att kolla upp på en sådan än en 1 år gammal "vanlig" husbil.:cool:

Toppen